Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1HLH8Rh7vQY61
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj właściwościom wody odpowiednie funkcje biologiczne. wysokie ciepło właściwe Możliwe odpowiedzi: 1. odporność słupa wody na rozerwanie umożliwiająca transport w kapilarach, 2. ochrona przed nagłymi zmianami temperatury otoczenia, 3. utrzymywanie na powierzchni małych organizmów, 4. umożliwianie organizmom pływania kohezja Możliwe odpowiedzi: 1. odporność słupa wody na rozerwanie umożliwiająca transport w kapilarach, 2. ochrona przed nagłymi zmianami temperatury otoczenia, 3. utrzymywanie na powierzchni małych organizmów, 4. umożliwianie organizmom pływania gęstość i lepkość Możliwe odpowiedzi: 1. odporność słupa wody na rozerwanie umożliwiająca transport w kapilarach, 2. ochrona przed nagłymi zmianami temperatury otoczenia, 3. utrzymywanie na powierzchni małych organizmów, 4. umożliwianie organizmom pływania duże napięcie powierzchniowe Możliwe odpowiedzi: 1. odporność słupa wody na rozerwanie umożliwiająca transport w kapilarach, 2. ochrona przed nagłymi zmianami temperatury otoczenia, 3. utrzymywanie na powierzchni małych organizmów, 4. umożliwianie organizmom pływania
11
Ćwiczenie 2
RAPM8r1RPrpdw
Wyjaśnij, na czym polega polarność wody i jakie ma znaczenie dla organizmów. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Człowiek wydala wodę przez nerki (mocz), skórę (pot), drogi oddechowe i w kale. W ciągu doby traci w ten sposób ok. 2800 cmIndeks górny 3 wody. Przyjmij, że w bilansie wodnym u człowieka woda metaboliczna to 300 cmIndeks górny 3, a z pokarmem otrzymujemy 1000 cmIndeks górny 3.

RF6hh2qj7cGAY
Oblicz, ile szklanek wody powinno się przyjmować dziennie w napojach. (Uzupełnij).
Informacja do ćwiczeń 4 i 5

Napięcie powierzchniowe wody zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury. Tę właściwość można praktycznie wykorzystać w czynnościach takich jak mycie i pranie. Dodatek detergentu oddziałuje na napięcie powierzchniowe tak jak podgrzanie wody.

21
Ćwiczenie 4
R1LuFqtVJNSEB
Czym skutkuje wylewanie ścieków gospodarczych do zbiorników wodnych? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
R11AWWLHt2g2F
Dlaczego latem w południe trudno zaobserwować nartniki na stawie? (Uzupełnij).
Informacja do ćwiczeń 6 i 7

Lód to zamarznięta woda o strukturze krystalicznej. Podczas topnienia energia z otoczenia powoduje wzrost ruchliwości cząsteczek i niszczenie ich uporządkowanej struktury. Zjawisko to występuje np. podczas rozmrażania warzyw.

RiN996wN1Pm5U2
Ćwiczenie 6
Ułóż poprawne zdanie. 1. Podczas topnienia lodu gęstość wody rośnie, 2. lód utracił swoją strukturę, 3. cząsteczki wody zbliżają się do siebie, 4. Podczas topnienia lodu gęstość wody spada, ponieważ 1. Podczas topnienia lodu gęstość wody rośnie, 2. lód utracił swoją strukturę, 3. cząsteczki wody zbliżają się do siebie, 4. Podczas topnienia lodu gęstość wody spada.
21
Ćwiczenie 7
R1Pep3tj5XWWR
Wyjaśnij, jaki wpływ na komórki ma zamrażanie, uwzględniając zmiany ich objętości. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RqjimmWEwBQMX
Jakie siły powodują, że woda płynie od korzeni do liści, wbrew sile grawitacji? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Pantofelki żyjące w słodkowodnej hodowli sianowej przeniesiono do roztworu cukru, hipertonicznego względem nich. U orzęsków do regulacji poziomu wody w komórce służą wodniczki tętniące.

RwPbghMXVL67L
Wyjaśnij, jak zmieni się aktywność wodniczek tętniących u pantofelków w nowym środowisku. (Uzupełnij).