Sprawdź się
Wynotuj elementy sarmackiej pompa funebris wprowadzone/wykorzystane przez Henryka Sienkiewicza do opisu pogrzebu pana Wołodyjowskiego.
Odwołując się do dzieł zamieszczonych w sekcji „Prezentacja multimedialna”, sformułuj krótką pisemną wypowiedź na temat przesłania prezentowanego obrazu. Odpowiedz, jakimi określeniami można go opisać?
Spośród wymienionych określeń wybierz te, które pasują do obrazu Rembrandta Lekcja anatomii doktora Tulpa.
Wskaż w wierszu Hieronima Morsztyna sformułowania, frazy czy zabiegi językowe, które charakterem obrazowania i nastrojem korespondują z dziełem Juana de Valdésa Leala.
Odpowiedz na pytanie, czy któreś z zaprezentowanych w lekcji artystycznych wyobrażeń śmierci mogłoby zilustrować wiersz XIX‑wiecznego poety, Józefa Ignacego Kraszewskiego? Uzasadnij swoją wypowiedź, mając na uwadze długotrwały wpływ barokowych motywów wanitatywnych na kulturę europejską kolejnych epok.
ŚmierćCzłowiek jest trawą – przez dzień się zieleni,
Człowiek jest kwiatem, co kwitnie godzinę...
Ziemia jest plamą na niebios przestrzeni...
Cierpię... i tem się pocieszam, że zginę...
I liczę chwilę... a każda mnie chwila
O krok do ciszy i do snu przybliża...
I cierpiąc czuję, że boleść wysila...
Że pędzi ku mnie wybawczyni chyża.
Za cóż cię słodki zapomnień aniele,
Nazwano śmiercią, malując poczwarnie?
Tyś biały, jasny, dłoń twa łoże ściele...
Na którem błogo wieczny sen ogarnie.
Jak dziecię duszę przytulasz do łona,
Kołyszesz słodko, obmywasz ją łzami,
Ażeby jak ty, biała, oczyszczona –
Wzleciała w niebo razem z aniołami.
Tyś nie jest śmiercią, tyś jest życiem nowem,
Ale cię człowiek złem oplamił słowem,
Uczynił strasznym, ażeby duch żywy,
Nie pragnął z ziemi ulecieć... szczęśliwy!