Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1
R17ADRHV1lV2O
Rozstrzygnij, z jakimi problemami borykali się mieszkańcy wczesnonowożytnego miasta na przykładzie XVIII-wiecznego Paryża.
Źródło: Widok z Nowego Mostu w kierunku Mostu Królewskiego w Paryżu, około 1740 r., gallica.fr, domena publiczna
R17GbLWmkOMff
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
111
Ćwiczenie 2
R190MsXI4XXeq
Jedną z najpoważniejszych i najczęściej występujących chorób w nowożytnej Europie była ospa. Zmarł na nią m.in. Ludwik XV. W drugiej połowie XVIII w. szczepionka przeciwko tej chorobie, dość powszechna w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii, we Francji miała wielu przeciwników. Wskaż w poniższym tekście fragmenty, w których mowa o zaletach szczepień , ich rosnącej popularności w Europie oraz o stosunku paryżan do szczepień. Następnie odpowiedz na pytanie. Szczepienie, które tak długo zwalczano, odniosło na koniec zwycięstwo. Liczne, nieodmiennie pomyślne wyniki zapewniły szczepieniu prawo obywatelstwa, a nam płynące stąd dobrodziejstwa. Przykład – dany przez monarchę, jego braci, kilku książąt krwi oraz z górą trzysta tysięcy osób w Europie – przeważył szalę opinii na korzyść szczepienia. […]. Zwiedzając Szwajcarię widzę, jak każdy ojciec rodziny dba, by w najmłodszym wieku szczepić swe dzieci; zaniedbanie tego uważałby za sprzeniewierzenie się najświętszemu obowiązkowi. Toteż widzę, jak młode pokolenie rośnie tu piękne, rześkie i tryskające zdrowiem. Oblicza nie noszą piętna okrutnej choroby; czoła zachowują gładkość podnoszącą piękno rysów. Gdy chodzę po Paryżu, widzę z żalem, że pokutują wciąż jeszcze stare uprzedzenia. […] Religię nawet wezwano w pomoc przeciw zabiegowi przyjętemu dziś przez wszystkie rozumne narody; nie wiadomo, jak długo jeszcze uroda paryżanek będzie narażona na ohydne blizny, nie znane siołom [chłopom] ani ministrom szczęśliwej Helwecji.
R1S8vrOISdsX5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1KamGanhejLD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RwjHBFd1o44Rh
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RdquROzESJaaV
Czy autor powyższego tekstu był zwolennikiem czy przeciwnikiem szczepień? Uzasadnij odpowiedź, zwracając uwagę na wpływ ideologii oświecenia na jego postawę. (Uzupełnij) Jakich argumentów używają dziś zwolennicy i przeciwnicy szczepień? Odpowiedzi poszukaj na forach internetowych, w audycjach radiowych, telewizyjnych lub w prasie. (Uzupełnij).
R1C0HmxJavlKR1
Ćwiczenie 3
Francuskie społeczeństwo dzieliło się na trzy stany, czyli warstwy społeczne, które różniły się pod względem praw i obowiązków. Połącz opis z właściwym określeniem. 1.Stan pierwszy -Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych. 2. Stan drugi -Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych. 3.Stan trzeci - Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych.
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

Fragment drzewa genealogicznego dynastii Burbonów

R1JUESUPxvsWR
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

Fragment 1

Jan Baszkiewicz Historia Francji

Tymczasem […] zaczęły się we Francji eksperymenty Szkota Johna Lawa, który zdołał pozyskać zaufanie regenta. Law, mieszanina hochsztaplera i proroka, przekonywał sfery rządzące, że nie należy się przerażać wysokością zadłużenia skarbu. Sekret bowiem wyjścia z impasu polega na przezwyciężeniu głodu pieniądza, na wyrwaniu interesów z chronicznego marazmu, na rozgrzaniu koniunktury, przyśpieszeniu obiegu pieniężnego.

Jan Baszkiewicz Źródło: Jan Baszkiewicz, Historia Francji, oprac. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999, s. 266.

