Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RqZZJ7CfbZIZo2
Ćwiczenie 1
Wskaż odkrycia, wynalazki, ważne wydarzenia, które miały miejsce przed narodzinami Nielsa Bohra, podczas jego życia oraz po jego śmierci. Wydarzenia i wynalazki przed narodzinami Nielsa Bohra Możliwe odpowiedzi: 1. wykrywanie okrętów i samolotów za pomocą radaru, 2. wynalezienie fotografii czarno‑białej, 3. pierwsze wejście na Mount Everest, 4. pierwszy lot kobiety w kosmos, 5. pierwsze loty ludzi balonem, 6. wynalezienie telewizja satelitarna Wydarzenia i wynalazki w trakcie życia Nielsa Bohra Możliwe odpowiedzi: 1. wykrywanie okrętów i samolotów za pomocą radaru, 2. wynalezienie fotografii czarno‑białej, 3. pierwsze wejście na Mount Everest, 4. pierwszy lot kobiety w kosmos, 5. pierwsze loty ludzi balonem, 6. wynalezienie telewizja satelitarna Wydarzenia i wynalazki po śmierci Nielsa Bohra Możliwe odpowiedzi: 1. wykrywanie okrętów i samolotów za pomocą radaru, 2. wynalezienie fotografii czarno‑białej, 3. pierwsze wejście na Mount Everest, 4. pierwszy lot kobiety w kosmos, 5. pierwsze loty ludzi balonem, 6. wynalezienie telewizja satelitarna
R1NHwwadoSfaT1
Ćwiczenie 2
W antykwariacie trafił Ci się akademicki podręcznik "Struktura jądra atomowego", wydany w drugiej połowie XX w. Na jego okładce widnieją dwa nazwiska: Bohr i Mottelson. Należy przypuszczać, że ten pierwszy to: Możliwe odpowiedzi: 1. Niels Henrik Bohr, 2. Harald Bohr, jego brat, 3. Aage Niels Bohr, jego syn, 4. Vilhelm Bohr, jego wnuk
ROqvqonrh5I7n2
Ćwiczenie 3
Niels Bohr miał problemy z porozumiewaniem się w językach obcych. Wskaż najlepsze przyporządkowanie roli, jaką pełniły różne języki wśród chemików i fizyków na przełomie XIX i XX wieku, Wskaż także język, z którym Bohr mógł mieć najmniej problemów oraz taki, w którym raczej nie był w stanie się porozumieć. Języki dominujące w naukach przyrodniczych na przełomie XIX i XX w. Możliwe odpowiedzi: 1. j. norweski, 2. j. łaciński, 3. j. grecki, 4. j. niemiecki, 5. j. angielski, 6. j. fiński, 7. j. francuski Języki, których międzynarodowe znaczenie w naukach przyrodniczych było wtedy już znikome. Możliwe odpowiedzi: 1. j. norweski, 2. j. łaciński, 3. j. grecki, 4. j. niemiecki, 5. j. angielski, 6. j. fiński, 7. j. francuski Język, w którym Bohr mógł się najlepiej porozumieć bez konieczności studiowania go. Możliwe odpowiedzi: 1. j. norweski, 2. j. łaciński, 3. j. grecki, 4. j. niemiecki, 5. j. angielski, 6. j. fiński, 7. j. francuski Język kraju półwyspu skandynawskiego, w którym Bohr zupełnie nie mógł się porozumieć bez studiowania go. Możliwe odpowiedzi: 1. j. norweski, 2. j. łaciński, 3. j. grecki, 4. j. niemiecki, 5. j. angielski, 6. j. fiński, 7. j. francuski
2
Ćwiczenie 4

Określenie „szkoła kopenhaska” ma dziś kilka różnych znaczeń. Niektóre wykraczają daleko poza zakres fizyki, w ramach której określenie to jest dwuznaczne. Jedno znaczenie dotyczy określonej interpretacji mechaniki kwantowej. Drugie oznacza instytucję o charakterze edukacyjnym. Zapisz nazwę co najmniej jednej analogicznej instytucji, funkcjonującej w starożytności. Porównaj swój zapis z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
R1e0y3roM4BhA2
Ćwiczenie 5
Jeden pierwiastek chemiczny jest bezpośrednio powiązane z kopenhaską szkołą fizyki; inny jest powiązany osobiście z Nielsem Bohrem. Wskaż ich liczby atomowe: Możliwe odpowiedzi: 1. 5 i 45, 2. 5 i 72, 3. 5 i 107, 4. 45 i 72, 5. 45 i 107, 6. 72 i 107
RpoXGiQ1ANSFf2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższe zdania, by uzyskać zwięzły obraz pierwszego okresu w naukowym dorobku Nielsa Bohra. Niels Bohr, po dostaniu się na studia ukończeniu studiów obronie pracy doktorskiej uzyskaniu stanowiska profesorskiego w Kopenhadze wyjechał w celach naukowych do Francji Niemiec Stanów Zjednoczonych Wielkiej Brytanii. Współpracował tam z zespołami najpierw J.J. Thomsona a później E. Rutherforda najpierw E. Rutherforda a później J.J. Thomsona. Problematyką budowy atomu zajmował się wyłącznie J.J. Thomson zajmował się wyłącznie E. Rutherford zajmowali się obaj. Dzięki współpracy z zespołem J. J. Thomsona zespołem E. Rutherforda oboma zespołami Bohr sformułował swoją teorię budowy atomu, znaną dziś jako model Bohra. Miał wtedy niecałe 25 30 35 40 lat. Nagrodę Nobla Niels Bohr otrzymał niemal natychmiast, bo zaledwie dwa lata później około dekady później, tuż po rozpoczęciu działalności szkoły kopenhaskiej ponad ćwierć wieku później, gdy wyemigrował do USA prawie pół wieku później, pod koniec życia.
