Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Na początku sztuki, który można uznać za antyczny prolog, pojawia się Policjant – James Murphy, pełniący funkcję koryfeusza. Zinterpretuj i opisz jego zachowanie, sposób prezentacji, wypowiedzi.

R1EnxpmFZsVrU
Policjant James Murphy (Jerzy Grałek).
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
R12iU3CmyzYPG
(Uzupełnij).
koryfeusz
11
Ćwiczenie 2

Przypomnij sobie odpowiednie fragmenty spektaklu, przyjrzyj się kadrom, które prezentują Portorykankę Anitę. Co możesz powiedzieć na temat sposobu przedstawienia tej postaci? Zapisz swoje wnioski w mapie myśli.

R8Te2L3cpK3yf
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Anita
    • Elementy należące do kategorii Anita
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Anita
RDb1gk6E4aMSB
(Uzupełnij).
RaWOgzgJ4RBny
Prezentacja.
Anita (Anna Dymna)
Kadry ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem dramatu, a następnie porównaj go z fragmentem spektaklu [1:21:57–1:23:35]. Jakie środki filmowe posłużyły w realizacji tego fragmentu? Zaznacz poprawne odpowiedzi.

Janusz Głowacki Antygona w Nowym Jorku

Akt II, Scena XI (fragment)
Sasza i trup siedzą obok siebie na ławce. Wchodzi Anita. Na szczycie jej wózka obok pudła Saszy leży łopata. Sasza patrzy ponuro. Podciąga szalik zasłaniający twarz zmarłego. Anita widzi ciało, kreśli znak krzyża. Idzie prosto do ławki i z bliska długo zagląda trupowi w twarz. Po chwili osuwa się na kolana i zaczyna płakać.
SASZA
(speszony, obawiając się wyrzutów)
Anita. No strasznie mi przykro. Naprawdę, ja chciałem… Anita…
ANITA
(nie zwracając uwagi, mówi do zmarłego)
Niech cię Bóg błogosławi, Johnny. Niech ci Bóg da wieczny odpoczynek.
Kreśli znak krzyża na czole zmarłego i modli się przez parę chwil. Sasza jest zupełnie zdezorientowany. Nie może zrozumieć, dlaczego Anita nie spostrzegła omyłki. Patrzy. To na nią, to na ciało. Wkłada okulary. Raz jeszcze z bliska uważnie wpatruje się w twarz trupa. Bo może to jednak jest Johnny? Ale nie. Anita kończy modlitwę i uśmiecha się do Saszy.
ANITA
Dziękuję z całego serca. Bóg ci to wynagrodzi. Ja wiem, że wynagrodzi.
SASZA
(bardzo speszony)
Dziękuję… Amen…

ant Źródło: Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku, s. 27. Cytat za: wydanie książkowe płyty DVD z serii „Kocham Teatr”.
R1UbAidfCPvGs
Anita (Anna Dymna)
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
R1b1uIWB4Inj6
Zapoznaj się z fragmentem dramatu, a następnie porównaj go z fragmentem spektaklu [1:21:57–1:23:35]. Jakie środki filmowe posłużyły w realizacji tego fragmentu? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. jazda kamery (ruch kamery orbitującej częściowo wokół obiektu – ławki ze zwłokami) pozwala oglądać scenę z dystansu, 2. zbliżenie na twarz bohaterki skupia na niej uwagę widzów, 3. odsłonięciu twarzy Anity towarzyszy muzyka chóralna; jak w tragedii antycznej najważniejszym momentom akcji towarzyszy wejście chóru, 4. światło pada na twarz szlochającej kobiety, aby ukazać jej emocje, 5. odsłonięciu twarzy Anity towarzyszy muzyka chóralna; jak w tragedii antycznej wejście chóru odwraca uwagę od tego, co się dzieje z bohaterami
21
Ćwiczenie 4

Przypomnij sobie postacie Saszy i Pchełki. Wyjaśnij, w jaki sposób aktorzy podkreślają różnice między bohaterami.

R498pSjKCRfpX
Sasza (Jerzy Trela)
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
RCTC8ghAc7Tf7
Pchełka (Jan Peszek)
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
Rf61lav2lb5FI
Sasza i Pchełka
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
RnT9zq60bBUZA
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

W kilku scenach kamera pokazuje detale. Ustal, jakie to ma znaczenie dla wymowy spektaklu.

