Poniżej znajdziesz czynniki, które powodowały stagnację w różnych dziedzinach życia w Chinach za rządów Mao Zedonga. Zaproponuj rozwiązania, które mogłyby poprawić sytuację w kraju.
RrwPNIgnWMGAy
Przypomnij sobie, na jakich zasadach ideologicznych opierała się władza komunistów w Chinach.
Przyczyny stagnacji:
Gospodarka centralnie sterowana: wprowadzenie wolnego rynku, prywatyzacja przedsiębiorstw, zgoda na nierówności majątkowe.
Dyktatorskie rządy: wprowadzenie zasady pluralizmu politycznego, ograniczenie roli Komunistycznej Partii Chin, wzmocnienie samorządu lokalnego.
Brak wolności słowa: zniesienie cenzury, wolność prasy, wolność zgromadzeń, ograniczenie wpływów służb specjalnych.
Edukacja nastawiona na indoktrynację: autonomia uczelni wyższych, nacisk na praktyczne nauczanie, edukacja obywatelska zamiast ideologii komunistycznej, wycofanie się z kultu Mao.
11
Ćwiczenie 2
Zinterpretuj ilustrację, odwołując się do elementów symbolicznych: postaci, wiosła oraz dwóch łodzi.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i zinterpretuj jej treść, odwołując się do elementów symbolicznych: postaci, wiosła oraz dwóch łodzi.
R1AE0IhAC6Meu
R1CemWXFLy8aa
Przypomnij sobie, jakie zmiany w Chinach wprowadził Deng Xiaoping. Zastanów się nad ich skutkami z punktu widzenia stabilności rządów Komunistycznej Partii Chin.
Pod postacią wioślarza kryje się przywódca Chińskiej Republiki Ludowej – Deng Xiaoping. Deng z trudem próbuje utrzymać równowagę pomiędzy dwoma elementami swojej polityki, które wydają się nie do pogodzenia: dyktatorskimi rządami komunistów oraz gospodarką opartą na kapitalistycznych zasadach. Wylewając wiosłem wodę z łódek, stara się, aby żadna z nich nie utonęła, a więc dąży do utrzymania jednocześnie rządów partii i wolnego rynku.
11
Ćwiczenie 3
Dopasuj komentarze do odpowiednich ilustracji.
RDg1PrU51zIkU
ReswTEwTsCRp5
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z zamieszczoną niżej karykaturą, a następnie wykonaj polecenia.
R1GiWkq5aB9Ct
RhKy7YgHxOqKI
Zastanów się, dlaczego upamiętnia się niektórych ludzi, wznosząc im pomniki.
Pomniki wznosi się osobom pozytywnie zasłużonym dla danej społeczności. Masakra na placu Tiananmen wywarła ogromny wpływ na negatywny obraz rządów Denga.
21
Ćwiczenie 5
Niemieckim dokumentalistom, autorom filmu Tiananmen – 20 lat później, udało się dotrzeć do wielu dysydentów żyjących na emigracji. W oparciu o unikatowe materiały archiwalne zrekonstruowali oni tragiczne wydarzenia z 1989 r. na placu Niebiańskiego Spokoju w Pekinie. Wyobraź sobie, że jesteś członkiem tej ekipy filmowej z Polski. Zaproponuj pięć pytań, które chciałbyś/chciałabyś zadać świadkom historii, uczestnikom manifestacji na placu Tiananmen.
R16DoW7hhJYBX
Zastanów się, które aspekty udziału Chińczyków w protestach mogą być najbardziej interesujące dla widzów.
Co skłoniło Pana/Panią do udziału w manifestacji?
Jakich zmian politycznych oczekiwał Pan/oczekiwała Pani w efekcie protestu?
Co na temat Pana/Pani działań uważali członkowie najbliższej rodziny?
Jakie sytuacje z czasów protestów utkwiły Panu/Pani w pamięci i dlaczego?
W jaki sposób udało się Panu/Pani wydostać z Chin?
Gdyby można było cofnąć czas, czy wziąłby Pan/wzięłaby Pani udział w manifestacjach na placu Tiananmen w 1989 r.? Dlaczego?
21
Ćwiczenie 6
Wiosną 1989 r. Lu Jinghua pracowała jako sprzedawczyni ubrań na małym straganie w Pekinie. Codziennie w drodze do pracy ta 25‑letnia matka mijała plac Tiananmen i widziała protestujących studentów. Wreszcie sama do nich dołączyła.
RJCazkAxEoKTZ
Indeks dolny Źródło: tekst dostępny online: amnesty.org.pl Indeks dolny koniecŹródło: tekst dostępny online: amnesty.org.pl
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem reportażu. Oceń wiarygodność tekstu. Czego możemy się dowiedzieć o nastrojach społecznych w Pekinie na podstawie tekstu? Oceń skuteczność działania chińskich władz pod względem etycznym. Uzasadnij swoją ocenę.
