Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Podziel podane stwierdzenia na przyczyny i konsekwencje rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich. Nie wszystkie stwierdzenia pasują do którejś z kategorii.

R1ePISQSRyUo6
Przyczyny Możliwe odpowiedzi: 1. trudne warunki pracy robotników i niskie płace, 2. nadanie Królestwu Polskiemu autonomii, 3. wybuch wojny rosyjsko-japońskiej, 4. manifest październikowy cara Mikołaja II, 5. wzrost niezadowolenia społeczeństwa, 6. brutalizacja życia publicznego w Królestwie Polskim, 7. ograniczenia dotyczące posługiwania się językiem polskim w administracji i szkolnictwie, 8. ukształtowanie się Polskiej Partii Socjalistycznej, 9. rozłam w polskich partiach politycznych, 10. wprowadzenie podstawowego ustawodawstwa chroniącego robotników, 11. wzrost represji władz rosyjskich na ziemiach polskich, 12. kryzys ekonomiczny w Królestwie Polskim, 13. aktywizacja społeczeństwa polskiego, 14. grupowe zwolnienia robotników Konsekwencje Możliwe odpowiedzi: 1. trudne warunki pracy robotników i niskie płace, 2. nadanie Królestwu Polskiemu autonomii, 3. wybuch wojny rosyjsko-japońskiej, 4. manifest październikowy cara Mikołaja II, 5. wzrost niezadowolenia społeczeństwa, 6. brutalizacja życia publicznego w Królestwie Polskim, 7. ograniczenia dotyczące posługiwania się językiem polskim w administracji i szkolnictwie, 8. ukształtowanie się Polskiej Partii Socjalistycznej, 9. rozłam w polskich partiach politycznych, 10. wprowadzenie podstawowego ustawodawstwa chroniącego robotników, 11. wzrost represji władz rosyjskich na ziemiach polskich, 12. kryzys ekonomiczny w Królestwie Polskim, 13. aktywizacja społeczeństwa polskiego, 14. grupowe zwolnienia robotników Stwierdzenia niepasujące do żadnej z kategorii Możliwe odpowiedzi: 1. trudne warunki pracy robotników i niskie płace, 2. nadanie Królestwu Polskiemu autonomii, 3. wybuch wojny rosyjsko-japońskiej, 4. manifest październikowy cara Mikołaja II, 5. wzrost niezadowolenia społeczeństwa, 6. brutalizacja życia publicznego w Królestwie Polskim, 7. ograniczenia dotyczące posługiwania się językiem polskim w administracji i szkolnictwie, 8. ukształtowanie się Polskiej Partii Socjalistycznej, 9. rozłam w polskich partiach politycznych, 10. wprowadzenie podstawowego ustawodawstwa chroniącego robotników, 11. wzrost represji władz rosyjskich na ziemiach polskich, 12. kryzys ekonomiczny w Królestwie Polskim, 13. aktywizacja społeczeństwa polskiego, 14. grupowe zwolnienia robotników
1
Ćwiczenie 2

Ułóż wymienione wydarzenia w porządku chronologicznym.

R1XbK5rgufIXE
Elementy do uszeregowania: 1. manifest październikowy cara Mikołaja II, 2. rozłam w Polskiej Partii Socjalistycznej, 3. pobyt Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego w Tokio, 4. wybuch wojny rosyjsko-japońskiej, 5. krwawa niedziela w Petersburgu, 6. strajk powszechny na ziemiach polskich, 7. wybory do I Dumy w Rosji, 8. manifestacja na placu Grzybowskim
11
Ćwiczenie 3

Dopasuj do poniższych opisów właściwe określenia.