RLbFFNh0Bi6ng
Prezentacja.
Kadry ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
RUQtpiXLgiVJO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Podaj, w jaki sposób została przedstawiona w spektaklu sytuacja życiowa bohaterów. Opisz, jak wygląda rzeczywistość, w której funkcjonują?

RclKclZmCpuVc
Sasza i Pchełka
Kadr ze spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. K. Kutza.
Tylko do użytku edukacyjnego
RhNyCsSbg0h4P
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem wypowiedzi Elżbiety Baniewicz na temat realizacji teatralnych Kazimierza Kutza. Odpowiedz na pytanie, które z wymienionych cech twórczości reżysera zauważasz w adaptacji Antygony w Nowym Jorku? Podaj przykłady.

Elżbieta Baniewicz Kazimierz Kutz. Z dołu widać inaczej

Unikalną wartością telewizyjnych prac Kutza, poza najwyższym profesjonalizmem, pozwalającym na łączenie materii kina z materią teatru, pozostaje jego stosunek do człowieka i życia. Jest to stosunek wręcz empiryczny, gdyż wywiedziony z perspektywy życia, ze śląskiej mentalności reżysera, którym kieruje prostolinijność i zaufanie do podstawowych kategorii etycznych. Jeśli coś uderza w jego spektaklach, mimo całej różnorodności literackich materii, jakimi się posługuje, jako ich wspólna cecha, to jest nią doświadczenie intymnego kontaktu z ludzkim cierpieniem i samotnością. Bezpośrednio dotykalną prawdą człowieka, który próbuje się mierzyć z losem w konkretnych warunkach, i ceną, jaką płaci za życie w zgodzie ze sobą. […]

Kutz ze swymi aktorami, przede wszystkim z Krakowa, który „jak rękaw Pana Boga skupia to, co najlepsze”, dotyka właśnie rejonów, gdzie człowiek sam decyduje, kim jest i kim chce być, wbrew wszelkim przeciwnościom. Należałoby też powiedzieć, że wbrew lub obok tekstów, które zawierają pewne informacje, aktorzy ujawniają swoją wewnętrzną prawdę, własną czułość. […]

Teatrem telewizji, czyli wyobraźnią milionowej widowni, w ostatnim okresie zawładnął Kazimierz Kutz. Jego teatr intymny jest teatrem przede wszystkim współczesnym, gdzie ludzie wrażliwi i podli, wspaniali i durni, cyniczni i szlachetni odzyskują właściwe proporcje moralne. Bohaterowie nigdy nie są przez reżysera sądzeni, najczęściej pokazywani z czułą uwagą, nierzadko i miłością albo z wyrozumieniem. Dzięki temu ich losy stają się wielowymiarowe i prawdziwe. To losy, w których każdy z widzów może odnaleźć sprawy dotyczące również własnej egzystencji i zobaczyć rzeczywistość skonstruowaną wedle elementarnych zasad sumienia. Teatr tworzony przez wrażliwych artystów, mówiący o życiu, jakie by nie było okrutne, podłe, złe, mimo wszystko z afirmacją, zawsze był i pozostanie potrzebny. Spektakle Kazimierza Kutza dowodzą, że choć taki teatr rzadko się udaje, to jednak jest możliwy.

ku Źródło: Elżbieta Baniewicz, Kazimierz Kutz. Z dołu widać inaczej, Warszawa 1994, s. 132–133.
RhNyCsSbg0h4P
(Uzupełnij).
R18n7vNwOzRV23
Ćwiczenie 8
Tragedia Antyczna a Antygona w Nowym Jorku 1. Zasada trzech jedności. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 2. Bohaterowie pochodzący z królewskich rodów. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 3. Mimesis. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 4. Katharsis. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 5. Zasada niepokazywania scen krwawych. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 6. Zasada decorum. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 7. Obecność chóru. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 8. Konflikt tragiczny. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 9. Hamartia. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 10. Ironia tragiczna. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij). 11. Występowanie do trzech osób na scenie. Antygona w Nowym Jorku (Uzupełnij).