Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

spis powszechny

liczba mieszkańców Białorusi | procent ludności polskiej

Spis 1959

538 881 | 6,69%

Spis 1970

382 600 | 4,25%

Spis 1979

403 169 | 4,23%

Spis 1989

417 720 | 4,11%

Spis 1999 

395 712 | 3,94%

Spis 2009

294 549 | 3,10%

RUTzxO5gnf3vJ
Zaznacz, w którym dziesięcioleciu nastąpił największy spadek liczby ludności polskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. w latach 60., 2. w latach 70., 3. w latach 80., 4. w latach 90., 5. po roku 2000
R1VsciRIcxQny2
Ćwiczenie 2
Zaznacz przyczyny zamieszkiwania Polaków za granicą w wymienionych okresach.. Emigracja po 2004 r. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja solidarnościowa (lata 80. XX w.). Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja w okresie międzywojennym. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Wielka Emigracja. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne
R1XG4bl7zYRQU21
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj strategiczne cele zgodne z rządowym programem współpracy z Polonią i Polakami za granicą na latach 2015–2020 do praktycznych działań na tym polu. nauczanie języka polskiego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji działalność mediów polonijnych i ich doskonalenie Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury domów i szkół polonijnych Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji opieka nad miejscami pamięci narodowej za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji promocja Polski Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji
RWQjpT0Q01JbX2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj znanych Polaków do kraju zamieszkania bądź pochodzenia. Jerzy Buzek Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Witold Gombrowicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Adam Mickiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Teresa Czerwińska Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa
R13J93palERZ921
Ćwiczenie 5
Zaznacz, w jakim okresie fale emigracyjne do poszczególnych państw były szczególnie intensywne. Francja. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Wielka Brytania. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. USA. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Niemcy. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka

Art. 1
 Ustawa określa uprawnienia osoby, której przyznano Kartę Polaka, zwanej dalej „posiadaczem Karty Polaka”, zasady przyznawania, utraty ważności i unieważniania Karty Polaka oraz właściwość i tryb postępowania organów w tych sprawach.

KP Źródło: Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 14.12.2020 r.].
RTYCXwLDLsABj
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródła zdjęć: John Mathew Smith, CC BY‑SA. 2.0; Kancelaria Prezydenta RP, CC BY‑SA 3.0; Kancelaria Prezydenta RP, GFDL 1.2.
R9MbrSPZW7hcP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z mapami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Czy Pan(i) osobiście lub ktoś z Pana(i) przodków urodził(a) się na dawnych polskich Kresach Wschodnich?

R1OA80PXoeptl
Wyjaśnij procentowe rozłożenie respondentów deklarujących pochodzenie z Kresów Wschodnich przedstawione na mapach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Wiesław Rymajdo Polacy we współczesnej Republice Łotewskiej. Społeczno-kulturalna aktywność mniejszości polskiej

Analiza tych danych pokazuje, że od czasu rozpadu ZSRS i powstania państwa łotewskiego, oraz co za tym idzie, odbudowy szkolnictwa polskiego, niestety nie nastąpił wśród społeczności polskiej zauważalny postęp w dziedzinie znajomości i używania na co dzień języka ojczystego. (…) Dodatkowym czynnikiem jest bardzo duża liczba tzw. małżeństw mieszanych. Można sądzić, że w takich rodzinach, gdzie jedno z rodziców jest pochodzenia polskiego, a drugie rosyjskiego, językiem rodziny staje się rosyjski, jako język kultury dominującej oraz dawny język urzędowy.

Ma to jeszcze jeden negatywny skutek dla ludności polskiej starszego pokolenia na tych terenach. Nie zna ona bowiem często także języka łotewskiego, będącego językiem urzędowym w kraju. Co za tym idzie, takie osoby, bez znajomości języka łotewskiego nie uzyskały obywatelstwa łotewskiego, a w konsekwencji nie posiadają prawa wyborczego, prawa do nabywania ziemi i zajmowania stanowisk w administracji państwowej. Ustawa o obywatelstwie z 1994 r. przewidywała bowiem, że obywatelami Łotwy są tylko te osoby i ich potomkowie, które posiadały obywatelstwo łotewskie w 1940 r., a osoby nie spełniające tego kryterium, mogły ubiegać się o nadanie obywatelstwa przy spełnieniu szeregu wymogów, jednym z których była znajomość języka łotewskiego potwierdzona egzaminem państwowym. Część ludności polskiej nie spełniała żadnego z tych warunków, pozwalających uzyskać obywatelstwo państwa łotewskiego.

łotwa Źródło: Wiesław Rymajdo, Polacy we współczesnej Republice Łotewskiej. Społeczno-kulturalna aktywność mniejszości polskiej, „Studia Podlaskie” 2018, t. XXVI, s. 172.
Rgq7tzfc6b8TD
Podaj, jak według kryterium obywatelstwa określa się opisanych w tekście Polaków mieszkających na Łotwie. (Uzupełnij).