RtNZfG5Ucm8Mx
23 czerwca w Łodzi wzniesiono około stu barykad, które łatwo zresztą zdobywali carscy żołnierze, robotnikom bowiem brakowało broni palnej. Od kul karabinowych zginęło blisko 200 osób. Wśród partii robotniczych pogłębiały się różnice w dążeniach społecznych i bieżącej taktyce. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich 15 VIII 1906 podczas tzw. krwawej środy bojownicy z PPS zabili 72 policjantów i żandarmów. Organizowali również (nieskuteczne) zamachy na generała-gubernatora warszawskiego, Gieorgija Skałona. Podczas jednej z akcji w 1905 r. w ręce policji dostał się młody robotnik, Stefan Okrzeja, którego wkrótce powieszono. Podczas jednej aresztowano legendarnego Józefa Montwiłła-Mireckiego, który w 1908 r. podzielił los Okrzei. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich W kwietniu 1905 r. [car] wprowadził wolność religijną w całym państwie. Czas dyskryminacji Kościoła katolickiego i innych Kościołów właściwie dobiegł końca. Władze nie zalegalizowały jednak Cerkwi unickiej. Część dawnych unitów przeszła na rzymski katolicyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich Podczas wieców 28 I 1905 w Warszawie zażądała ona polonizacji szkolnictwa w Królestwie. Ponieważ władze oświatowe nie ustępowały, młodzież wspierana przez dorosłych wezwała do [porzucenia] rosyjskiej szkoły. Zaczęły się wielomiesięczne, a dla niektórych wieloletnie wakacje. Aby zapobiec demoralizacji, polskie stowarzyszenia zaczęły organizować kursy oświatowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich Zasadniczy udział w rozwoju szkolnictwa miała masowa organizacja […], pozostająca pod wpływami endecji. Późną jesienią 1906 r. skupiała ona ponad 100 tys. członków, z tego około dwie trzecie chłopów. Oprócz szkół organizowała ochronki, czytelnie, biblioteki oraz kursy dla analfabetów. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich W grudniu 1906 r. przemysłowcy łódzcy w porozumieniu z administracją carską zastosowali wobec robotników zamknięcie fabryk na czas nieokreślony. Kilkadziesiąt tysięcy osób zostało bez pracy. Wiosną 1907 r. właściciele znów zaczęli przyjmować załamanych […] robotników na gorszych warunkach płacowych […]. Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Macierz Szkolna, 2. terror indywidualny, 3. lokaut, 4. powstanie czerwcowe w Łodzi, 5. ukaz tolerancyjny, 6. bojkot uczelni rosyjskich
Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 372–376.
21
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższe ilustracje i sformułuj do nich odpowiednie opisy/tytuły.

RNi7zi2rnrOu3
Ilustracja 1: (Uzupełnij) Ilustracja 2: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1YyuEom97CGE
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższymi fragmentami wypowiedzi i wskaż, która z podanych niżej osób mogła się z nimi utożsamiać. Uzasadnij odpowiedź.

Fragment 1

W obroży carskiej do ostatka znękał się lud pracujący. Dzika przemoc policji i żołnierzy zastępuje nam prawo. Niewolna zabija nam ducha, nędza i ciemnota marnuje siły żywotne. […] A my żyć chcemy życiem wolnym i własnym, my stać się musimy ludem wolnym i samoistnym.

Pod względem politycznym ludowi polskiemu trzeba:

1. Wolności słowa, prasy i sumienia.

2. Równych obywatelskich praw dla wszystkich bez różnicy wyznania i pochodzenia.

3. Absolutnej swobody stowarzyszeń i zgromadzeń publicznych. […]

7. Nieograniczonej wolności, samodzielnego życia narodowego: języka polskiego we wszystkich bez wyjątku instytucjach publicznych […]. […]

1. Wolności strajków i w ogóle umów robotniczych, wolnych organizacji zawodowych.

C Cytat za: Robert Śniegocki, Historia od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Nowa Era, Warszawa 2004, s. 214–215.

Fragment 2

Żywioły socjalistyczne, oddawszy się za narzędzie niedołężnej rewolucji rosyjskiej, na której swe dziecinne nadzieje budują, używają wszelkich środków, ażeby do jej celów użyć naszego ludu, a przede wszystkim użyć naszej warstwy robotniczej. W tym celu dezorganizują jej życie, przeszkadzają pracować, starają się wpychać ją w coraz większą nędzę, głód i rozpacz, w nadziei, że zrozpaczeni porwą się do czynów, od których w innym położeniu rozum by się powstrzymał.

