Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:

Sprawdź się

21
Ćwiczenie 1

W przykładzie 1. opisano dwa kryteria prowadzenia prostych „ledwo dopasowanych” do punktów pomiarowych.

Rx85pyq8K8q1b
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Określ, które z tych kryteriów, dla prostych czerwonych czy dla prostych zielonych, jest bardziej wymagające (ostrzejsze). Uzasadniając swój wybór porównaj rozmiary przedziałów ( b min   ;   b max ) uzyskanych na podstawie tych kryteriów.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 2
R1JJOW0HYlVUz
W zjawisku fotoelektrycznym maksymalne napięcie hamowania Uh elektronów wybitych z fotokatody o ustalonej pracy wyjścia W jest liniową funkcją częstotliwości ν padającego światła:
Uh = aν + b

Gdy celem badania jest wyznaczenie wartości W dla określonej fotokatody, to w zależności tej można uznać, że 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h jest znany dokładnie. Wyraża się on bowiem jako 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h, gdzie e jest ładunkiem elementarnym a h jest stałą Plancka. Z kolei 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h służy do wyznaczenia pracy wyjścia zgodnie z równaniem 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h

lipne: 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h 1. współczynnik kierunkowy b, 2. iloraz e/h, 3. W = ha, 4. W = eb, 5. W = ea, 6. W = hb, 7. iloraz h/e, 8. współczynnik kierunkowy a, 9. wyraz wolny b, 10. wyraz wolny a, 11. iloczyn e•h
negatyw:
pozytyw: Potrafisz wskazać prawidłową interpretację parametrów prostej w kompleksowym opisie wyników eksperymentu.
21
Ćwiczenie 3

W poprzednim zadaniu opisano pewne podejście do opracowania wyniku eksperymentu. Zastrzeżono jednak, że jest ono stosowalne przy narzuceniu specyficznego celu prowadzonym pomiarom. Podaj przykład innego celu tego samego eksperymentu, w którym to postępowanie nie byłoby uzasadnione. Zapisz podany przykład, wraz z krótkim uzasadnieniem różnicy, w przygotowanym polu i porównaj z wzorcowym wyjaśnieniem.

uzupełnij treść
Wspólna treść do ćwiczeń 4‑8

W pracowni fizycznej znaleziono stary, zakurzony opornik, którego wartość nominalna nie dawała się w pełni odczytać. Była trzycyfrowa, wyrażała się w omach, a ostatnia cyfra była zerem.
Problem: Jakie mogły być dwie pierwsze cyfry?

By to ustalić, zbadano charakterystykę napięciowo‑prądową tego opornika - przeczytaj o tym w e‑materiale „Jak doświadczalnie wyznaczyć charakterystykę prądowo napięciową elementu obwodu?”.
Wykonano pomiar zależności natężenia prądu I płynącego przez opornik od przyłożonego doń napięcia U. Wartości obu tych zmiennych mierzono szkolnymi multimetrami, których dokładność była uzależniona zarówno od nastawionego zakresu, jak i od mierzonej wartości.
Na wykresie przedstawiono wyniki pomiaru z ledwie czytelnymi słupkami niepewności pomiarowej. Prosta dopasowana została metodą najmniejszych kwadratów, z wymuszonym przejściem przez punkt (0; 0).

R1c8LXUXbrCW3
Charakterystyka napięciowo‑prądowa opornika z najlepiej dopasowaną prostą poprowadzoną przez punkt (0; 0).
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
1
Ćwiczenie 4
R6hel2QNGn9i5
Wskaż najbardziej trafne i ogólne uzasadnienie dla wymuszenia przejścia prostej przez punkt (0; 0). Możliwe odpowiedzi: 1. Charakterystyka napięciowo-prądowa dowolnego elementu obwodu musi przechodzić przez punkt (0; 0)., 2. Na początku pomiarów zbadano zapewne zmontowany obwód przed włączeniem zasilacza do sieci. Oba mierniki wskazywały zero, nawet na najczulszych zakresach., 3. Prawo Ohma przewiduje, że dla liniowych elementów obwodu natężenie prądu jest proporcjonalne do przyłożonego napięcia. Opornik, choć stary, pozostaje liniowym elementem obwodu., 4. Takie wymuszenie przejścia przez punkt (0; 0) nie ma formalnej podbudowy. Jest stosowane, by uwiarygodnić oszacowanie skrajnych dopuszczalnych wartości nachylenia prostej, bez uwzględniania zmian współczynnika wolnego.
Ciąg dalszy treści do ćwiczeń 5‑8

Wykres uzupełniono dwiema prostymi - czerwoną o nachyleniu a d oraz niebieską o nachyleniu a g . Proste dobrano w taki sposób, by zapewnić objęcie nimi obszaru, wewnątrz którego mieszczą się wszystkie punkty pomiarowe oraz standardowe niepewności większości z nich. Odczytano rzędne trzech przerywanych linii pomocniczych: czerwonej 146 mA, zielonej 161 mA oraz niebieskiej 175 mA.

Rehj1mPMG7UpM
Charakterystyka napięciowo‑prądowa opornika uzupełniona dwiema prostymi "ledwo dopasowanymi".
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
1
Ćwiczenie 5
R1M6Gc06OP9ZP
Oblicz na tej podstawie nachylenia ad oraz ag. Wskaż właściwy wynik zaokrąglony do minimalnej liczby cyfr znaczących, która pozwoli rozstrzygnąć postawiony problem. ad =
Rz4UM6Yt5FI0h
Ćwiczenie 5
Oblicz na tej podstawie nachylenia ad oraz ag. Wskaż właściwy wynik zaokrąglony do minimalnej liczby cyfr znaczących, która pozwoli rozstrzygnąć postawiony problem. ad =
1
Ćwiczenie 6
RIe0lB1wXKhn4
Oblicz wartości trzech oporów odpowiadających, kolejno, prostej niebieskiej, zielonej i czerwonej. Wpisz wyniki zaokrąglone do minimalnej liczby cyfr znaczących, która pozwoli rozstrzygnąć postawiony problem. Rg = Tu uzupełnij Ω R = Tu uzupełnij Ω Rd = Tu uzupełnij Ω
R1DaXGkqLalqV
Ćwiczenie 6
Oblicz wartości trzech oporów odpowiadających, kolejno, prostej niebieskiej, zielonej i czerwonej. Wpisz wyniki zaokrąglone do minimalnej liczby cyfr znaczących, która pozwoli rozstrzygnąć postawiony problem. Rg = Tu uzupełnij Ω R = Tu uzupełnij Ω Rd = Tu uzupełnij Ω
21
Ćwiczenie 7

Rozstrzygnij postawiony problem - jakie dwie cyfry na oporniku były nie do odczytania?

uzupełnij treść
R1BiUk4EBXc471
Ćwiczenie 8
Wskaż najbardziej trafny zapis wyniku całego eksperymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. R = 155 Ω ± 15 Ω, 2. R = 160(10)(20) Ω ± 15 Ω