Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Opisz krótko ciało amorficzne.

R1HlZE8hq3WzT
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1ZXI4Y2GsOIl1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary nazwy związków krzemu z ich wzorami sumarycznymi. Na2SiO3 Możliwe odpowiedzi: 1. metakrzemian potasu, 2. kwas metakrzemowy, 3. metakrzemian sodu, 4. ortokrzemian sodu Na4SiO4 Możliwe odpowiedzi: 1. metakrzemian potasu, 2. kwas metakrzemowy, 3. metakrzemian sodu, 4. ortokrzemian sodu H2SiO3 Możliwe odpowiedzi: 1. metakrzemian potasu, 2. kwas metakrzemowy, 3. metakrzemian sodu, 4. ortokrzemian sodu K2SiO3 Możliwe odpowiedzi: 1. metakrzemian potasu, 2. kwas metakrzemowy, 3. metakrzemian sodu, 4. ortokrzemian sodu
21
Ćwiczenie 3

Zapisz równania reakcji przedstawionych na poniższym schemacie lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.

RTrpBCVbPgGRg
Schemat reakcji
Źródło: GroMar Sp. z o.o. na podstawie M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Chemia Repetytorium, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2010., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBiKEfjoRzqwA
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
2
Ćwiczenie 3
R19JntO3KFbaz
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Podczas przechowywania przez długi czas szkła wodnego w otwartej butelce na jej dnie pojawia się osad. Wyjaśnij obserwowany fakt.

R1Q8N32iD2FSa
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R14zH8KTygOCo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapisz równanie reakcji tworzenia metakrzemianu miedzi(II).

RR1ydE4o2k88A
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rfl6DSxk2qgfa
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Krzem w odpowiednich warunkach reaguje z wodorotlenkami. Zapisz równanie zachodzącej reakcji z wybranym przez siebie odpowiednim wodorotlenkiem.

RvTqCyA8XH1Oq
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RZAcgA6nMADzO2
Ćwiczenie 6
Krzem w odpowiednich warunkach reaguje z wodorotlenkami. Wybierz, jaki substrat jest niezbędny do przeprowadzenia reakcji. Możliwe odpowiedzi: 1. woda, 2. tlenek srebra, 3. cząsteczka wodoru
31
Ćwiczenie 7

Opisz, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny tlenku krzemu(IV). W poniższym dzienniczku zanotuj obserwacje i wnioski. Schematyczny rysunek doświadczenia oraz równanie reakcji podaj w zeszycie do lekcji chemii.

Opisz, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny tlenku krzemu(IV). Napisz obserwacje i wnioski oraz zapisz w zeszycie odpowiednie równania reakcji.

RkIcgftjVlDyF
Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jaki odczyn ma roztwór wodny metakrzemianu sodu? Odpowiedź uzasadnij, pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej. W jonowym równaniu reakcji zaznacz, który substrat pełni rolę kwasu, a który zasady w ramach teorii Brønsteda-Lowry’ego.

RezPKWmgU73Df
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1W23anlkrxzA
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 9

Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano działanie pewnego odczynnika na dwa wodne roztwory soli. W probówce A znajdował się roztwór siarczanu(IV) sodu, a w probówce B – roztwór krzemianu(IV) sodu. Po dodaniu odczynnika zaobserwowano, że:

  • w każdej probówce zaszła reakcja chemiczna;

  • przebieg doświadczenia był różny dla obu probówek;

  • tylko w jednej z probówek wytrącił się osad.

R84OpqIY0FsTP
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RQ64tUbAh4L8g
II. Wybierz, co można zaobserwować w probówce, w której nie wytrącił się osad podczas opisanego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Wydziela się bezbarwny gaz., 2. Wyczuwalny jest charakterystyczny zapach., 3. Roztwór w probówce zaczął się pienić., 4. Roztwór w probówce uległ zmętnieniu.
R6skl4ZJBd6Cj
Dostępne opcje do wyboru: 2 H2SiO3, SO32-, S2-, SiO32-, H2SiO3, H2O, SO2. Polecenie: III. Dokończ w formie jonowej skróconej równania reakcji, które przebiegły w probówkach I i II i były przyczyną obserwowanych zmian. Równanie reakcji przebiegającej w probówce I:
luka do uzupełnienia  + 2 H3O+  luka do uzupełnienia + 3 H2O
Równanie reakcji przebiegającej w probówce II:
luka do uzupełnienia  + H3O+   luka do uzupełnienia  + 2 H2O