Sprawdź się
Na wykresie rozpatrywanym w pierwszym przykładzie w części „Przeczytaj” naniesiono pięć linii: jedną czerwoną, dwie niebieskie i dwie zielone. Czerwona linia odpowiada średniej wartości liczby zliczeń , a niebieskie określają granice przedziału od do , gdzie jest niepewnością standardową pojedynczego pomiaru, przy założeniu, że wartość wyniku tego pomiaru jest równa wartości średniej. W końcu, linie zielone określają granice przedziału od do .
Gdy radiometr (w pierwszym przykładzie części „Przeczytaj”) wskazuje zliczeń, to niepewność tego wskazania . Niepewność ta rośnie waz ze wzrostem , co widać na wykresie przytoczonym w ćwiczeniu 1.
Przypomnij sobie drugi przykład opisany w części „Przeczytaj”. W przykładzie tym postawiono sobie za cel rozstrzygnięcie, czy drgania wahadła matematycznego można uznać za izochroniczne, choćby w ograniczonym zakresie amplitud. Przypomnij sobie rozstrzygnięcie, wyciągnięte wnioski i końcowe zalecenie.
Wyniki powtórzonego pomiaru zależności (patrz ćw. 4.) przedstawiono w tabelce oraz na wykresie. Czerwona linia odpowiada wyliczonej wartości okresu drgań izochronicznych
Amplituda | Okres drgań |
A [º] | T [s] |
5º | 2,838 |
10º | 2,844 |
20º | 2,858 |
30º | 2,884 |
40º | 2,922 |
50º | 2,966 |
Uzasadnij, dlaczego zrezygnowano z naniesienia na wykresie słupków niepewności pomiaru okresu drgań. Zapisz swoje obliczenia i wnioski w przygotowanym polu i porównaj z odpowiedzią wzorcową.
Na wykresie z ćw. 5. nie naniesiono także odcinka niepewności dla amplitudy drgań.
W przykładzie 2. w części „Przeczytaj” sformułowano hipotezę badawczą. Przewiduje ona istnienie obszaru amplitud, w którym drganie można uznać za izochroniczne.
Zweryfikuj poprawność rozstrzygnięcia z poprzedniego ćwiczenia, tym razem na podstawie wyników liczbowych (patrz tabela w ćw. 5). Zapisz swoje rozumowanie w przygotowanym polu i porównaj z rozwiązaniem wzorcowym.