1
Pokaż ćwiczenia:
R1NhhkJuX7aSq1
Ćwiczenie 1
Co to jest motyw i czym różni się od toposu? Uzupełnij definicje. Motyw to najmniejszy i niepodzielny (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym świata przedstawionego w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym. To również idea, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub postać utrwalone w kulturze, element (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub zdobniczy powtarzające się w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym artystycznych różnych epok.
Topos jest elementem kultury, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym o (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym charakterze, tematem utrwalonym w dziełach sztuki.
R3DPmLPkIReU711
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami frazeologicznymi we właściwej formie gramatycznej. Kiedy zgasły uliczne światła i latarnie, w mieście zapanowały Tu uzupełnij. Wszedł do pokoju i zobaczywszy, co się w nim stało, z przerażenia zamienił się w Tu uzupełnij. W tej trudnej sprawie, w której żadna ze stron nie chciała ustąpić i żadna nie przyznawała się do winy, sąd wydał Tu uzupełnij. Nieoczekiwana dotacja od tajemniczego sponsora była prawdziwą Tu uzupełnij dla kiepsko prosperującego przedsiębiorstwa. Na czas warsztatów tanecznych argentyńska szkoła tanga zamieniła się w Tu uzupełnij – zjechali się tu zawodowcy z całego świata. Rób, jak uważasz – ja Tu uzupełnij od twojego pomysłu pożyczenia auta od ojca.
R1DGPZUjVDj1M11
Ćwiczenie 3
Które motywy pochodzą z ksiąg Starego, a które z Nowego Testamentu? Przyporządkuj je do odpowiednich grup. Stary Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii Nowy Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii
111
Ćwiczenie 4
R1DrcdiO04tf4
Dzieło sztuki (Uzupełnij). Artysta (Uzupełnij). Motyw biblijny (Uzupełnij). Sposób realizacji (Uzupełnij).
Mark Twain
RIZ7shaZJXlVi21
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytania: czy znasz dzieła sztuki inspirowane motywami biblijnymi, czy któryś z motywów jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez artystów. Zastanów się, dlaczego tak jest.
2
Ćwiczenie 5
R9lDC3h5DNWAO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Dla każdego z wymienionych poniżej obrazów zbierz następujące informacje: daty życia artysty, data powstania dzieła, cechy i styl obrazu.
Dla każdego z wymienionych poniżej obrazów zbierz następujące informacje: daty życia artysty, data powstania dzieła, cechy i styl obrazu.
RdLgGvuUk1xZF
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij).
R9uZaWt9nqwE321
Ćwiczenie 7
Wymień znane Ci obrazy przedstawiające stworzenie świata.
2
Ćwiczenie 7
R1OIOUgKqBcwe
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie.
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie.
Pieter Bruegel
R187cecSCm4451
Ilustracja interaktywna przedstawia Wieżę Babel w trakcie budowy. Bruegelowska wieża Babel przypomina kształtem rzymskie Koloseum. Na każdym poziomie ma liczne okna — łuki. W tle jest miasto wraz z jego murami połączonymi z wieżą systemem podziemnych korytarzy. W prawym dolnym rogu znajduje się port ze statkami dostarczającymi materiały potrzebne do budowy. W lewym dolnym rogu została uwieczniona scena, której centralną postacią jest król, który przybył, aby sprawdzić postępy w budowie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Pieter Bruegel był niderlandzkim malarzem i rysownikiem. Tworzył w latach 1559–1569. W jego twórczości można wyróżnić kilka etapów. Jeden z nich jest reprezentowany przez tzw. nurt moralizatorski, obrazujący zagadnienia ludzkiej egzystencji, utrzymany w poetyce bliskiej Boschowi. Pochodzący z 1563 roku obraz, ilustrujący biblijną przypowieść o budowaniu wieży, wpisuje się właśnie w ten nurt. 2. Motyw budowy wieży jest symbolem powstania człowieka przeciwko Bogu; ludzkiej pychy, dumy i przekonania o własnej wspaniałości równej Stwórcy. 3. Etymologia słowa Babel, z akadyjskiego babel – „brama Boga”, wiąże się z początkową funkcją wieży jako budowli łączącej ziemię z niebem, symbolicznie komunikującej człowieka z Bogiem. Bóg ukarał budowniczych wieży. Motyw pomieszania języków wyjaśniał niemożność osiągnięcia pełnego porozumienia pomiędzy ludźmi i narodami, a idea zbudowania wieży sięgającej nieba interpretowana była jako objaw pychy ludzkiej i chęci dorównania Bogu. 4. Wieża przybiera strukturę koncentrycznych kręgów przypominających sumeryjskie góry-świątynie, zikkuraty. Zdjęcie przedstawia pustynię i znajdującą się na jej tle skalistą górę z fragmentami murowanej budowli. 5. Wieża przypomina jednocześnie rzymskie Koloseum. Rzym uważany był w czasach Bruegela za „nowy Babilon”, a sytuacja polityczna i społeczna w Antwerpii za niepokojącą – być może artysta chciał w ten sposób skomentować współczesne mu wydarzenia. 6. U stóp budowy znajduje się port pełen statków dostarczających materiały do budowy wieży. Według niektórych badaczy symbolizuje on Antwerpię. Ta w czasach malarza, na skutek odkrycia nowych szlaków morskich rozwijała się jako handlowe miasto zachodniej Europy. 7. Brak spójności elementów architektonicznych, współistnienie klasycznego porządku kolumn z detalami romańskimi i gotyckimi zdaje się podkreślać chaos powstały przez pomieszanie języków osób pracujących przy budowie wieży. 8. Na pierwszym planie obrazu artysta namalował orszak króla prawdopodobnie wizytującego budowę. Uważa się, że pysznym władcą, przed którym klękają poddani, jest legendarny władca Mezopotamii, Nimrod. Według tradycji żydowskiej to on zainicjował budowę wieży. 9. Krajobraz na tym obrazie przedstawiony jest — w kontraście do powstającej budowli — realistycznie. Po lewej stronie możemy dostrzec ciasno zabudowane miasto na tle wiejskiego krajobrazu. Po prawej stronie artysta namalował port – prawdopodobnie jest to Antwerpia.
Pieter Bruegel starszy, Wieża Babel, 1563
Źródło: domena publiczna.
1
R99Bmx5ot4t1k1
(Uzupełnij).
R1bfwEGnyxAVU
(Uzupełnij).
R1Q9jZJO2ME2431
Ćwiczenie 9
Opisz najbardziej znane sceny ukazane na freskach Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.
3
Ćwiczenie 9
RfGyFeGpRt5u1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Podaj wyrazy bliskoznaczne do poniższych słów, a następnie sprawdź w Słowniku synonimów, czy w twojej odpowiedzi znalazły się przykłady znajdujące się w słowniku.

R122yEwHp200A
Raj (Uzupełnij). Owoc (Uzupełnij). Wieża (Uzupełnij).

Zastanów się, czy któreś z zaproponowanych przez ciebie słów mogłoby zastąpić jeden z wyrazów w zwrotach:

  • rajski ogród,

  • zakazany owoc,

  • wieża Babel.

Czy taka zamiana zmieni sens wyrażenia? Swoją odpowiedź uzasadnij, odwołując się do podstawowego znaczenia poszczególnych wyrazów.