1
Pokaż ćwiczenia:
RfDz8pwABV3QE1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst wybierając prawidłowe określenie. Sól kuchenna to niemal czysty związek chemiczny o nazwie 1. wysoce, 2. lit, 3. chlorek sodu, 4. magnezu, 5. ołów, 6. fluorkiem magnezu, 7. chlorek sodu, 8. nisko, 9. fluoru. Jest to produkt 1. wysoce, 2. lit, 3. chlorek sodu, 4. magnezu, 5. ołów, 6. fluorkiem magnezu, 7. chlorek sodu, 8. nisko, 9. fluoru przetworzony. W czasie jego produkcji wykorzystywane są różne substancje chemiczne. Sól morska jest z kolei mieszaniną różnych substancji, wśród których 95% masowych stanowi 1. wysoce, 2. lit, 3. chlorek sodu, 4. magnezu, 5. ołów, 6. fluorkiem magnezu, 7. chlorek sodu, 8. nisko, 9. fluoru. Sól morska jest produktem 1. wysoce, 2. lit, 3. chlorek sodu, 4. magnezu, 5. ołów, 6. fluorkiem magnezu, 7. chlorek sodu, 8. nisko, 9. fluoru przetworzonym, zawierającym kilkanaście cennych mikroelementów. Najważniejszymi z nich są 1. wysoce, 2. lit, 3. chlorek sodu, 4. magnezu, 5. ołów, 6. fluorkiem magnezu, 7. chlorek sodu, 8. nisko, 9. fluoru, selen i cynk.
1
Ćwiczenie 2

Wskaż poprawną odpowiedź.

R1QsZbDESq4bv
Ile średnio chlorku sodu zawarte jest w 1 dm3 wody morskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. 35 g, 2. 2 g, 3. 3,5 g, 4. 0,35 g
11
Ćwiczenie 3

Napisz, jaką znaną Ci metodę rozdziału mieszanin jednorodnych można zastosować do uzyskania soli morskiej z wody morskiej.

R1QdC9IrygKzY
Odpowiedź (Uzupełnij).
R1XI7bqc3ynGu1
Ćwiczenie 4
Uporządkuj wymienione etapy powstawania soli morskiej z wody morskiej w kolejności od etapu początkowego do etapu końcowego. Elementy do uszeregowania: 1. krystalizacja, 2. wytrącanie, 3. odparowywanie, 4. przetwarzanie i pakowanie, 5. zbieranie
21
Ćwiczenie 5

100 g roztworu chlorku sodu znajduje się 70 g wody. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.

R1QWRNs794Odu
Odpowiedź (Uzupełnij).
R10lIbu02efTQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wiedząc, że chlorek sodu stanowi 3,5% masowych wody morskiej, oblicz, ile m3 wody morskiej potrzeba na otrzymanie 10 kg chlorku sodu. Gęstość wody morskiej wynosi 1026 kgm3.

R6epWAS4NlCr6
Odpowiedź (Uzupełnij).
R1ES6LffTtOrR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W dwóch nieoznakowanych butelkach znajduje się woda destylowana i woda morska. Zaproponuj doświadczenie, które pozwoli na identyfikację zawartości butelek. Zapisz opis doświadczenia, obserwacje oraz wnioski.

Rp1lsJc0xl0f0
Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Woda morska to woda pochodząca z mórz i oceanów. Sól (chlorek sodu) stanowi około 3,5% jej zawartości. Poza tym znajdują się w niej  kationy: potasu, glinu, manganu(II) oraz aniony siarczanowe(VI) i węglanowe. Wypicie słonej wody prowadzi do odwodnienia i zaburzenia równowagi elektrolitowej organizmu. W efekcie mogą pojawić się halucynacje, skurcze mięśni, a w skrajnych przypadkach nawet śmierć. Woda morska ma odczyn lekko zasadowy (pH=7,5 do 8,4).

Na podstawie powyższego opisu wyjaśnij, dlaczego woda morska jest niezdatna do picia.

REmx2TAvKbLDh
Odpowiedź (Uzupełnij).

Dla zainteresowanych

W celu wykonania poniższego ćwiczenia należy skorzystać z kalkulatora naukowego.

31
Ćwiczenie 9

Przyjmując, że pH wody morskiej wynosi 7,5, oblicz stężenie molowe zawartych w niej jonów oksoniowych.

RD2RkZsJDmJgY
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1OCoImEDjPL9
(Uzupełnij).