Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GOWv9OJHeN41
Ćwiczenie 1
Ważnym aspektem przechowywania żywności jest prawidłowe układanie produktów w lodówce. Przyporządkuj nazwy produktów do odpowiedniej półki, na której powinny być przechowywane. Wskaż też produkty, które wcale nie muszą być przechowywane w lodówce. Półka górna (temp. ok. 8°C) Możliwe odpowiedzi: 1. soki w kartonach, 2. kiełbasa, 3. mąka, 4. zupa, 5. olej roślinny, 6. twarożek, 7. sosy gotowe (ketchup, musztarda), 8. ryż, 9. jaja, 10. owoce, 11. mleko w kartonie (zamknięte), 12. przetwory, 13. makaron, 14. dżem, 15. warzywa, 16. jogurt owocowy Półka środkowa (temp. ok. 4-7°C) Możliwe odpowiedzi: 1. soki w kartonach, 2. kiełbasa, 3. mąka, 4. zupa, 5. olej roślinny, 6. twarożek, 7. sosy gotowe (ketchup, musztarda), 8. ryż, 9. jaja, 10. owoce, 11. mleko w kartonie (zamknięte), 12. przetwory, 13. makaron, 14. dżem, 15. warzywa, 16. jogurt owocowy Dolne szuflady (temp. ok. 7-10°C) Możliwe odpowiedzi: 1. soki w kartonach, 2. kiełbasa, 3. mąka, 4. zupa, 5. olej roślinny, 6. twarożek, 7. sosy gotowe (ketchup, musztarda), 8. ryż, 9. jaja, 10. owoce, 11. mleko w kartonie (zamknięte), 12. przetwory, 13. makaron, 14. dżem, 15. warzywa, 16. jogurt owocowy Boczne półki (temp. ok. 10°C) Możliwe odpowiedzi: 1. soki w kartonach, 2. kiełbasa, 3. mąka, 4. zupa, 5. olej roślinny, 6. twarożek, 7. sosy gotowe (ketchup, musztarda), 8. ryż, 9. jaja, 10. owoce, 11. mleko w kartonie (zamknięte), 12. przetwory, 13. makaron, 14. dżem, 15. warzywa, 16. jogurt owocowy Poza lodówką Możliwe odpowiedzi: 1. soki w kartonach, 2. kiełbasa, 3. mąka, 4. zupa, 5. olej roślinny, 6. twarożek, 7. sosy gotowe (ketchup, musztarda), 8. ryż, 9. jaja, 10. owoce, 11. mleko w kartonie (zamknięte), 12. przetwory, 13. makaron, 14. dżem, 15. warzywa, 16. jogurt owocowy
Rr1ZKuIh82Ijx1
Ćwiczenie 2
Jaki jest przedział temperatur, w którym większość bakterii namnaża się najszybciej? Możliwe odpowiedzi: 1. 0 - 10 °C, 2. 20 - 30 °C, 3. 30 - 40 °C
1
Ćwiczenie 3

Podaj co najmniej trzy czynniki, które warunkują odpowiednią ilość składników odżywczych, niezbędną do wprowadzenia do organizmu.

