Sprawdź się
Na podstawie zamieszczonego poniżej kadru wskaż cechy mieszkania Dulskich. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Odpowiedz na pytanie: jakie jest mieszkanie Dulskich?
Przyjrzyj się poniższym kadrom przedstawiającym córki Dulskiej – Melę i Hesię. Wyjaśnij, na czym polega kontrast między siostrami, i ustal, w jaki sposób reżyser podkreślił dzielące je różnice.
Zapoznaj się z poniższymi opisami kadrów przedstawiającymi córki Dulskiej – Melę i Hesię. Wyjaśnij, na czym polega kontrast między siostrami, i ustal, w jaki sposób podkreślono dzielące je różnice.
Obejrzyj kadry przedstawiające Zbyszka oraz wskazane fragmenty spektaklu. Na podstawie wyglądu i zachowania scharakteryzuj postać młodego Dulskiego ukazaną w spektaklu Tomasza Zygadły. Oceń kreację aktorską Grzegorza Damięckiego.
Zapoznaj się z opisami kadrów przedstawiającymi Zbyszka oraz wskazane fragmenty spektaklu. Scharakteryzuj postać młodego Dulskiego ukazaną w spektaklu Tomasza Zygadły. Oceń kreację aktorską Grzegorza Damięckiego.
Porównaj pierwowzór literacki postaci Zbyszka z kreacją sceniczną Grzegorza Damięckiego. Uzupełnij poniższą mapę myśli, a następnie odpowiedz na pytanie: czy Zbyszko Grzegorza Damięckiego jest wierny literackiemu pierwowzorowi?
Porównaj pierwowzór literacki postaci Zbyszka z kreacją sceniczną Grzegorza Damięckiego. Wymień ich cechy w postaci wypunktowanej listy hasłowej. Następnie odpowiedz na pytanie: czy Zbyszko Grzegorza Damięckiego jest wierny literackiemu pierwowzorowi?
Zinterpretuj elementy scenografii wykorzystanej w spektaklu.
a) piec kaflowy
b) okrągły stół
c) pranie, które Hanka ma zanieść do magla
d) drzwi do salonu
Przeanalizuj kreację postaci Lokatorki (Danuta Stenka). Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Utwór Gabrieli Zapolskiej to tragifarsa kołtuńska. Podaj przykład sceny w spektaklu w reżyserii Tomasza Zygadły, która ma charakter zarówno farsowy, jak i tragiczny.
Przeczytaj fragmenty tekstu Marii Ossowskiej Moralność mieszczańska. Zastanów się, które z wymienionych cech można przypisać Anieli Dulskiej wykreowanej przez Annę Seniuk. Dopisz do cytatów sceny ze sztuki, w których ujawniają się wady bohaterki.
Zapoznaj się z fragmentami tekstu Marii Ossowskiej Moralność mieszczańska. Zastanów się, które z wymienionych cech można przypisać Anieli Dulskiej wykreowanej przez Annę Seniuk. Dopisz do cytatów sceny ze sztuki, w których ujawniają się wady bohaterki.
Moralność mieszczańskaa) Mieszczańska mierność aspiracji. Cóż nasza cyganeria zarzucała mieszczaństwu w owych rozmowach kawiarnianych i w słowie drukowanym? Po pierwsze mierność aspiracji, niewyzieranie przez szarą przeciętność, koncepcja szczęścia jako stanu nasycenia, stabilizacji i zastoju. Tej postawie przeciwstawiano elitaryzm duchowy, kult życia o silnej dynamice, kult wiecznie niezaspokojonej młodości, kult cierpienia i niedosytu.
b) Nieumiejętność życia chwilą dusz „w sznurówce”. Postawie mieszczańskiej Młoda Polska i współczesna jej powieść naturalistyczna zarzuca nieumiejętność cieszenia się doczesnością. Przeciwstawienie tych, którzy umieją beztrosko radować się chwilą, tym, którzy się ciągle o coś troszczą, czemuś zapobiegają, są zawsze w swojej swobodnej ekspansji skrępowani […].
c) Rola pieniądza. Poza urodą i tzw. prowadzeniem się atutem najmocniejszym jest niewątpliwie pieniądz i wszystko, co za pieniądze można nabyć. Mieszczaństwo stanowi tu kontrast w stosunku do cyganerii, która akcentuje przy każdej sposobności lekceważenie pieniądza, oponuje przeciw nakładaniu ceny na wszystko, obnosi swoje ubóstwo manifestacyjnie, zgrywa się na ubóstwo, jeżeli m nie naprawdę nie cierpi.
d) Mieszczańska niewrażliwość na piękno. Brak zrozumienia dla piękna jest punktem atakowanym — jak wiadomo — przez Młodą Polskę szczególnie, czemu dziwić trudno, skoro atak prowadzą ludzie, którym sztuka wypełnia życie. Zjadacz chleba nie może wyrokować o sztuce Przybyszewskiego — bo kieruje się „instynktem utylitaryzmu i groszoróbstwa”. Skoro nie rozumie zwykle sztuki, tym mniej oczywiście można się po nim spodziewać rozumienia hasła „sztuka dla sztuki”, które głosi Młoda Polska.
e) Mieszczański stosunek do erotyki i życia rodzinnego. Małżeństwo jest i dla kobiety, i dla mężczyzny rodzajem pogrzebu, ostatecznym ugięciem się pod ciężarem konwencji środowiska i powszedniości. „Od dnia ślubu mojego spałem snem odrętwiałych, snem żarłoków, snem fabrykanta Niemca przy żonie Niemce — świat cały jakoś zasnął wkoło mnie na podobieństwo moje — jeździłem po krewnych, po doktorach, po sklepach, a że dziecię ma się mi narodzić, myślałem o mamce”. Tak pisał jeszcze Krasiński w Nieboskiej.
f) Mieszczańskie kołtuństwo i filisterstwo. Póki jeszcze słowo „filister” — jak zauważa K. Wyka — oznaczało opchanego dobrobytem mieszczucha, niewrażliwego na wszelkie nowe idee, a zatem również i na idee artystyczne, krytyka filistra była w pewnym stopniu antykapitalistyczna. Ale z czasem filister staje się coraz bardziej człowiekiem nie rozumiejącym sztuki dla sztuki.
Przeczytaj fragment recenzji Tadeusza Boya‑Żeleńskiego. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do opinii Boya na temat sztuki Gabrieli Zapolskiej.
Zapoznaj się z fragmentem recenzji Tadeusza Boya‑Żeleńskiego. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do opinii Boya na temat sztuki Gabrieli Zapolskiej.
Okno na życieKomedia Zapolskiej ma jeszcze przed sobą przyszłość. Od czasu jak powstała, urosła; urasta ciągle. Nabiera nowych znaczeń. Kiedy ją grano jako sztukę współczesną, Dulska była typem. Dziś jest czemś więcej, jest całą epoką. Można mówić epoka pani Dulskiej, jak się mówi epoka Louis XIV, Louis XV. Jest typem, jest wyrazem epoki, i jest zarazem wieczna. Czegóż więcej potrzeba, aby wejść do Panteonu? Pani Dulska ma i tę właściwość, że się jej słucha za każdym razem na świeżo, zawsze się w niej dosłucha czegoś nowego.