liczba mieszkańców Białorusi | procent ludności polskiej
Spis 1959
538 881 | 6,69%
Spis 1970
382 600 | 4,25%
Spis 1979
403 169 | 4,23%
Spis 1989
417 720 | 4,11%
Spis 1999
395 712 | 3,94%
Spis 2009
294 549 | 3,10%
RUTzxO5gnf3vJ
Zaznacz, w którym dziesięcioleciu nastąpił największy spadek liczby ludności polskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. w latach 60., 2. w latach 70., 3. w latach 80., 4. w latach 90., 5. po roku 2000
Wskaż, w którym dziesięcioleciu nastąpił największy spadek liczby ludności polskiej.
w latach 60.
w latach 70.
w latach 80.
w latach 90.
po roku 2000
R1VsciRIcxQny2
Ćwiczenie 2
Zaznacz przyczyny zamieszkiwania Polaków za granicą w wymienionych okresach.. Emigracja po 2004 r. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja solidarnościowa (lata 80. XX w.). Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja w okresie międzywojennym. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Wielka Emigracja. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne
Zaznacz przyczyny zamieszkiwania Polaków za granicą w wymienionych okresach.. Emigracja po 2004 r. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja solidarnościowa (lata 80. XX w.). Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Emigracja w okresie międzywojennym. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne. Wielka Emigracja. Możliwe odpowiedzi: Przyczyny polityczne, Przyczyny ekonomiczne
Wskaż przyczyny zamieszkiwania Polaków za granicą w wymienionych okresach.
Emigracje
Przyczyny polityczne
Przyczyny ekonomiczne
Emigracja po 2004 r.
□
□
Emigracja solidarnościowa (lata 80. XX w.)
□
□
Emigracja w okresie międzywojennym
□
□
Wielka Emigracja
□
□
R1XG4bl7zYRQU21
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj strategiczne cele zgodne z rządowym programem współpracy z Polonią i Polakami za granicą na latach 2015–2020 do praktycznych działań na tym polu. nauczanie języka polskiego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji działalność mediów polonijnych i ich doskonalenie Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury domów i szkół polonijnych Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji opieka nad miejscami pamięci narodowej za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji promocja Polski Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji
Przyporządkuj strategiczne cele zgodne z rządowym programem współpracy z Polonią i Polakami za granicą na latach 2015–2020 do praktycznych działań na tym polu. nauczanie języka polskiego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji działalność mediów polonijnych i ich doskonalenie Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury domów i szkół polonijnych Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji opieka nad miejscami pamięci narodowej za granicą Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji promocja Polski Możliwe odpowiedzi: 1. dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), 2. remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), 3. dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), 4. zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, 5. prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), 6. udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), 7. konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja), 8. wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, 9. zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, 10. dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, 11. Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, 12. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, 13. organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji
Przyporządkuj strategiczne cele zgodne z rządowym programem współpracy z Polonią i Polakami za granicą na latach 2015–2020 do praktycznych działań na tym polu.
organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Azerbejdżanie, prace konserwatorskie przy czterech nagrobkach z cmentarza na Rossie w Wilnie (Litwa), dofinansowanie wydawania dwutygodnika „Nasz Świat” (Włochy), remont w polskiej szkole na Żyrmunach (Litwa), zabezpieczenie i promocja miejsc Pamięci Narodowej w Ostrogu i Raszkowie, organizacja Festiwalu Polskich Filmów Wisła w Gruzji, dotacje na prowadzenie Domu Polskiego, zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauki w sobotnich placówkach za granicą, udział w obchodach rocznicy lądowania w Normandii (D-Day Overlord Memory, Normandia), Stowarzyszenie Wspólnota Polska – Razem dla Edukacji – współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, wystawa monograficzna Mariusza Hermanowicza w galerii Stowarzyszenia Litewskich Fotografów w Wilnie, dofinansowanie wydawania miesięcznika „Antwerpia po Polsku” (Belgia), konserwacja i restauracja polichromii ściennych w wewnętrznej klatce schodowej w willi Alexandrine w Vence (Francja)
nauczanie języka polskiego za granicą
działalność mediów polonijnych i ich doskonalenie
utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury domów i szkół polonijnych
ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą
opieka nad miejscami pamięci narodowej za granicą
promocja Polski
RWQjpT0Q01JbX2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj znanych Polaków do kraju zamieszkania bądź pochodzenia. Jerzy Buzek Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Witold Gombrowicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Adam Mickiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Teresa Czerwińska Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa
Przyporządkuj znanych Polaków do kraju zamieszkania bądź pochodzenia. Jerzy Buzek Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Witold Gombrowicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Adam Mickiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa Teresa Czerwińska Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Czechy, 3. Argentyna, 4. Łotwa
Przyporządkuj znanych Polaków do kraju zamieszkania bądź pochodzenia.