1
Tiziano TerzaniTiziano TerzaniTiziano Terzani, fragment reportażu Wielkie Kłamstwo Pekin, 27 czerwca 1989 Noce są ostatnimi czasy niespokojne w Chinach. Zasypia się z głową pełną obrazów, codziennego terroru pokazywanych w dzienniku telewizyjnym. Ze snu wyrywa metaliczny zgrzyt megafonów, które zostały włączone po latach milczenia.
Trzy tygodnie temu czołgi zmiażdżyły ciała ludzi. Teraz gąsienice propagandy miażdżą umysły tych, którzy przeżyli […].
Telewizja przynajmniej cztery godziny dziennie pokazuje młodzież – chwytaną, przesłuchiwaną, wystawianą na pośmiewisko z kartkami na szyi, skazywaną. Radio i megafony na ulicach, w fabrykach, na dziedzińcach szkolnych informują, że obowiązkiem każdego obywatela jest denuncjowanie „sługusów kontrrewolucji”, a przede wszystkim „jednoczenie swoich myśli z myślą partii”. Piskliwy głos spikerki rozbrzmiewa donośnie, monotonnie, ale nieustępliwie, w każdym domu, w każdej dzielnicy. Pekin słucha i spuszcza głowę coraz niżej. Jeszcze kilka tygodni temu miasto łączyła zdumiewająca, nieoczekiwana iluzja wolności. Wszyscy rozmawiali ze wszystkimi. Ludzie sobie pomagali. Teraz znów są osobno. Każdy boi się sąsiada, unika jego spojrzenia. […]
Aby przetrwać, należy zakamuflować się w anonimowym tłumie, przestać myśleć, przekonać samego siebie, że jedyną prawdą jest prawda Wielkiego Kłamstwa, które obecnie powtarzają wszystkie organy propagandy. Zamieszki wybuchły w wyniku spisku, do którego podżegali obcy agenci; w Pekinie nie było żadnej masakry; na placu Tiananmen nikt nie został zabity; armia nawet nie strzelała. Aby się ocalić, wystarczy to powtarzać. I większość powtarza.
A Źródło: Tiziano Terzani, W Azji, Warszawa 2009, s. 264–265.
RB1DDZwhrYXPm
Zastanów się, które elementy biografii autora mogą mieć wpływ na ocenę wartości jego relacji. Oddziel skuteczność działania władz chińskich od aspektu etycznego tych działań.
Przekaz jest bardzo wiarygodny. Pochodzi od wybitnego dziennikarza, który doskonale poznał Azję, w tym Chiny. Z tekstu dowiadujemy się, że w Pekinie pod koniec czerwca 1989 r. panowała atmosfera zastraszenia oraz podejrzliwości. Pekińczycy starali się ukryć swój udział w rewolcie, czuli się upokorzeni i złamani. Chińskie władze wykazały się dużą skutecznością. Początkowo zgniotły bunt siłą, a następnie wykorzystały mnóstwo narzędzi propagandowych, aby zaprowadzić w kraju „porządek” i zmusić ludzi do posłuszeństwa. Pod względem etycznym chińskie władze zachowały się wyjątkowo nagannie. Za godne potępienia należy uznać publiczne upokarzanie ludzi, obrażanie ich, tłamszenie swobody wyrażania opinii, niszczenie więzi społecznych, siłowe rozwiązywanie problemów społecznych, kłamliwą propagandę.
31
Ćwiczenie 8
Wyobraź sobie, że jesteś licealistą w czerwcu 1989 r. Bardzo poruszył cię los chińskich studentów. Korzystając z informacji zawartych w multimedium i ćwiczeniach, napisz odezwę do swoich szkolnych kolegów i koleżanek. Zaproponuj pięć form wyrażenia solidarności z ofiarami represji.
RfoFQ8x6qmdbq
Zwróć uwagę na wydarzenia Jesieni Ludów w Europie Środkowo‑Wschodniej.
Odwołaj się do solidarności pokoleniowej oraz wspólnych doświadczeń: Polacy również zmagali się z systemem komunistycznym, a w kraju rozpoczęły się zmiany polityczne zmierzające do demokratyzacji. Przykładowe formy wyrażenia solidarności: manifestacja, spontaniczna wystawa poświęcona ofiarom chińskiego reżimu, „łańcuch solidarności”, pikieta pod ambasadą ChRL, napisanie odezwy do władz, aby potępiła działania chińskich komunistów, zbiórka funduszy na rzecz ofiar.
Tiziano Terzani
Tiziano Terzani (1938–2004) – reporter, pisarz i podróżnik. Jako dziennikarz komentował najważniejsze wydarzenia na kontynencie azjatyckim, m.in. w Japonii, Wietnamie i Kambodży. W 1980 r. jako jeden z pierwszych zachodnich dziennikarzy przeniósł się do Pekinu. Po czterech latach został aresztowany, poddany „reedukacji”, a następnie wydalony z Chin. Mimo to wrócił do stolicy, aby relacjonować dla zachodniej prasy skutki masakry na placu Tiananmen.