Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Poniżej przedstawiono wzór pewnego związku organicznego:

Zapoznaj się z opisem wzoru pewnego związku organicznego:

RKAxOqSqY12gK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7p7usFLZ9Wsz
Wybierz rodzaj tego związku. Możliwe odpowiedzi: 1. monosacharyd, 2. disacharyd, 3. trisacharyd
11
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, czy poniższy wzór przedstawia L‑glukozę? Odpowiedź uzasadnij.

Odpowiedz, czy opisany wzór przedstawia L‑glukozę? Odpowiedź uzasadnij.

R1B1FTWcHdxPw
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RK8CFcDYaYwNk
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

W wyniku całkowitego spalania 0,05 mola pewnego monosacharydu otrzymano 5,6 dm3 CO 2 (warunki normalne). Podaj wzór tego monosacharydu, wiedząc, że w reakcji z  Br 2 i w obecności NaHCO 3 daje on wynik pozytywny.

RaNDFsmnOEeUJ
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ra9OPQR6sinmP
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Reakcją odróżniającą aldozy od ketoz jest reakcja z wodą bromową w środowisku wodorowęglanu sodu. Wynik pozytywny uzyskuje się tylko dla aldoz, które w tych warunkach ulegają utlenieniu, tworząc odpowiedni monokarboksylowy kwas. Zapisz równanie tej reakcji z udziałem najprostszej aldozy, wiedząc, że oprócz produktu organicznego powstaje bromek sodu, tlenek węgla(IV) oraz woda. Podaj systematyczną nazwę otrzymanego produktu organicznego.

RoCYB1D6RA03q
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RCyqnuseZ3j7o
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Odpowiedz, czy za pomocą reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II), przebiegającej w temperaturze pokojowej, można odróżnić glukozę od glicerolu? Odpowiedź uzasadnij.

R15nXTjq07vGH
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Odpowiedz, czy za pomocą reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II), przebiegającej w temperaturze pokojowej, można odróżnić fruktozę od glicerolu? Odpowiedź uzasadnij.

R1k7adqwR8TmS
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, czy za pomocą reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II), przebiegającej w temperaturze pokojowej, można odróżnić glukozę od fruktozy? Odpowiedź uzasadnij.

R1P7LfipcY9Me
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Poniżej przedstawiono wzory związków, które można otrzymać, wykorzystując właściwości chemiczne glukozy. Podaj ich systematyczne nazwy oraz zaproponuj reakcje, w których związki te powstają.

Zapoznaj się z opisem wzorów związków, które można otrzymać, wykorzystując właściwości chemiczne glukozy. Podaj ich systematyczne nazwy oraz zaproponuj reakcje, w których związki te powstają.

R1BjvEtObsbaM
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R133C1wBoneWf
Odpowiedź: (Uzupełnij).