Argentyna, Łotwa, Czechy, Francja
Jerzy Buzek
Witold Gombrowicz
Adam Mickiewicz
Teresa Czerwińska
R13J93palERZ921
Ćwiczenie 5
Zaznacz, w jakim okresie fale emigracyjne do poszczególnych państw były szczególnie intensywne. Francja. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Wielka Brytania. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. USA. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Niemcy. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku
Zaznacz, w jakim okresie fale emigracyjne do poszczególnych państw były szczególnie intensywne. Francja. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Wielka Brytania. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. USA. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku. Niemcy. Możliwe odpowiedzi: XIX wiek, 20-lecie międzywojenne, II wojna światowa, II połowa XX wieku, po 2004 roku
Wskaż, w jakim okresie fale emigracyjne do poszczególnych państw były szczególnie intensywne.
XIX wiek
20-lecie międzywojenne
II wojna światowa
II połowa XX wieku
po 2004 roku
Francja
□
□
□
□
□
Wielka Brytania
□
□
□
□
□
USA
□
□
□
□
□
Niemcy
□
□
□
□
□
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
1
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka
Art. 1 Ustawa określa uprawnienia osoby, której przyznano Kartę Polaka, zwanej dalej „posiadaczem Karty Polaka”, zasady przyznawania, utraty ważności i unieważniania Karty Polaka oraz właściwość i tryb postępowania organów w tych sprawach.
KP Źródło: Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 14.12.2020 r.].
RTYCXwLDLsABj
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródła zdjęć: John Mathew Smith, CC BY‑SA. 2.0; Kancelaria Prezydenta RP, CC BY‑SA 3.0; Kancelaria Prezydenta RP, GFDL 1.2.
R9MbrSPZW7hcP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z mapami, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Czy Pan(i) osobiście lub ktoś z Pana(i) przodków urodził(a) się na dawnych polskich Kresach Wschodnich?
R1ID8BUuyFJQm
Mapa Polski, Odsetek odpowiedzi twierdzących w województwach Polski. na której zaznaczone są: dolnośląskie (wartość: 47)kujawsko-pomorskie (wartość: 8)lubuskie (wartość: 51)łódzkie (wartość: 5)lubelskie (wartość: 10)małopolskie (wartość: 4)mazowieckie (wartość: 10)opolskie (wartość: 30)podlaskie (wartość: 11)podkarpackie (wartość: 9)pomorskie (wartość: 17)świętokrzyskie (wartość: 3)śląskie (wartość: 11)warmińsko-mazurskie (wartość: 18)wielkopolskie (wartość: 8)zachodniopomorskie (wartość: 25)
Mapa Polski, Odsetek odpowiedzi twierdzących w województwach Polski. na której zaznaczone są: dolnośląskie (wartość: 47)kujawsko-pomorskie (wartość: 8)lubuskie (wartość: 51)łódzkie (wartość: 5)lubelskie (wartość: 10)małopolskie (wartość: 4)mazowieckie (wartość: 10)opolskie (wartość: 30)podlaskie (wartość: 11)podkarpackie (wartość: 9)pomorskie (wartość: 17)świętokrzyskie (wartość: 3)śląskie (wartość: 11)warmińsko-mazurskie (wartość: 18)wielkopolskie (wartość: 8)zachodniopomorskie (wartość: 25)
Odsetek odpowiedzi twierdzących w województwach Polski
Kraj: dolnośląskie
Wartość: 47
Kraj: kujawsko-pomorskie
Wartość: 8
Kraj: lubuskie
Wartość: 51
Kraj: łódzkie
Wartość: 5
Kraj: lubelskie
Wartość: 10
Kraj: małopolskie
Wartość: 4
Kraj: mazowieckie
Wartość: 10
Kraj: opolskie
Wartość: 30
Kraj: podlaskie
Wartość: 11
Kraj: podkarpackie
Wartość: 9
Kraj: pomorskie
Wartość: 17
Kraj: świętokrzyskie
Wartość: 3
Kraj: śląskie
Wartość: 11
Kraj: warmińsko-mazurskie
Wartość: 18
Kraj: wielkopolskie
Wartość: 8
Kraj: zachodniopomorskie
Wartość: 25
Podstawę procentowania stanowi ogół respondentów w danym województwie Polski. Oprac. na podst.: CBOS, Kresowe korzenie Polaków, Komunikat z badań BS/50/2012, cbos.pl [dostęp: 14.12.2020 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8wbB79ptQJlD
Mapa Polski, Odsetek odpowiedzi twierdzących w regionach Polski. na której zaznaczone są: region południowo-zachodni (wartość: 42)region północny (wartość: 14)region północno-zachodni (wartość: 20)region centralny (wartość: 8)region wschodni (wartość: 9)region południowy (wartość: 8)region centralny (wartość: 8)region południowo-zachodni (wartość: 42)region wschodni (wartość: 9)region wschodni (wartość: 9)region północny (wartość: 14)region wschodni (wartość: 9)region południowy (wartość: 8)region północny (wartość: 14)region północno-zachodni (wartość: 20)region północno-zachodni (wartość: 20)
