1
Pokaż ćwiczenia:
R1U19hz9u0GAL1
Ćwiczenie 1
Uszereguj wymienione sole według ich malejącego udziału w wodzie morskiej. Elementy do uszeregowania: 1. MgCl2, 2. CaSO4, 3. NaCl2, 4. MgSO4, 5. K2SO4
RSyzDayhkraZ81
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst dotyczący zawartości gazów w wodzie morskiej. Odpowiedzi wybierz spośród podanych niżej. W wodzie morskiej dominującym gazem jest 1. 11%, 2. dwutlenek węgla, 3. 50 %, 4. tlen, 5. 83 %, 6. azot, 7. argon, 8. siarkowodór. Zawartość tego gazu wynosi w objętości oceanu 1. 11%, 2. dwutlenek węgla, 3. 50 %, 4. tlen, 5. 83 %, 6. azot, 7. argon, 8. siarkowodór. Tylko 1. 11%, 2. dwutlenek węgla, 3. 50 %, 4. tlen, 5. 83 %, 6. azot, 7. argon, 8. siarkowodór objętości zajmuje 1. 11%, 2. dwutlenek węgla, 3. 50 %, 4. tlen, 5. 83 %, 6. azot, 7. argon, 8. siarkowodór, niezbędny dla życia zwierząt morskich Na dnie zbiorników, gdzie stężenie tego gazu maleje, tworzą się strefy martwej wody. W takich miejscach pojawia się jako produkt uboczny rozkładu materii 1. 11%, 2. dwutlenek węgla, 3. 50 %, 4. tlen, 5. 83 %, 6. azot, 7. argon, 8. siarkowodór
Rh2OBwNZNtXEM1
Ćwiczenie 3
Wskaż, którego z wymienionych pierwiastków dotyczy poniższy opis. Jest niezbędnym dla człowieka mikroelementem, występującym główne w wodzie morskiej oraz w organizmach morskich zwierząt. Jego niedobór może prowadzić do chorób tarczycy. Możliwe odpowiedzi: 1. wapń, 2. chlorek sodu, 3. jod, 4. siarczan magnezu, 5. potas
2
Ćwiczenie 4
R1Y88ZZvl9cxI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem lekcji.
Źródło: Grafiaka – Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license.
R194YxOFmhNo3
W pozyskiwaniu soli metodą odparowywania wykorzystuje się zjawisko:

Możliwe odpowiedzi: 1. transpiracji., 2. resublimacji., 3. infiltracji., 4. ewaporacji.
RPEgYcvRfnOMJ2
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6

Na wykresie przedstawiono pionowy rozkład zawartości tlenu oraz dwutlenku węgla w przekroju pionowym oceanu. Na podstawie wykresów oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

RG6CUPX0b13FH
Pionowy rozkład zawartości tlenu oraz dwutlenku węgla w przekroju pionowym oceanu.
Źródło: Duxbury A., Sverdrup K., Oceany świata, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2002, s. 203.
RhFyEMqHlIkWH2
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczy lekcja. Sformułuj pytania, które chciałbyś mu zadać.
2
Ćwiczenie 7
RPKHWkBpz20bL
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do tematu lekcji i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
RSLrruEJHCyGD
Łączenie par. Na podstawie własnej wiedzy oraz wiadomości uzyskanych podczas lekcji wskaż, których gazów dotyczą zamieszczone niżej stwierdzenia..

Zawartość tego gazu w przypowierzchniowej warstwie wody związana jest z rozwojem roślin i procesem fotosyntezy, podczas której jest wytwarzany.

. Możliwe odpowiedzi: O2, CO2.

Gaz ten uwalniany jest w procesie rozkładu substancji organicznych.

. Możliwe odpowiedzi: O2, CO2.

Nadmierny rozrost fitoplanktonu, w tym sinic, powoduje spadek zawartości tego gazu.

. Możliwe odpowiedzi: O2, CO2.

Gaz ten jest niezbędny do tworzenia substancji organicznych przez rośliny.

. Możliwe odpowiedzi: O2, CO2
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie różnych źródeł wyjaśnij, w jaki sposób zmiany klimatu wpływają na objętość gazów w wodzie morskiej oraz jak zmiana zawartości dwutlenku węgla oraz tlenu we Wszechoceanie może negatywnie wpływać na środowisko przyrodnicze i gospodarkę człowieka.

RCuKVAewUBKbM
(Uzupełnij).