Sprawdź się
Ważnym aspektem przechowywania żywności jest prawidłowe układanie produktów w lodówce. Przyporządkuj nazwy produktów do odpowiedniej półki, na której powinny być przechowywane. Wskaż też produkty, które wcale nie muszą być przechowywane w lodówce.
mąka, twarożek, sosy gotowe (ketchup, musztarda), przetwory, mleko w kartonie (zamknięte), olej roślinny, dżem, soki w kartonach, makaron, jogurt owocowy, kiełbasa, owoce, warzywa, jaja, ryż, zupa
Półka górna (temp. ok. 8°C) | |
---|---|
Półka środkowa (temp. ok. 4-7°C) | |
Dolne szuflady (temp. ok. 7-10°C) | |
Boczne półki (temp. ok. 10°C) | |
Poza lodówką |
Podaj co najmniej trzy czynniki, które warunkują odpowiednią ilość składników odżywczych, niezbędną do wprowadzenia do organizmu.
Sterylizacja jest procesem konserwacji żywności, prowadzącym do zabicia lub usunięcia wszystkich drobnoustrojów. Prawidłowo wysterylizowany materiał jest jałowy. Połącz czynnik przeznaczony do sterylizacji z czasem jej trwania i temperaturą przeprowadzenia procesu.
160-180°C, przez 1-1,5 h, trzykrotna ekspozycja w temp. 70-100°C przez 30 min. w odstępach 24 h, 121-123°C przez 15-30 min., w nasyconej parze wodnej pod nadciśnieniem 1 atmosfery, błyskawiczne, 1-2 s. podgrzanie do temp. ponad 100°C, równie szybkie ochłodzeniu do temp. pokojowej; czas trwania procesu to 4-5 s.
suche, gorące powietrze | |
gorąca para wodna w autoklawie | |
proces tyndalizacji | |
procesu UHT |
Ludzie na przestrzeni wieków wypracowali wiele metod konserwowania żywności. Zaklasyfikuj nazwy poszczególnych sposobów konserwacji żywności do metod fizycznych lub chemicznych.
obniżenie wartości <span aria-label="pH" role="math"><math><mi>pH</mi></math></span> poprzez dodatek kwasów, stosowanie atmosfery modyfikowanej, wędzenie, peklowanie, dodawanie konserwantów chemicznych, solenie, sterylizacja, zamrażanie, zagęszczanie, chłodzenie, pasteryzacja, napromieniowanie, metody osmoaktywne, suszenie, zastosowanie warunków próżniowych, zastosowanie prądów wysokiej częstotliwości
Fizyczne | |
---|---|
Chemiczne |
Uczniowie przygotowują kampanię społeczną, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów. Sformułowali kilka założeń, które uważają za ważne:
aby kupujący spożywali tylko żywność bezpieczną;
aby kupujący nie niszczyli produktów spożywczych;
aby promować zachowania, dzięki którym zyskujemy dłuższą trwałość produktów spożywczych.
Wymień po dwa argumenty dla każdego z założeń, które będą mogły zostać użyte przez uczniów w trakcie prezentacji.
Wyjaśnij, w jaki sposób na zwiększenie trwałości żywności wpływa:
a) proces fermentacji;
b) zastosowanie szczepionek mikrobiologicznych.