C Cytat za: Robert Śniegocki, Historia od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Nowa Era, Warszawa 2004, s. 214–215.
RuzOfDfbls7Rt
Fragment 1: (Wybierz: Józef Piłsudski, Roman Dmowski), (Uzupełnij). Fragment 2: (Wybierz: Józef Piłsudski, Roman Dmowski), (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W 2015 r. w Łodzi powstał mural poświęcony rewolucji 1905 r. Było to przedsięwzięcie wpisane w szereg akcji mających na celu przybliżenie zwiedzającym Łodzi jako miasta, w którym doszło do wielu ważnych wydarzeń w 1905 r. Przeanalizuj łódzki mural, a następnie zaproponuj do niego tytuł, który twoim zdaniem najtrafniej oddawałby graficzny przekaz.

W 2015 r. w Łodzi powstał mural poświęcony rewolucji 1905 r. Było to przedsięwzięcie wpisane w szereg akcji mających na celu przybliżenie zwiedzającym Łodzi jako miasta, w którym doszło do wielu ważnych wydarzeń w 1905 r. Zapoznaj się z opisem łódzkiego muralu, a następnie zaproponuj do niego tytuł, który twoim zdaniem najtrafniej oddawałby jego przekaz.

R1aZP1uZsdo9w
Łódzki mural poświęcony rewolucji z 1905 r.
Źródło: Nimrod7777, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R10yAwyNbBb4G
Propozycja tytułu: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą mapę przedstawiającą przebieg rewolucji z lat 1905–1907 na ziemiach polskich, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem poniższej mapy przedstawiającej przebieg rewolucji z lat 1905–1907 na ziemiach polskich, a następnie wykonaj polecenie.

R10sMN13qqglp
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbHzxNmMdQ4bT
Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Do wystąpień o charakterze rewolucyjnym doszło zarówno w Królestwie Polskim, jak i we wszystkich trzech zaborach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Strajki uczniowskie miały miejsce na obszarze Królestwa Polskiego i Prowincji Poznańskiej, ponieważ tam największy odsetek ludności polskiej stanowiła młodzież w wieku szkolnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do wystąpień robotników doszło na ziemiach znajdujących się pod kontrolą Rosji, gdyż na tym obszarze świadomość narodowa robotników była na tyle rozwinięta, że mogli oni formułować hasła walki o niepodległość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Galicji doszło do wystąpień ludności chłopskiej, ponieważ tam warunki życia chłopów były najcięższe w porównaniu z innymi zaborami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj i zinterpretuj poniższą karykaturę zamieszczoną w rosyjskim dzienniku zatytułowanym „Nowoje wriemia” w 1907 r., przedstawiającą „tryumfalny pochód” Koła Polskiego w Dumie przez gubernię mińską. Na karykaturze zostali ukazani: Roman Dmowski, ks. Jan Gralewski, Jan Bielawski i hrabia Henryk Potocki. Tytuł karykatury brzmi: Sen polskiego koła.

Zapoznaj się z opisem karykatury i ją zinterpretuj. Karykatura została zamieszczona w rosyjskim dzienniku zatytułowanym „Nowoje wriemia” w 1907 r. i przedstawia „tryumfalny pochód” Koła Polskiego w Dumie przez gubernię mińską. Na karykaturze zostali ukazani: Roman Dmowski, ks. Jan Gralewski, Jan Bielawski i hrabia Henryk Potocki. Tytuł karykatury brzmi: Sen polskiego koła.

RxjYyC4rst1Ef
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R7yhWM82PR3Br
Twoja interpretacja (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Pierwsza rewolucja czy ostatnie powstanie? Przedstaw argumenty uzasadniające, że wystąpienia w 1905 r. na ziemiach polskich miały charakter rewolucji, i argumenty  przemawiające za tym, że było to ostatnie powstanie.

R1WZvzB9gTKzn
(Uzupełnij).