1
Pokaż ćwiczenia:
R168Xx5LQh5XB1
Ćwiczenie 1
Przystosowania wykształcone w celu odżywiania się roślinami przez roślinożerców to: Możliwe odpowiedzi: 1. mocne zęby przedtrzonowe i trzonowe, 2. krótki język, 3. symbioza z bakteriami celulotycznymi, 4. dobrze rozwinięte zmysły, 5. wyspecjalizowany żołądek
R1MElgv5SQmvT1
Ćwiczenie 2
Mimikra Możliwe odpowiedzi: 1. Relacja, w której sposób życia, czynności życiowe jednego gatunku wpływają negatywnie na drugi gatunek, a pierwszy gatunek nie czerpie z tego oddziaływania żadnych korzyści, ale nie ponosi też strat, 2. Polega na wydzielaniu przez roślinę do środowiska substancji hamujących rozwój innych organizmów, 3. Rodzaj przystosowania zwierząt, polegający na upodabnianiu się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony Amensalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Relacja, w której sposób życia, czynności życiowe jednego gatunku wpływają negatywnie na drugi gatunek, a pierwszy gatunek nie czerpie z tego oddziaływania żadnych korzyści, ale nie ponosi też strat, 2. Polega na wydzielaniu przez roślinę do środowiska substancji hamujących rozwój innych organizmów, 3. Rodzaj przystosowania zwierząt, polegający na upodabnianiu się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony Alleopatia ujemna Możliwe odpowiedzi: 1. Relacja, w której sposób życia, czynności życiowe jednego gatunku wpływają negatywnie na drugi gatunek, a pierwszy gatunek nie czerpie z tego oddziaływania żadnych korzyści, ale nie ponosi też strat, 2. Polega na wydzielaniu przez roślinę do środowiska substancji hamujących rozwój innych organizmów, 3. Rodzaj przystosowania zwierząt, polegający na upodabnianiu się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony
R1FhuJBSwR84D1
Ćwiczenie 3
Endopasożytem jest: Możliwe odpowiedzi: 1. owsik, 2. pchła, 3. kleszcz, 4. wesz
RvCKJZPglpF8H1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj rodzaje interakcji antagonistycznych do oznaczeń charakteryzujących bilans strat i zysków organizmów w nich uczestniczących. Pasożytnictwo Możliwe odpowiedzi: 1. +/-, 2. -/-, 3. 0/- Konkurencja Możliwe odpowiedzi: 1. +/-, 2. -/-, 3. 0/- Amensalizm Możliwe odpowiedzi: 1. +/-, 2. -/-, 3. 0/-
2
Ćwiczenie 5
R1S0Q2H38wi0p
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wykres zmian liczebności populacji w układzie drapieżnik–ofiara.
Źródło: Reytan, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rtn0pYfMSRq89
Spadkowi liczebności drapieżników towarzyszy: Możliwe odpowiedzi: 1. wzrost liczby ofiar., 2. spadek liczby ofiar., 3. brak zmian.
2
Ćwiczenie 6
Rp8IuXIkNpyWY
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7
Rf6rL8TyzxA5s
Wyjaśnij, dlaczego drapieżnictwo łączy się z większą stratą dla ofiary, niż roślinożerność. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RRRfk6SJUHyq5
Wyjaśnij, dlaczego pasożyty, zwłaszcza wewnętrzne, z reguły nie zabijają swoich żywicieli. (Uzupełnij).