R6XTHeTPdupKK
(Uzupełnij).
R44vitURO54V32
Ćwiczenie 4
Wędzenie jest jednym ze sposobów utrwalania mięs. Ciepło i związki chemiczne, które pochodzą z dymu powstałego ze spalania drewna, działają bakteriobójczo. Podaj zakres temperatury, w jakim przebiega dany typ wędzenia. zimne w temperaturze Tu uzupełnij-Tu uzupełnij°C ciepłe w temperaturze Tu uzupełnij-Tu uzupełnij°C gorące w temperaturze Tu uzupełnij°C
R1AB5EFcaP2QT2
Ćwiczenie 5
Sterylizacja jest procesem konserwacji żywności prowadzącym do zabicia lub usunięcia wszystkich drobnoustrojów. Prawidłowo wysterylizowany materiał jest jałowy. Połącz czynnik służący do sterylizacji, z czasem jej trwania i temperaturą przeprowadzenia procesu. suche, gorące powietrze Możliwe odpowiedzi: 1. trzykrotna ekspozycja w temp. 70-100°C przez 30 min w odstępach 24 godzinnych, 2. 121-123°C przez 15-30 minut, w nasyconej parze wodnej pod nadciśnieniem 1 atmosfery, 3. 160-180°C, przez 1-1,5 godz., 4. błyskawiczne, 1-2 s. podgrzanie do temperatury ponad 100°C, równie szybkie ochłodzeniu do temperatury pokojowej. Czas trwania procesu to 4-5 s. gorąca para wodna w autoklawie Możliwe odpowiedzi: 1. trzykrotna ekspozycja w temp. 70-100°C przez 30 min w odstępach 24 godzinnych, 2. 121-123°C przez 15-30 minut, w nasyconej parze wodnej pod nadciśnieniem 1 atmosfery, 3. 160-180°C, przez 1-1,5 godz., 4. błyskawiczne, 1-2 s. podgrzanie do temperatury ponad 100°C, równie szybkie ochłodzeniu do temperatury pokojowej. Czas trwania procesu to 4-5 s. proces tyndalizacji Możliwe odpowiedzi: 1. trzykrotna ekspozycja w temp. 70-100°C przez 30 min w odstępach 24 godzinnych, 2. 121-123°C przez 15-30 minut, w nasyconej parze wodnej pod nadciśnieniem 1 atmosfery, 3. 160-180°C, przez 1-1,5 godz., 4. błyskawiczne, 1-2 s. podgrzanie do temperatury ponad 100°C, równie szybkie ochłodzeniu do temperatury pokojowej. Czas trwania procesu to 4-5 s. procesu UHT Możliwe odpowiedzi: 1. trzykrotna ekspozycja w temp. 70-100°C przez 30 min w odstępach 24 godzinnych, 2. 121-123°C przez 15-30 minut, w nasyconej parze wodnej pod nadciśnieniem 1 atmosfery, 3. 160-180°C, przez 1-1,5 godz., 4. błyskawiczne, 1-2 s. podgrzanie do temperatury ponad 100°C, równie szybkie ochłodzeniu do temperatury pokojowej. Czas trwania procesu to 4-5 s.
RxbCsQP6PSBnZ2
Ćwiczenie 6
Pasteryzacja polega na ogrzewaniu materiału do temperatury nieprzekraczającej 100°C (przeważnie 65-85°C). Niszczy drobnoustroje chorobotwórcze i unieszkodliwia ich formy wegetatywne. Poniżej przedstawiono zdania dotyczące sposobów przeprowadzania opisanego procesu. Wybierz prawidłową informację tak, aby powstałe zdania były prawdziwe.
  • Ogrzewanie w temperaturze 63-65 °F/°C w czasie 20-30 min.
  • Ogrzanie do temperatury 30-45/ 85-90°C i natychmiastowe schłodzenie.
  • Ogrzewanie w temperaturze od 35/85°C do 100°C w czasie od 15 s. do kilku lub kilkudziesięciu min.
  • RiQFVDmlhCZc32
    Ćwiczenie 7
    Ludzie na przestrzeni wieków wypracowali wiele metod konserwowania żywności. Zaklasyfikuj nazwy poszczególnych sposobów konserwacji żywności do metod fizycznych lub chemicznych. Fizyczne Możliwe odpowiedzi: 1. metody osmoaktywne, 2. suszenie, 3. wędzenie, 4. pasteryzacja, 5. stosowanie atmosfery modyfikowanej, 6. obniżenie wartości pH poprzez dodatek kwasów, 7. sterylizacja, 8. chłodzenie, 9. napromieniowanie, 10. zamrażanie, 11. zastosowanie prądów wysokiej częstotliwości, 12. solenie, 13. zagęszczanie, 14. zastosowanie warunków próżniowych, 15. peklowanie, 16. dodawanie konserwantów chemicznych Chemiczne Możliwe odpowiedzi: 1. metody osmoaktywne, 2. suszenie, 3. wędzenie, 4. pasteryzacja, 5. stosowanie atmosfery modyfikowanej, 6. obniżenie wartości pH poprzez dodatek kwasów, 7. sterylizacja, 8. chłodzenie, 9. napromieniowanie, 10. zamrażanie, 11. zastosowanie prądów wysokiej częstotliwości, 12. solenie, 13. zagęszczanie, 14. zastosowanie warunków próżniowych, 15. peklowanie, 16. dodawanie konserwantów chemicznych
    31
    Ćwiczenie 8

    Uczniowie przygotowują kampanię społeczną, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów. Sformułowali kilka założeń, które uważają za ważne:

    • aby kupujący spożywali tylko żywność bezpieczną;

    • aby kupujący nie niszczyli produktów spożywczych;

    • aby promować zachowania, dzięki którym zyskujemy dłuższą trwałość produktów spożywczych.

    Wymień po dwa argumenty dla każdego z założeń, które będą mogły zostać użyte przez uczniów w trakcie prezentacji.

    RffZ6b8gobmcl
    (Uzupełnij).
    31
    Ćwiczenie 9

    Wyjaśnij, w jaki sposób na zwiększenie trwałości żywności wpływa:

    a) proces fermentacji;

    RW9ILxIcWC4o1
    Odpowiedź: (Uzupełnij).

    b) zastosowanie szczepionek mikrobiologicznych.

    RvPJatozdkTwp
    Odpowiedź: (Uzupełnij).