Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Janusz Wiśniewski, Samotność w sieci. Tryptyk
1
Janusz Wiśniewski Samotność w sieci. Tryptyk

Dzień dobry. Cieszę się, że jesteś. Czekam na Ciebie.
Czekać. Czy to to samo, co tęsknić?

Otworzyła chat.

ONA: Dla mnie nie. Przy czekaniu nie budzę się o 5 rano, rezygnując z najlepszych snów. Nie przychodzę także z tego powodu już przed 7 do biura. Przy czekaniu mleko nie traci dla mnie smaku. Przy tęsknocie tak.

ON: Będę pamiętał. Szczególnie o mleku. Pytam, bo wydawało mi się, że za mną nikt nie tęskni, od wielu lat. l gdy ktoś pisze mi coś takiego zamiast „dzień dobry”, to... to w pierwszej chwili chciałem odwrócić głowę i sprawdzić, czy to było do kogoś, kto siedzi za mną. Ale za mną nikt nie siedzi.

ONA: To było do Ciebie. Tylko do Ciebie. Mam wrażenie, że się przyzwyczaisz. Zobaczysz.

ON: Opowiesz coś o sobie? Wiem już, że śnisz, że lubisz mleko i że tęskniłaś za mną. Czy mógłbym wiedzieć więcej?
Czy Twoje oczy są duże? Czy masz wysokie czoło? Małe stopy? Czy zasypiasz na boku? Czy Twoje włosy są puszyste? Czy masz opaloną skórę? Czy mówisz po angielsku? Czy lubisz chodzić po deszczu? Czy lubisz opery? Czy zwilżasz wargi językiem? Czy wierzysz w Boga? Czy lubisz jagody? Czy...”

wsieci Źródło: Janusz Wiśniewski, Samotność w sieci. Tryptyk, Warszawa 2001, s. 53.
Rupi Kaur, *** w sztuce
1
Rupi Kaur ***w sztuce

w sztuce
nie chodzi o to ilu ludziom
podoba się twoje dzieło
w sztuce
chodzi o to
czy twoje dzieło podoba się twojemu sercu
czy twoje dzieło podoba się twojej duszy
chodzi o to jak uczciwa
jesteś ze sobą samą
i nigdy
nie wolno ci
zamienić uczciwości
na uniwersalność

do wszystkich młodych poetek

rupi1 Źródło: Rupi Kaur, ***w sztuce, [w:] tegoż, mleko i miód, tłum. A. Gralak, Kraków 2017.
Rupi Kaur, *** nazwisko kaur
1
Rupi Kaur *** nazwisko kaur

nazwisko kaur
czyni mnie wolną kobietą
zrywa kajdany w które
próbują mnie zakuć
unosi mnie
przypominając, że jestem równa
każdemu mężczyźnie mimo że ten
świat krzyczy do mnie co innego
że jestem panią samej siebie i
w pełni należę do siebie
oraz do wszechświata
[...]

rupi2 Źródło: Rupi Kaur, *** nazwisko kaur, [w:] tegoż, mleko i miód, Kraków 2017.
Rupi Kaur, *** nie możesz odejść
1
Bruno Kaur *** nie możesz odejść

nie możesz odejść
i nadal mnie mieć
nie potrafię istnieć
w dwóch miejscach jednocześnie

gdy pytasz czy możemy zostać przyjaciółmi

rupi3 Źródło: Bruno Kaur, *** nie możesz odejść, [w:] Rupi Kaur, mleko i miód, Kraków 2017.
Rupi Kaur, *** jeśli urodziłaś się tak słaba
1
Rupi Kaur *** jeśli urodziłaś się tak słaba

