Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Spróbuj podać własny przykład substancji na wzór przykładu Arystotelesa.

R1H3mQwM3uGA9
(Uzupełnij).
R1YeEBUrvTUPn1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Rzecz, której przysługują pewne cechy, ale która nie może być cechą czegoś innego, to... Możliwe odpowiedzi: 1. byt., 2. forma., 3. materia., 4. substancja.
RqKCzws0gQEzc11
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które z podanych w tabeli twierdzeń są prawdziwie (P), a które fałszywe (F). Arystoteles uważał, że wiedza płynąca z poznania zmysłowego jest niepewna. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Arystoteles był przekonany, że nie istnieją odpowiedniki pojęć ogólnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Arystoteles stworzył sylogizm, by dowodzić prawdziwości sądów. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Arystoteles twierdził, że rozwój dokonuje się ze względu na cel. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
RaIPDDMc3QjC91
Ćwiczenie 4
Wymyśl trzy pytania na kartkówkę związane z tematem lekcji.
2
Ćwiczenie 4
RY5f8Y2Q2dGgW
Arystotelesowska logika – nauka o pojęciach – została wydzielona z metafizyki. Zadaniem logiki była nauka o sposobach posługiwania się pojęciami, czyli nauka o zasadach myślenia. Pojęcia powiązane w zdania tworzyły sądy, czyli bądź prawdziwe, bądź fałszywe wypowiedzi. Szereg sądów w oparciu o pewne reguły mógł składać się na wnioskowanie. Z kolei na podstawie reguł wnioskowania przeprowadza się dowodzenie. Można wyróżnić dwie metody dowodzenia: dedukcję, gdy w dowodzeniu przechodzimy od ogólnych zasad do szczegółowych przypadków, oraz indukcję, gdy wychodzimy z założeń pierwotnych, by wnioskować o prawdziwości sądu ogólnego. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Podzielcie się na dwie grupy. Pierwsza grupa ma za zadanie wskazać w swoim otoczeniu rzeczy, które są substancjami. Druga zaś te, które substancjami nie są. Każda z grup powinna uzasadnić swój wybór, odwołując się do pojęć materii i formy.

RSTIDe3XHb07T
substancja (Uzupełnij) nie-substancja (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Stwórz własny sylogizm.

R4x9EzsRhkMJN
Przesłanka (Uzupełnij). Przesłanka (Uzupełnij). Wniosek (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jaki argument przywołuje Arystoteles na udowodnienie tego, że istnieje pierwsza przyczyna? Dlaczego owa pierwsza przyczyna, ów pierwszy poruszyciel, musi być nieporuszony, wieczny i niematerialny?

R179pv2001eSL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Czym Arystotelesowska koncepcja Boga różni się od koncepcji judeochrześcijańskiej?

R1DbUeT6eyO7o
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 9

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Arystotelesa: Wszyscy ludzie z natury pragną wiedzy.

RhtEWdoKsTT0e
(Uzupełnij).