Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R12Dtn2KbXbR81
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Dobierz nazwę posiłku do jego cechy podanej w tabeli, zaznaczając odpowiednie pola.. Najbardziej obfity w ciągu dnia. Możliwe odpowiedzi: I śniadanie, II śniadanie, Obiad, Podwieczorek, Kolacja. Ważny dla osób pracujących w godzinach rannych. Możliwe odpowiedzi: I śniadanie, II śniadanie, Obiad, Podwieczorek, Kolacja. Podstawowy, spożywany przed rozpoczęciem codziennych zajęć. Możliwe odpowiedzi: I śniadanie, II śniadanie, Obiad, Podwieczorek, Kolacja. Niezbyt obfity i lekkostrawny. Możliwe odpowiedzi: I śniadanie, II śniadanie, Obiad, Podwieczorek, Kolacja. Popołudniowe uzupełnienie diety w przypadku długiej przerwy między posiłkami. Możliwe odpowiedzi: I śniadanie, II śniadanie, Obiad, Podwieczorek, Kolacja
R15mIqenkzr2o1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary opisy poszczególnych grup produktów żywnościowych z ich nazwami. Główne źródło witaminy C, β-karotenu, składników mineralnych, błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy (antyoksydantów), które usuwają szkodliwe dla organizmu wolne rodniki tlenowe. Najwyższą wartość odżywczą zachowują w postaci surowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkty zbożowe, 2. Warzywa i owoce, 3. Mleko i produkty mleczne, 4. Produkty białkowe, 5. Tłuszcze Dostarczają energii pochodzącej z węglowodanów złożonych. Zawierają witaminy z grupy B, niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego, oraz składniki mineralne. Są też źródłem błonnika pokarmowego, wspomagającego pracę układu pokarmowego i ułatwiającego utrzymanie prawidłowej masy ciała. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkty zbożowe, 2. Warzywa i owoce, 3. Mleko i produkty mleczne, 4. Produkty białkowe, 5. Tłuszcze Stanowią najlepsze źródło dobrze przyswajalnego wapnia – składnika niezbędnego do budowy zdrowych kości i zębów. Zawierają także pełnowartościowe białko oraz witaminy i składniki mineralne. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkty zbożowe, 2. Warzywa i owoce, 3. Mleko i produkty mleczne, 4. Produkty białkowe, 5. Tłuszcze Są dobrym źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej, a także tłuszczu, składników mineralnych, dobrze przyswajalnego żelaza, cynku, siarki, witamin A i D oraz witamin z grupy B. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkty zbożowe, 2. Warzywa i owoce, 3. Mleko i produkty mleczne, 4. Produkty białkowe, 5. Tłuszcze Są niezbędnym składnikiem pożywienia i muszą być spożywane codziennie. Stanowią dobre źródło energii, są też potrzebne do prawidłowego wchłaniania witamin A, D, E, K. Te pochodzenia roślinnego mają korzystny wpływ na poziom cholesterolu LDL we krwi. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkty zbożowe, 2. Warzywa i owoce, 3. Mleko i produkty mleczne, 4. Produkty białkowe, 5. Tłuszcze
R1dZVKetunVzf2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Dobrze opracowany jadłospis powinien uwzględniać zasady 1. zrównoważony, 2. nieregularne, 3. rzadkie, 4. częste, 5. niezrównoważony, 6. prawidłowego żywienia, 7. regularne: zapewniać 1. zrównoważony, 2. nieregularne, 3. rzadkie, 4. częste, 5. niezrównoważony, 6. prawidłowego żywienia, 7. regularne bilans energetyczny posiłków oraz ich 1. zrównoważony, 2. nieregularne, 3. rzadkie, 4. częste, 5. niezrównoważony, 6. prawidłowego żywienia, 7. regularne i odpowiednio 1. zrównoważony, 2. nieregularne, 3. rzadkie, 4. częste, 5. niezrównoważony, 6. prawidłowego żywienia, 7. regularne spożywanie.
21
Ćwiczenie 4
R143zDuOM1hSt
Uzasadnij konieczność spożywania śniadań. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Nie ma takich produktów, które zawierałyby wszystkie potrzebne człowiekowi składniki odżywcze w ilościach i proporcjach odpowiadających jego zapotrzebowaniu. Nawet mleko nie jest doskonałe, bo zawiera małe ilości żelaza i witaminy C, nie ma węglowodanów złożonych, odznacza się małą wartością energetyczną, a jako produkt pochodzenia zwierzęcego nie dostarcza błonnika. Jaja mają skład urozmaicony, ale są pozbawione węglowodanów. Mięso, choć są w nim białko, tłuszcz, witaminy z grupy B, żelazo i inne składniki mineralne, nie zawiera witaminy A i C ani węglowodanów i błonnika.

Indeks górny Źródło: Anna Kołłajtis‑Dołowy, Katarzyna Kozłowska, Barbara Pietruszka, Żywienie i usługi gastronomiczne, cz. 6, Zasady żywienia, Format‑AB, Warszawa 2017. Indeks górny koniec

RbiRvCn0Cqfc6
Na podstawie przedstawionych powyżej informacji sformułuj wniosek dotyczący prawidłowego odżywiania. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Pierwsze śniadanie: herbata, pieczywo z masłem, miód lub dżem

Obiad: zupa ziemniaczana, kotlet wieprzowy, kapusta zasmażana, ziemniaki

Kolacja: herbata, pieczywo, masło, wędlina

R1XvZ5AfbpmSq
Przeanalizuj powyższy jadłospis i oceń, czy jest on odpowiedni dla nastolatka. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do liczby i jakości posiłków. (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczeń 7 i 8

Przeprowadzono badanie ankietowe, które miało na celu poznanie zwyczajów żywieniowych studentek trenujących piłkę nożną. Pytania dotyczyły liczby zwyczajowo spożywanych posiłków w ciągu dnia, regularności ich spożywania oraz odstępu czasu między ostatnim posiłkiem a snem. W badaniu wzięło udział 12 osób. Wyniki ankiety przedstawiono na wykresie.

RqIXUlA3Ms6Xn1
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Nazwa posiłku: posiłki
    • śniadanie w domu: 83.3; Podpis osi wartości: % studentek
    • drugie śniadanie: 25; Podpis osi wartości: % studentek
    • obiad: 100; Podpis osi wartości: % studentek
    • podwieczorek (słodycze): 50; Podpis osi wartości: % studentek
    • podwieczorek (warzywa): 25; Podpis osi wartości: % studentek
    • kolacja: 100; Podpis osi wartości: % studentek
    • przekąska przed snem: 25; Podpis osi wartości: % studentek
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
RGBpqiNZaSxhQ
Sformułuj hipotezę, jaką mogli postawić ankieterzy przed przystąpieniem do badania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RVRjdrrgFXYH5
Na podstawie analizy danych zamieszczonych na wykresie zaproponuj dwie zmiany, jakie mogłyby wprowadzić w swoim jadłospisie badane studentki, aby ich sposób odżywiania można było uznać za prawidłowy. (Uzupełnij).