jeśli urodziłaś się tak słaba
by upaść
urodziłaś się tak silna
by wstać

rupi4 Źródło: Rupi Kaur, *** jeśli urodziłaś się tak słaba, [w:] tegoż, mleko i miód, tłum. A. Gralak, Kraków 2017.
1
Pokaż ćwiczenia:
RZcgmalCfbItu1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych cech wybierz te, które charakteryzują literaturę popularną. Możliwe odpowiedzi: 1. schematyzacja i stereotypizacja motywów, 2. zrozumiały język, 3. nastawienie na dostarczenie wrażeń intelektualnych, 4. istotna rola wydawcy, 5. ekonomika narracji, 6. brak spójności kompozycyjnej, 7. wieloznaczność kwalifikacji moralnej czynów bohaterów, 8. konkretność zdarzeń i problematyki, 9. wyrazistość stylistyczna
Rg2Y2Wg8OseTw11
Ćwiczenie 2
Połącz termin z definicją. literatura popularna Możliwe odpowiedzi: 1. najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa wymagająca do odbioru szerokich kompetencji kulturowych, 2. dziedzina twórczości literackiej obejmująca utwory adresowane do jak najszerszego kręgu odbiorców i w związku z tym odznaczająca się zrozumiałym dla nich językiem oraz uproszczonymi schematami fabularnymi (Encyklopedia PWN), 3. dominujący typ kultury nowoczesnej odpowiadający modelowi społeczeństwa masowego, w którym korzysta się powszechnie ze środków masowego przekazu (Encyklopedia PWN) kultura masowa Możliwe odpowiedzi: 1. najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa wymagająca do odbioru szerokich kompetencji kulturowych, 2. dziedzina twórczości literackiej obejmująca utwory adresowane do jak najszerszego kręgu odbiorców i w związku z tym odznaczająca się zrozumiałym dla nich językiem oraz uproszczonymi schematami fabularnymi (Encyklopedia PWN), 3. dominujący typ kultury nowoczesnej odpowiadający modelowi społeczeństwa masowego, w którym korzysta się powszechnie ze środków masowego przekazu (Encyklopedia PWN) kultura elitarna Możliwe odpowiedzi: 1. najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa wymagająca do odbioru szerokich kompetencji kulturowych, 2. dziedzina twórczości literackiej obejmująca utwory adresowane do jak najszerszego kręgu odbiorców i w związku z tym odznaczająca się zrozumiałym dla nich językiem oraz uproszczonymi schematami fabularnymi (Encyklopedia PWN), 3. dominujący typ kultury nowoczesnej odpowiadający modelowi społeczeństwa masowego, w którym korzysta się powszechnie ze środków masowego przekazu (Encyklopedia PWN)
111
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Piotra Sochy Autorzy nieskromni, a następnie wyjaśnij, dlaczego przytoczone przez autora wiersza Izabeli Bill, Alicji Elżbiety Przepiórki i Agnieszki Wypych zostały uznane za grafomańskie.

1
Piotr Socha Autorzy nieskromni

Ekwilibrystyka stosowana

Dzisiaj [...] dostarczycieli fatalnych książek nie ubywa, a grafomania ma się znakomicie. [...]
Wśród poetów w modzie jest przede wszystkim repertuar klasyczny i nieśmiertelny: przyroda, uniesienia zmysłowe, czasami – doniosłe wydarzenia historyczne. Styl często do złudzenia przypomina piśmiennictwo XIX‑wieczne. Wiersze te obfitują w solenne nastroje i piętrowe, pompatyczne metafory. Poezja z perspektywy grafomańskiej to najczęściej ekwilibrystyka wyrafinowana do tego stopnia, że trudno odgadnąć, co poeta miał na myśli. „Pustynie zdychających łabędzi” – tak zatytułował swój tomik Paweł Pomorski (który pisze np. o Krakowie: „wyłożony płytami strych dla synogarlic świata/– Ludzkich ofiar Kraków czczących przeszłości kałomoczem”).
Izabela Bill w tomiku Seksapil duszy nazywa płacz „siklawą łez”. Sporą popularnością cieszą się również kunsztowne zabiegi archaizacyjne, mające dodać dziełu powagi i eleganckiej patyny (przoduje w tym Alicja Elżbieta Przepiórka i jej poezja pełna figur mitologicznych oraz słów w rodzaju przeto czy atoli, a także Jan Marian Gulak, autor – jak sam skromnie określa – „największego eposu w historii”). Na drugim biegunie znajdziemy twórców zakochanych w rymie, możliwie dokładnym. Szczeciński poeta Paweł Sajdak tymi słowy ubolewa nad stanem przyrody: „Znów się klimat zmieni, tlenu będzie mniej/I wszyscy narzekać będziemy, ojej!”. W prozie znajdziemy więcej śmiałych słowotwórczych akrobacji: „(...) czuła się jak ’JA’(bł)USZKO nieoddzielone od mamy i taty – jaBŁONI (...) otrzymujące mądrość z BŁONI wiedzy” – pisze Agnieszka Wypych w powieści pod tajemniczym tytułem Trawka brzuszkowa. Są też osobliwe dumania filozoficzne czy literatura „mocna”, w zamyśle kontrowersyjna, co na ogół przekłada się na obfitujące w detal sceny erotyczne oraz brzydkie wyrazy.
W tej ostatniej przoduje prozaik ukrywający się pod pseudonimem Andrzej Te, „odczuwający gniew, złość i kontestujący obecną rzeczywistość globalną”. Buduje nawet własny katalog neologizmów wydalniczych typu „kałokultura”.