Mapa Polski, Odsetek odpowiedzi twierdzących w regionach Polski. na której zaznaczone są: region południowo-zachodni (wartość: 42)region północny (wartość: 14)region północno-zachodni (wartość: 20)region centralny (wartość: 8)region wschodni (wartość: 9)region południowy (wartość: 8)region centralny (wartość: 8)region południowo-zachodni (wartość: 42)region wschodni (wartość: 9)region wschodni (wartość: 9)region północny (wartość: 14)region wschodni (wartość: 9)region południowy (wartość: 8)region północny (wartość: 14)region północno-zachodni (wartość: 20)region północno-zachodni (wartość: 20)
Odsetek odpowiedzi twierdzących w regionach Polski
Kraj: region południowo-zachodni
Wartość: 42
Kraj: region północny
Wartość: 14
Kraj: region północno-zachodni
Wartość: 20
Kraj: region centralny
Wartość: 8
Kraj: region wschodni
Wartość: 9
Kraj: region południowy
Wartość: 8
Kraj: region centralny
Wartość: 8
Kraj: region południowo-zachodni
Wartość: 42
Kraj: region wschodni
Wartość: 9
Kraj: region wschodni
Wartość: 9
Kraj: region północny
Wartość: 14
Kraj: region wschodni
Wartość: 9
Kraj: region południowy
Wartość: 8
Kraj: region północny
Wartość: 14
Kraj: region północno-zachodni
Wartość: 20
Kraj: region północno-zachodni
Wartość: 20
Podstawę procentowania stanowi ogół respondentów w danym regionie Polski. Oprac. na podst.: CBOS, Kresowe korzenie Polaków, Komunikat z badań BS/50/2012, cbos.pl [dostęp: 14.12.2020 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1OA80PXoeptl
Wyjaśnij procentowe rozłożenie respondentów deklarujących pochodzenie z Kresów Wschodnich przedstawione na mapach. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, dlaczego Polacy z Kresów zmieniali miejsce swojego zamieszkania.
Zdecydowanie częściej posiadanie korzeni kresowych deklarują mieszkańcy północnej i zachodniej części kraju, co pokrywa się z kierunkiem przesiedleń Polaków ze Wschodu.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
1
Wiesław RymajdoPolacy we współczesnej Republice Łotewskiej. Społeczno-kulturalna aktywność mniejszości polskiej
Analiza tych danych pokazuje, że od czasu rozpadu ZSRS i powstania państwa łotewskiego, oraz co za tym idzie, odbudowy szkolnictwa polskiego, niestety nie nastąpił wśród społeczności polskiej zauważalny postęp w dziedzinie znajomości i używania na co dzień języka ojczystego. (…) Dodatkowym czynnikiem jest bardzo duża liczba tzw. małżeństw mieszanych. Można sądzić, że w takich rodzinach, gdzie jedno z rodziców jest pochodzenia polskiego, a drugie rosyjskiego, językiem rodziny staje się rosyjski, jako język kultury dominującej oraz dawny język urzędowy.
Ma to jeszcze jeden negatywny skutek dla ludności polskiej starszego pokolenia na tych terenach. Nie zna ona bowiem często także języka łotewskiego, będącego językiem urzędowym w kraju. Co za tym idzie, takie osoby, bez znajomości języka łotewskiego nie uzyskały obywatelstwa łotewskiego, a w konsekwencji nie posiadają prawa wyborczego, prawa do nabywania ziemi i zajmowania stanowisk w administracji państwowej. Ustawa o obywatelstwie z 1994 r. przewidywała bowiem, że obywatelami Łotwy są tylko te osoby i ich potomkowie, które posiadały obywatelstwo łotewskie w 1940 r., a osoby nie spełniające tego kryterium, mogły ubiegać się o nadanie obywatelstwa przy spełnieniu szeregu wymogów, jednym z których była znajomość języka łotewskiego potwierdzona egzaminem państwowym. Część ludności polskiej nie spełniała żadnego z tych warunków, pozwalających uzyskać obywatelstwo państwa łotewskiego.
łotwa Źródło: Wiesław Rymajdo, Polacy we współczesnej Republice Łotewskiej. Społeczno-kulturalna aktywność mniejszości polskiej, „Studia Podlaskie” 2018, t. XXVI, s. 172.
Rgq7tzfc6b8TD
Podaj, jak według kryterium obywatelstwa określa się opisanych w tekście Polaków mieszkających na Łotwie. (Uzupełnij).
Zastanów się, jakie obywatelstwo mieli Polacy mieszkający na Łotwie przed uzyskaniem niepodległości przez to państwo.