RsqbhIKoZYTU41
Ćwiczenie 7
Wskaż te elementy modelu atomu Nielsa Bohra, których przyjęcie nie stanowiło dopuszczalnego przybliżenia w ramach klasycznej mechaniki i elektrodynamiką Maxwella, lecz jednoznacznie kłóciło się z tymi naukami. Możliwe odpowiedzi: 1. Elektrony mogą krążyć wokół dodatnio naładowanego jądra ruchem jednostajnym po orbitach kołowych., 2. Siłą dośrodkową w tym ruchu elektronów jest siła elektrostatycznego przyciągania jądra atomowego., 3. Promień orbity i szybkość elektronu na tej orbicie są współzależne., 4. Promienie orbit elektronowych oraz odpowiadające im szybkości nie mogą przyjmować dowolnych wartości; dopuszczalne są jedynie te, które spełniają określony warunek., 5. Całkowita energia atomu (układu jądro - elektrony) to suma energii potencjalnej oddziaływania elektronów z jądrem oraz suma energii kinetycznych tych ostatnich., 6. Gdy elektron przeskakuje z orbity wyższej na niższą, leżącą bliżej jądra, to atom emituje energię do otoczenia, zaś przeskok z orbity niższej na wyższą wymaga dostarczenia energii do atomu., 7. Oddanie energii przez atom polega na emisji fotonu odpowiadającego fali elektromagnetycznej o częstotliwości związanej z energią fotonu, a nie z częstotliwością wewnętrznych drgań samego atomu.
R1Hg7hmS7H5Bz2
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższe zdania, by uzyskać zwięzły obraz przyjęcia przez naukowców modelu atomu według Nielsa Bohra. Model Bohra w pierwszych kilku latach po publikacji w Physical Review Philosophical Magazine European Journal of Physics spotkał się w środowisku fizyków z pełnym praktycznie uznaniem z uznaniem częściowym, przeważającym nad nielicznymi głosami krytyki z przewagą krytyki nad uznaniem z praktycznie pełną krytyką.
Uznanie dotyczyło przede wszystkim struktury i matematycznej elegancji samego modelu zgodności przewidywań modelu ze wszystkimi niemal obserwacjami widm atomowych zgodności przewidywań modelu ze wszystkimi znanymi cechami widm atomu wodoru. Innym sukcesem modelu Bohra stało się przewidzenie istnienia nieznanych wcześniej linii widmowych wodoru istnienia widm atomów innych, niż wodór struktury widm atomów pierwiastków nowoodkrywanych.
Głównym powodem krytyki była niezgodność z klasyczną elektrodynamiką fundamentalnych założeń modelu: o istnieniu orbit stacjonarnych oraz o kwantyzacji orbit. Inny aspekt krytyki dotyczył jednowymiarowego dwuwymiarowego trójwymiarowego charakteru modelu. Ta cecha modelu została naprawiona dzięki pracom Otto Sterna Maxa von Laue Arnolda Sommerfelda. Jednak główną słabością modelu okazała się być jego niestosowalność do opisu atomów wieloelektronowych nadmierna komplikacja matematyczna niezgodność z rozwijającą się podówczas fizyką jądra atomowego.
W rezultacie, model Bohra, odpowiednio uzupełniony i ulepszony, obowiązuje do dziś jako podstawa fizyki atomowej, niezależnie od rozwoju mechaniki kwantowej ma dziś znaczenie wyłącznie historyczne, choć niektóre jego przewidywania pokrywają się z przewidywaniami mechaniki kwantowej ma dziś znaczenie wyłącznie historyczne, gdyż został w całości wyparty przez mechanikę kwantową.