Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym tekstem. Jaką rolę w stanowieniu istoty ludzkiej przypisuje Rousseau sumieniu? Jaki wpływ takie stanowisko miało na późniejszą kulturę i sztukę?

RnOAYWPEjDX3l
Nagranie dźwiękowe Jean‑Jacques Rousseau, Listy moralne.
R1OSigSfViR3u
(Uzupełnij).
1
11
Ćwiczenie 2

Znajdź w polskiej literaturze sentymentalnej (np. u Franciszka Karpińskiego) i romantycznej (np. u Adama Mickiewicza) utwory, w których sumienie przedstawiane przez Rousseau jest kategorią stawianą wyżej niż rozum.

RG3jYlJyRUHPX1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2
R1YVcCMOyUqsO
(Uzupełnij).
RUzEL4zsT033m1
Ćwiczenie 3
Rousseau postulował: Możliwe odpowiedzi: 1. apoteoza natury, 2. krytyka cywilizacji społecznej, 3. postulat powrotu do natury, 4. globalne państwo oparte na powszechnej woli, 5. ograniczenie edukacji, 6. podporządkowane natury sumieniu
R2irRSUDrgl6i1
Ćwiczenie 4
Połącz w pary kontynuatorów myśli Rousseau z ich postulatami związanymi z wizją filozofa. Stanisław Staszic Możliwe odpowiedzi: 1. demaskowanie degeneracji społeczeństwa, 2. badanie natury dzieci zgromadzonych w Lasku Bielańskim, 3. walka o wolność, równość i braterstwo, 4. pochwała życia w świecie natury Daniela Defoe Możliwe odpowiedzi: 1. demaskowanie degeneracji społeczeństwa, 2. badanie natury dzieci zgromadzonych w Lasku Bielańskim, 3. walka o wolność, równość i braterstwo, 4. pochwała życia w świecie natury jakobini Możliwe odpowiedzi: 1. demaskowanie degeneracji społeczeństwa, 2. badanie natury dzieci zgromadzonych w Lasku Bielańskim, 3. walka o wolność, równość i braterstwo, 4. pochwała życia w świecie natury rewolucjoniści francuscy Możliwe odpowiedzi: 1. demaskowanie degeneracji społeczeństwa, 2. badanie natury dzieci zgromadzonych w Lasku Bielańskim, 3. walka o wolność, równość i braterstwo, 4. pochwała życia w świecie natury
21
Ćwiczenie 5

Co miał na myśli Leszek Kołakowski pisząc:

Nie wrócimy jednak do stanu przedcywilizacyjnego, próbujmy wyjść kompromisowych; niechaj każdy w samym sobie odkrywa stan naturalny, niech wychowuje innych w tym duchu. Żadne prawo dziejów nie zapewnia nam, że te wysiłki się powiodą i doprowadzą do restytucji prawdziwej wspólnoty i do odrodzenia społeczeństwa w jednostkach; ale nie jest to całkiem wykluczone.

R1OSigSfViR3u
(Uzupełnij).
Ru0qXch6Zb9wF2
Ćwiczenie 6
Wstaw odpowiednie pojęcia w tekst. Jean Jacques Rousseau stworzył koncepcję 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej. Przedstawił obraz współczesnego mu 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej, jako jednostek konkurujących ze sobą, zachowujących swoją 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej i swoje życie, jednak zapominających o tym czym jest 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej. Miernikiem wartości w takim społeczeństwie stał się 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej. Rousseau w swoich rozważaniach zwracał się do starożytnych społeczeństw, gdzie najwyżej cenionymi wartościami były 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej. Człowiek, żyjący w 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej nie wchodzi w relacje z innymi ludźmi. Powstanie państwa jest 1. rozum, 2. własność, 3. cnota i moralność, 4. nieuniknione, 5. społeczeństwa, 6. szczęście, 7. pieniądz, 8. stanie walki, 9. bieda, 10. stanie natury, 11. przypadkiem, 12. umowy społecznej, 13. umowy politycznej.
3
Ćwiczenie 7

Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza. Zastanów się, dlaczego autor przywołuje postać Jeana Jacquesa Rousseau. W jaki sposób idee filozofa mogłaby zmienić pesymistyczny obraz przedstawiony przez autora wiersza?

Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza. Zastanów się, dlaczego autor przywołuje postać Jeana Jacquesa Rousseau. W jaki sposób idee filozofa mogłaby zmienić pesymistyczny obraz przedstawiony przez autora wiersza?

Czesław Miłosz Flet Szczurołapa

Może to jednak źle, że rozpada się samo
pojęcie obowiązku wobec ojczyzny?

Że gorliwi służalcy i dobrze płatni oprawcy
nie tylko nie poniosą kary, ale siedzą
w swoich willach i piszą pamiętniki,
odwołując się do wyroku historii?

Nagle ukazał się nieduży kraj, zamieszkany
przez małych ludzi, w sam raz na prowincję
zdalnie kierowaną przez imperium.

Może więc nie mylił się Jan Jakub Rousseau,
kiedy doradzał, zanim oswobodzi się
niewolników, najpierw ich wykształcić i oświecić?

Żeby nie zmienili się w stado pyszczków
węszących za żerem, do których zbliża się
szczurołap ze swoim fletem i prowadzi ich
w jaką zechce stronę.

Flet szczurołapa wygrywa piękne melodie,
głównie z repertuaru „Naszej małej stabilizacji”.

Obiecują one globalne kino i błogie wieczory
z puszką piwa przed telewizyjnym ekranem.

Minie jedno, może dwa pokolenia, i młodzi
odkryją nieznane ich ojcom uczucie wstydu.

Wtedy dla swego buntu będą szukać wzorów
w dawno zapomnianej antyimperialnej rebelii.

fle Źródło: Czesław Miłosz, Flet Szczurołapa.

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Rousseau: Pieniądze, które mamy, są narzędziem wolności. Pieniądze, za którymi się uganiamy – narzędziem niewoli.

R1bUMTuqG2MYu
(Uzupełnij).