Sprawdź się
Wskaż, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe.
- Jednostką energii potencjalnej w układzie SI jest dżul (J).
- Jednostką energii potencjalnej w układzie SI jest wat (W).
- Energia potencjalna sprężystości ciężarka na sprężynie nie zmienia się podczas drgań.
- Napięty łuk ma energię potencjalną sprężystości.
Energia potencjalna sprężystości rozciągniętej sprężyny jest:
- odwrotnie proporcjonalna do wydłużenia sprężyny.
- odwrotnie proporcjonalna do kwadratu wydłużenia sprężyny.
- wprost proporcjonalna do wydłużenia sprężyny.
- wprost proporcjonalna do kwadratu wydłużenia sprężyny.
Krzywa przedstawiająca zależność energii potencjalnej sprężystości od wydłużenia to:
- sinusoida.
- cosinusoida.
- parabola.
- linia prosta.
Na rysunku przedstawiono cztery położenia ciężarka na sprężynie, poruszającego się ruchem harmonicznym po gładkiej, poziomej płaszczyźnie. Zaznacz, w którym położeniu (położeniach) układ posiada największą energię potencjalną sprężystości? Oznaczenie: |x|=A - maksymalne wychylenie (amplituda) oscylatora.
Na rysunku przedstawiono wykres zależności energii potencjalnej sprężystości ciężarka umieszczonego na sprężynie od wydłużenia sprężyny. Oblicz współczynnik sprężystości tej sprężyny.
Oblicz częstotliwość drgań oscylatora harmonicznego o masie m = 0,1 kg i amplitudzie A = 0,2 m wiedząc, że maksymalna energia potencjalna sprężystości tego oscylatora jest równa 5 J. Wynik podaj w przybliżeniu do dokładnością pełnych Hz. W obliczeniach przyjmij, że π=3,14.
Odp. f=............ Hz
Ciężarek o masie m=0,3 kg zawieszono na sprężynie, co spowodowało jej wydłużenie o x=10 cm w stosunku do jej długości bez obciążenia. Taki sam ciężarek połączony z tą samą sprężyną wprawiono w poziome drgania o amplitudzie A=5 cm. Oblicz maksymalną energię potencjalną sprężystości tego oscylatora. Przyjmij g=9,81 m/s2. Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
Odp. ............ J
Uczniowie projektowali doświadczenie, w którym mieli sprawdzić, czy energia potencjalna sprężystości gumy modelarskiej jest proporcjonalna do kwadratu jej wydłużenia. Mieli do dyspozycji: gumę modelarską, gładki, prostopadłościenny klocek, 2 statywy, taśmę mierniczą. Naszkicowali poniższy rysunek (widok z góry) i zapisali kolejne kroki:
2. Zaznaczenie na ławce odcinków o różnej długości (np. wielokrotności wybranej ), odpowiadającym kolejnym położeniom klocka przy rozciąganiu gumy (rys. A).
3. Pomiar drogi (s) przebytej przez klocek po każdym rozciągnięciu gumy i puszczeniu. Klocek sunie po stole i zatrzymuje się wskutek tarcia o stół (rys. B).
4. Zapis wyników pomiaru w tabeli.
5. Sporządzenie wykresu odległości przebytej przez klocek od wydłużenia gumy.
6. Analiza wyników pomiaru.
Jeśli energia potencjalna sprężystości gumy modelarskiej jest proporcjonalna do kwadratu wydłużenia i siła tarcia jest stała, to jaki kształt powinien mieć wykres zależności odległości przebytej przez klocek od wydłużenia gumy?
- Wykres zależności odległości przebytej przez klocek będzie linią prostą, gdyż droga jest proporcjonalna do wydłużenia gumy.
- Wykres zależności odległości przebytej przez klocek będzie parabolą, gdyż droga jest proporcjonalna do kwadratu wydłużenia gumy.
- Nie można przewidzieć kształtu wykresu.