cyt2 Źródło: Piotr Socha, Autorzy nieskromni, „Polityka” 2015, nr 28 (3017), s. 76.
RWpCKpqTz2LZk1
1. Wypisz z tekstu trzy przykłady słownictwa oceniającego. (Uzupełnij). 2. Wskaż najczęściej występujące cechy stylistyczne utworu grafomańskiego. (Uzupełnij). 3. Wyjaśnij znaczenie śródtytułu „ekwilibrystyka stosowana”. (Uzupełnij). 4. Wyjaśnij, dlaczego przytoczone przez autora wiersza Izabeli Bill, Alicji Elżbiety Przepiórki i Agnieszki Wypych zostały uznane za grafomańskie. (Uzupełnij).
RRjGTlylarHIj11
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Grafomania jest ponadczasowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grafomania nie jest literaturą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Teksty grafomańskie warunkują istnienie literatury wysokoartystycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wpływ na powstanie literatury popularnej miał rozwój powieści.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Literatura popularna jest literaturą komercyjną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Literatura popularna i literatura masowa to synonimy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie poniższego cytatu podaj podobieństwa i różnice między grafomanią oraz kiczem.

Dariusz Śnieżko Dawni autorzy o grafomanii

Grafomania łatwo bowiem traci tożsamość w sąsiedztwie zjawisk, wydawałoby się, pokrewnych. Rozważmy oto stosunek grafomanii do kiczu. Pojęcia te bywają niekiedy utożsamiane, podczas gdy pod paroma względami układają się wręcz w opozycję przeciwstawną. (...) Jedno i drugie charakteryzuje się mizerią estetyczną, ale: grafomania dąży do utrwalenia sygnatury autorskiej - kicz jest często skrywany pod pseudonimem lub zgoła anonimowy; grafomania ma poświadczyć indywidualność - kicz jest rezultatem taśmowej (czasem dosłownie) produkcji; grafoman chętnie dołoży do publikacji swoich utworów - kicz jest wytwórczością obliczoną na zysk (w tym samym stopniu ogrodowy krasnal, co kilka strofek przeplatanych refrenem „O dziewczyno ma, gdzie jest miłość twa”). Grafomania jest naznaczona swoistym heroizmem, kicz jest ze swej natury oportunistyczny. Grafomania to bezkompromisowy gest narzucenia się publiczności - kicz jest elastyczną odpowiedzią na popyt; owszem, może go przez jakiś czas kreować, wzmacniać, ale zaniknie wraz z malejącym zapotrzebowaniem.

1 Źródło: Dariusz Śnieżko, Dawni autorzy o grafomanii, „Przestrzenie Teorii” 2008, s. 148.
RWgfLRNKnehDd
(Uzupełnij).
RWSpXILZKS2CU2
Ćwiczenie 6
Zaznacz cechy wierszy grafomańskich. Możliwe odpowiedzi: 1. trywializacja opisywanych treści, 2. banalne środki artystycznego wyrazu, 3. prosty język, 4. wyszukane formy zrozumiałe dla wybitnego odbiorcy, 5. zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu
31
Ćwiczenie 7

Podaj cechy literatury popularnej na przykładzie fragmentu powieści Janusza Wiśniewskiego Samotność w sieci. Tryptyk. Posłuż się funkcjonalnymi cytatami. Odpowiedz, czy w przywołanym fragmencie powieści znajdują się też fragmenty grafomańskie? Odpowiedź uzasadnij.

R1XUNzNjP0ur9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zajmij stanowisko wobec twierdzenia, że w dzisiejszej kulturze dzielenie sztuki na wysoką i niską bądź elitarną i popularną jest bezzasadne.

R1GPoPDGzaHf6
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę, w której zajmiesz stanowisko wobec twierdzenia, że w szkole nie ma miejsca na literaturę popularną. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 250 słów.