1
11
Laboratorium 1

Korzystając z wiedzy na temat oddziaływań antagonistycznych, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.

Problem badawczy:

Jaki wpływ na populację dwóch gatunków wykorzystujących te same zasoby środowiska ma umieszczenie ich w jednym środowisku?

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwie kolby

  • pipeta

  • szkiełka podstawowe

  • szkiełka nakrywkowe

  • trzy probówki

  • mikroskop świetlny

Materiały:

  • kultura macierzysta pantofelków Paramecium caudatum

  • kultura macierzysta pantofelków Paramecium aurelia

R4CTK417vHAhY1
Multimedium przedstawia blat laboratoryjny, na którym znajduje się mikroskop świetlny, szkiełka nakrywkowe, szkiełka podstawowe, pipety oraz dwie kolby i trzy probówki. W kolbach znajdują się odpowiednio kultury macierzyste pantofelków Paramecium caudatum oraz kultury macierzyste pantofelków Paramecium aurelia. W probówkach znajdują się ziarna ryżu. Ryż stanowi pożywkę dla bakterii. Te natomiast są pożywieniem dla protistów z rodzaju Paramecium. W doświadczeniu wykorzystano Paramecium aurelia, który jest gatunkiem słodkowodnym, oraz Paramecium caudatum będący natomiast gatunkiem szeroko rozpowszechnionym, występującym zarówno w wodach słodkich, jak i słonych. Użyta w doświadczeniu probówka stanowi środowisko o ograniczonych zasobach pokarmowych. Doświadczenie pozwoli zbadać nam pod mikroskopem wpływ na populację dwóch gatunków wykorzystujących te same zasoby środowiska przy umieszczeniu ich w jednym środowisku.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły doświadczenia 1greenwhite
Szczegóły doświadczenia 2bluewhite
Szczegóły doświadczenia 3redwhite
R5l6089oaiFqL1
Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wyniki (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Zanotuj wnioski i wykonaj ćwiczenie.

Problem badawczy:

Czy podobne gatunki (populacje) mogą współistnieć w jednej niszy ekologicznej?

Sprzęt laboratoryjny:

– dwie kolby stożkowe – szklane naczynia laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szyjką;

– pipeta – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy za pomocą ssawki;

– szkiełka podstawowe – cienkie kawałki szkła, na które można nałożyć np. preparat mikroskopowy;

– szkiełka nakrywkowe – cienkie kawałki szkła służące do nakrycia preparatu;

– trzy probówki – podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

– mikroskop optyczny – mikroskop, w którym wykorzystywane jest światło do uzyskania obrazu powiększonego.

Materiały:

kultura macierzysta pantofelków Paramecium caudatum;

– kultura macierzysta pantofelków Paramecium aurelia.

Hipoteza:

Dwa podobne gatunki (dwie podobne populacje) nie mogą zajmować tej samej niszy ekologicznej – silniejszy gatunek (populacja) wypiera słabszy.

Przebieg doświadczenia:

1. Do kolejnych probówek z ryżem (będącym pożywieniem dla bakterii, które z kolei są pożywieniem dla protistów z rodzaju Paramecium) przeniesiono pipetą:

- probówka pierwsza: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium caudatum;

- probówka druga: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium aurelia;

- probówka trzecia: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium caudatum i 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium aurelia.

2. Przygotowano preparaty mikroskopowe. Pobrano 0,25 ml roztworu z kolejnych probówek i przeniesiono go na szkiełko podstawowe. Przykryto je szkiełkiem nakrywkowym. Preparat umieszczono na stoliku przedmiotowym i przeprowadzono obserwację. Zwrócono uwagę na kształt i liczbę komórek Paramecium widocznych pod mikroskopem. Zanotowano obserwacje w dzienniku.

3. Powtórzono drugi punkt czwartego, ósmego, dwunastego i szesnastego dnia.

Wyniki:

Dzień 0:
1 szkiełko – P. caudatum – 1 sztuka
2 szkiełko – P. aurelia – 1 sztuka
3 szkiełko – P. caudatum – 1 sztuka i P. aurelia – 1 sztuka

Dzień 4:

1 szkiełko – P. caudatum – 13 sztuk

2 szkiełko – P. aurelia – 27 sztuk

3 szkiełko – P. caudatum – 13 sztuk i P. aurelia – 27 sztuk

Dzień 8:

1 szkiełko – P. caudatum – 30 sztuk

2 szkiełko – P. aurelia – 40 sztuk

3 szkiełko – P. caudatum – 9 sztuk i P. aurelia – 40 sztuk

Dzień 16:

1 szkiełko – bez zmian

2 szkiełko – bez zmian

3 szkiełko – P. caudatum – 0 sztuk i P. aurelia – 40 sztuk

RJoxn1yhlz8od
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
R1FR01fLlVKtr
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.