Fragment 2

Jan Baszkiewicz Historia Francji

[…] wysłannik Amerykanów w Paryżu, Beniamin Franklin, przyjmowany był entuzjastycznie; markiz de La Fayette wziął udział w walce z angielską tyranią. W 1778 r. podpisano traktat przyjaźni francusko‑amerykańskiej; Francja oficjalnie zaczęła wojnę z Anglikami na morzu, w Indiach […] i na Antylach, ale przede wszystkim w samej Ameryce […]; wojna amerykańska kosztowała Francję 2 mld liwrów.

Jan Baszkiewicz Źródło: Jan Baszkiewicz, Historia Francji, oprac. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999, s. 266.

Fragment 3

Jan Baszkiewicz Historia Francji

[…] w 1763 r., wśród ogólnego wyczerpania stron wojujących, dobiegła końca wojna […]; traktat paryski między Francją i Wielką Brytanią osłabił francuskie imperium kolonialne. Kanada przypadła Anglikom; Luizjanę Francja scedowała Hiszpanom, by ich pocieszyć po utracie Florydy, którą także zagarnęła Anglia. Stracony był Senegal i kilka francuskich wysp na Antylach.

Jan Baszkiewicz Źródło: Jan Baszkiewicz, Historia Francji, oprac. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999, s. 266.
RIWUkYHL3Vg7M
Wskaż zdania zgodne z prawdą. Możliwe odpowiedzi: 1. W XVIII w. władzę we Francji obejmowali synowie zmarłych władców., 2. Jedna z królowych Francji wywodziła się z polskiej rodziny szlacheckiej., 3. Żona Ludwika XVI pochodziła z Prus., 4. Po przywróceniu monarchii we Francji w 1814 r. królem został krewny Ludwika XVI drugiego stopnia w linii bocznej.
RydRKMBwq0Ahk
Każdemu fragmentowi tekstu przyporządkuj przedstawiciela dynastii Burbonów, który rządził Francją, kiedy miały miejsce opisywane wydarzenia. Odpowiedzi zapisz poniżej. Fragment 1: (Uzupełnij) Fragment 2: (Uzupełnij) Fragment 3: (Uzupełnij) Wskaż funkcjonujące w historiografii nazwy konfliktów zbrojnych, o których mowa we fragmentach 2 i 3. Fragment 2: (Uzupełnij) Fragment 3: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
RFy1kdepfZ81p
Jak zareagowała francuska opinia publiczna na wieść o podpisaniu francusko-amerykańskiego traktatu o przyjaźni i handlu w 1778 r.? Z czego wynikała ta postawa? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W 1788 r. zadłużenie Francji wyniosło ok. 5 mld liwrów, a roczny deficyt 126 mln. Opinia publiczna winą obarczała dwór, zwłaszcza królową. Do Marii Antoniny przyklejono etykietkę „Pani Deficyt”.

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Wydatki publiczne we Francji w 1786 r.

(w mln liwrów)

Obsługa długu

177

Armia, flota i dyplomacja

88,5

Publiczne cele cywilne (w tym wydatki administracyjne)

67,26

Wydatki króla i dworu

21,24

Razem

354

Indeks dolny Źródło: Emanuel Rostworowski, Historia Powszechna. Wiek XVIII, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 590–591. Indeks dolny koniec

R1JvGdNXamn0o
Na podstawie danych z tabeli rozstrzygnij, czy słusznie obwiniano królową. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wskaż poprawne dokończenia zdań.

Arthur Young O gospodarce i społeczeństwie francuskim w przededniu rewolucji

10 czerwca […]. W całym kraju córki i żony wieśniaków nie noszą ani obuwia, ani pończoch, rolnicy nie noszą przy pracy ani drewniaków, ani innego obuwia. Jest to nędza, która podrywa podstawy dobrobytu narodu, szerokie bowiem spożycie ze strony biednych powoduje ważniejsze skutki niż spożycie ze strony bogatych, a zamożność narodu oparta jest przecież na obrotach i spożyciu […]. 14 października. Byłem w opactwie benedyktynów w Saint‑Germain, by zobaczyć słupy z marmuru afrykańskiego itp. Jest to najbogatsze opactwo Francji: opat ma 300 000 liwrów rocznego dochodu. Tracę cierpliwość, gdy widzę dochody w ten sposób podzielone; odpowiada to duchowi wieku X, a nie XVIII. Jakie piękne gospodarstwo można by stworzyć przy pomocy takiego dochodu!

