Sprawdź się
Opisz krótko ciało amorficzne.
Zapisz równania reakcji przedstawionych na poniższym schemacie lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.
Podczas przechowywania przez długi czas szkła wodnego w otwartej butelce na jej dnie pojawia się osad. Wyjaśnij obserwowany fakt.
Zapisz równanie reakcji tworzenia metakrzemianu miedzi(II).
Krzem w odpowiednich warunkach reaguje z wodorotlenkami. Zapisz równanie zachodzącej reakcji z wybranym przez siebie odpowiednim wodorotlenkiem.
Opisz, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny tlenku krzemu(IV). W poniższym dzienniczku zanotuj obserwacje i wnioski. Schematyczny rysunek doświadczenia oraz równanie reakcji podaj w zeszycie do lekcji chemii.
Opisz, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny tlenku krzemu(IV). Napisz obserwacje i wnioski oraz zapisz w zeszycie odpowiednie równania reakcji.
Jaki odczyn ma roztwór wodny metakrzemianu sodu? Odpowiedź uzasadnij, pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej. W jonowym równaniu reakcji zaznacz, który substrat pełni rolę kwasu, a który zasady w ramach teorii Brønsteda-Lowry’ego.
Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano działanie pewnego odczynnika na dwa wodne roztwory soli. W probówce A znajdował się roztwór siarczanu(IV) sodu, a w probówce B – roztwór krzemianu(IV) sodu. Po dodaniu odczynnika zaobserwowano, że:
w każdej probówce zaszła reakcja chemiczna;
przebieg doświadczenia był różny dla obu probówek;
tylko w jednej z probówek wytrącił się osad.