Sprawdź się
Spośród poniższych zdań wybierz twierdzenie prawdziwe.
- W Dżumie każdy z bohaterów przeżywa samotność podobnie.
- Dla niektórych okres epidemii staje się czasem zmniejszenia samotności.
- Przyczyną samotności bohaterów powieści jest wyłącznie izolacja spowodowana chorobą.
- Samotność bohaterów ma wymiar przede wszystkim emocjonalny.
Zaznacz, które z poniższych twierdzeń dotyczących egzystencjalizmu są prawdziwe, a które fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Egzystencjalizm to spójny system filozoficzny. | □ | □ |
| Bunt człowieka wobec przemijalności nie ma sensu. | □ | □ |
| Filozofia egzystencjalna wyklucza wiarę w Boga. | □ | □ |
| Absurd świata jest podstawowym doświadczeniem człowieka. | □ | □ |
| Człowiek nie jest odpowiedzialny za zło obecne w świecie. | □ | □ |
| Nie istnieją wartości absolutne. | □ | □ |
| Człowieka należy rozpatrywać w jego jednostkowości i wyjątkowości. | □ | □ |
Przeczytaj poniższe cytaty z powieści Camusa. Na ich podstawie wyjaśnij, na czym polegała samotność w Dżumie.
Zapoznaj się z poniższymi cytatami z powieści Camusa. Na ich podstawie wyjaśnij, na czym polegała samotność w Dżumie.
Chory czuje się tu bardzo samotny. Pomyślcie więc o kimś, kto ma umrzeć w pułapce, oddzielony od innych setkami ścian trzeszczących od żaru, gdy w tej samej chwili cała ludność rozmawia przez telefon lub w kawiarniach o wekslach, frachtach morskich i dyskontach. Zrozumiecie, jak niewygodna jest śmierć, nawet nowoczesna, jeśli zjawi się niespodzianie w skwarnym mieście.2.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 14.
Przedstawiciel był zawsze samotny i nieufny.3.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 55.
(…) zakonnicy nie mają przyjaciół. Wszystko złożyli w Bogu.4.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 199.
Tak więc każdy musiał zgodzić się żyć z dnia na dzień, sam w obliczu nieba. Ta zupełna samotność, która mogłaby z czasem zahartować charaktery, spłyciła je wszakże z początku.5.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 73.
Na tych krańcach samotności wreszcie nikt nie mógł spodziewać się pomocy sąsiada i każdy pozostawał sam ze swoją troską. Jeśli któryś spośród nas próbował przypadkiem zwierzyć się lub powiedzieć coś o swym uczuciu, wszelka odpowiedź, jaką otrzymywał, najczęściej go raniła. Zdawał sobie wówczas sprawę, że jego rozmówca i on nie mówią o tym samym.6.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 73–74.
Następny okres był dla Ramberta zarazem najłatwiejszy i najtrudniejszy. Był to okres odrętwienia. Odwiedził już wszystkie urzędy, poczynił wszelkie kroki, od tej strony wyjścia były na razie zamknięte. Błąkał się więc od kawiarni do kawiarni. Siadał rano na tarasie przy szklance letniego piwa, czytał gazetę z nadzieją, że znajdzie w niej jakiś znak bliskiego końca choroby, patrzył na przechodniów ulicznych, odwracał się z niesmakiem od wyrazu smutku na ich twarzach i przeczytawszy po raz setny szyldy sklepów z przeciwka, reklamy znanych aperitifów, których już nie podawano, wstawał i szedł żółtymi ulicami miasta. Przenosząc się samotnie z kawiarni do kawiarni, a stamtąd do restauracji, mógł dobrnąć do wieczoru.7.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 100.
Takie było przynajmniej zdanie doktora Rieux, kiedy czytał w gazetach lub słyszał przez radio wołania i słowa otuchy, które świat przekazywał zadżumionemu miastu. Razem z pomocą przysyłaną powietrzem i lądem, co wieczór, litujące się czy pełne podziwu komentarze radia lub prasy spadały na samotne miasto.
Albert Camus, Dżuma, przeł. J. Guze, 1978, s. 122.
Opisz postawy ludzkie przyjmowane wobec dżumy. Napisz, postawa którego z bohaterów jest ci najbliższa.
| Bohater | Postawa |
|---|---|
| Bernard Rieux | |
| Jean Tarrou | |
| Cottard | |
| Raymond Rambert |
Opisz sposób przeżywania samotności każdego z podanych bohaterów.
Wskaż analogię między Syzyfem a Bernardem Rieux.
Opisz koncepcję człowieka ukazaną w Dżumie.
Scharakteryzuj wybranego bohatera Dżumy w kontekście egzystencjalistycznej koncepcji bytu.
Napisz rozprawkę, w której na podstawie Dżumy Alberta Camusa i dwóch innych tekstów literackich rozważysz problem: Co jest ważniejsze - szczęście jednostki czy ludzkości?