Wirtualne laboratorium (WL‑S)
Korzystając z wiedzy na temat oddziaływań antagonistycznych, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.
Problem badawczy:
Jaki wpływ na populację dwóch gatunków wykorzystujących te same zasoby środowiska ma umieszczenie ich w jednym środowisku?
Sprzęt laboratoryjny:
dwie kolby
pipeta
szkiełka podstawowe
szkiełka nakrywkowe
trzy probówki
mikroskop świetlny
Materiały:
kultura macierzysta pantofelków Paramecium caudatum
kultura macierzysta pantofelków Paramecium aurelia
Zapoznaj się z opisem doświadczenia, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Zanotuj wnioski i wykonaj ćwiczenie.
Problem badawczy:
Czy podobne gatunki (populacje) mogą współistnieć w jednej niszy ekologicznej?
Sprzęt laboratoryjny:
– dwie kolby stożkowe – szklane naczynia laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szyjką;
– pipeta – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy za pomocą ssawki;
– szkiełka podstawowe – cienkie kawałki szkła, na które można nałożyć np. preparat mikroskopowy;
– szkiełka nakrywkowe – cienkie kawałki szkła służące do nakrycia preparatu;
– trzy probówki – podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
– mikroskop optyczny – mikroskop, w którym wykorzystywane jest światło do uzyskania obrazu powiększonego.
Materiały:
– kultura macierzysta pantofelków Paramecium caudatum;
– kultura macierzysta pantofelków Paramecium aurelia.
Hipoteza:
Dwa podobne gatunki (dwie podobne populacje) nie mogą zajmować tej samej niszy ekologicznej – silniejszy gatunek (populacja) wypiera słabszy.
Przebieg doświadczenia:
1. Do kolejnych probówek z ryżem (będącym pożywieniem dla bakterii, które z kolei są pożywieniem dla protistów z rodzaju Paramecium) przeniesiono pipetą:
- probówka pierwsza: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium caudatum;
- probówka druga: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium aurelia;
- probówka trzecia: 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium caudatum i 5 ml roztworu z kultury macierzystej Paramecium aurelia.
2. Przygotowano preparaty mikroskopowe. Pobrano 0,25 ml roztworu z kolejnych probówek i przeniesiono go na szkiełko podstawowe. Przykryto je szkiełkiem nakrywkowym. Preparat umieszczono na stoliku przedmiotowym i przeprowadzono obserwację. Zwrócono uwagę na kształt i liczbę komórek Paramecium widocznych pod mikroskopem. Zanotowano obserwacje w dzienniku.
3. Powtórzono drugi punkt czwartego, ósmego, dwunastego i szesnastego dnia.
Wyniki:
Dzień 0:
1 szkiełko – P. caudatum – 1 sztuka
2 szkiełko – P. aurelia – 1 sztuka
3 szkiełko – P. caudatum – 1 sztuka i P. aurelia – 1 sztuka
Dzień 4:
1 szkiełko – P. caudatum – 13 sztuk
2 szkiełko – P. aurelia – 27 sztuk
3 szkiełko – P. caudatum – 13 sztuk i P. aurelia – 27 sztuk
Dzień 8:
1 szkiełko – P. caudatum – 30 sztuk
2 szkiełko – P. aurelia – 40 sztuk
3 szkiełko – P. caudatum – 9 sztuk i P. aurelia – 40 sztuk
Dzień 16:
1 szkiełko – bez zmian
2 szkiełko – bez zmian
3 szkiełko – P. caudatum – 0 sztuk i P. aurelia – 40 sztuk