Artur Young Źródło: Arthur Young, O gospodarce i społeczeństwie francuskim w przededniu rewolucji, [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 484.
R193mk4ZGLAsX
Autor krytykuje… Możliwe odpowiedzi: 1. rządy absolutne., 2. poddaństwo chłopów., 3. nierówności w dystrybucji dóbr.
R1IsEIMCnPZ31
Według Artura Younga poprawę sytuacji społeczno-ekonomicznej we Francji osiągnięto by poprzez… Możliwe odpowiedzi: 1. wzrost konsumpcji wśród przedstawicieli stanu trzeciego., 2. konfiskatę majątków kościelnych w celu przekazania ich biednym., 3. nałożenie podatku dochodowego na wszystkich obywateli.
RoGfWfilDwUX6
Wyjaśnij, co autor miał na myśli, pisząc, że „szerokie […] spożycie ze strony biednych powoduje ważniejsze skutki niż spożycie ze strony bogatych”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego i odpowiedz na pytania.

Anne Turgot Dyskusja ze Strażą Pieczęci na temat likwidacji szarwarków

Monarcha po to jest wyniesiony ponad wszystkich, by wszystkim zapewnił szczęście: […] jest on depozytariuszem władzy publicznej, by sprawiedliwością utrzymywać każdego na wewnątrz, zaś orężem bronić jej na zewnątrz. Ponieważ wydatki rządu mają za przedmiot interes wszystkich, przeto wszyscy winni się na nie składać: im więcej korzyści zapewnia komuś społeczeństwo, tem bardziej winien on poczytywać sobie za zaszczyt uczestniczenie w jego ciężarach. Z tego punktu widzenia trudno uznać przywileje podatkowe szlachty za słuszne. Rozważywszy tę sprawę ze stanowiska ludzkości, trudno się cieszyć, będąc zwolnionym od podatków z tytułu szlachectwa, widząc jak poborca podatków opróżnia ostatni garnek wieśniaka. Rozważając ją ze stanowiska korzyści politycznej i siły narodu, widzi się najpierw, że jeżeli warstwa uprzywilejowana jest nazbyt liczna i posiada znaczną część bogactw, a wydatki państwa pochłaniają wielką sumę, tedy może się zdarzyć, że przewyższy ona zdolność płacenia tych, którzy podlegają podatkom. Z tego wynika, że albo rząd zostanie pozbawiony potrzebnych mu środków obrony, albo lud nieuprzywilejowany będzie obarczony ponad swe siły, co z pewnością zuboży i osłabi wkrótce państwo. Wielka liczba uprzywilejowanych bogaczy równa się zatem rzeczywistemu zmniejszeniu sił państwa.

Anne Turgot Źródło: Anne Turgot, Dyskusja ze Strażą Pieczęci na temat likwidacji szarwarków, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa w wieku oświecenia (1715–1789), t. 41, oprac. J. Feldman, Kraków 1924, s. 27–28.
RwiD5zvPgbcIA
O którym systemie rządów jest mowa w tekście? Możliwe odpowiedzi: 1. o monarchii absolutnej, 2. o monarchii konstytucyjnej, 3. o demokracji parlamentarnej
R17T6O9o6c3Xo
Zwolennikiem której ideologii był Anne Turgot? Możliwe odpowiedzi: 1. konserwatyzmu, 2. liberalizmu, 3. socjalizmu utopijnego
RujUpduPPfyUo
W obronie czyich interesów staje autor? Możliwe odpowiedzi: 1. państwa, 2. filozofów, 3. warstw uprzywilejowanych, 4. stanu trzeciego
311
Ćwiczenie 9
RPGA8K3e4x1kV
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
R1B5FJFBfyRUP
Dlaczego żadna z powyższych reform nie weszła w życie? (Uzupełnij).