Co to jest motyw i czym różni się od toposu? Uzupełnij definicje. Motyw to najmniejszy i niepodzielny (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym świata przedstawionego w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym. To również idea, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub postać utrwalone w kulturze, element (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub zdobniczy powtarzające się w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym artystycznych różnych epok.
Topos jest elementem kultury, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym o (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym charakterze, tematem utrwalonym w dziełach sztuki.
Co to jest motyw i czym różni się od toposu? Uzupełnij definicje. Motyw to najmniejszy i niepodzielny (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym świata przedstawionego w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym. To również idea, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub postać utrwalone w kulturze, element (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym lub zdobniczy powtarzające się w (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym artystycznych różnych epok.
Topos jest elementem kultury, (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym o (tu wybierz) 1. utworze, 2. zmiennym, 3. dziełach, 4. kompozycyjny, 5. literaturze, 6. przedmiotach, 7. wątek, 8. temat, 9. element, 10. motywem, 11. stałym charakterze, tematem utrwalonym w dziełach sztuki.
R3DPmLPkIReU711
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami frazeologicznymi we właściwej formie gramatycznej. Kiedy zgasły uliczne światła i latarnie, w mieście zapanowały Tu uzupełnij. Wszedł do pokoju i zobaczywszy, co się w nim stało, z przerażenia zamienił się w Tu uzupełnij. W tej trudnej sprawie, w której żadna ze stron nie chciała ustąpić i żadna nie przyznawała się do winy, sąd wydał Tu uzupełnij. Nieoczekiwana dotacja od tajemniczego sponsora była prawdziwą Tu uzupełnij dla kiepsko prosperującego przedsiębiorstwa. Na czas warsztatów tanecznych argentyńska szkoła tanga zamieniła się w Tu uzupełnij – zjechali się tu zawodowcy z całego świata. Rób, jak uważasz – ja Tu uzupełnij od twojego pomysłu pożyczenia auta od ojca.
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami frazeologicznymi we właściwej formie gramatycznej. Kiedy zgasły uliczne światła i latarnie, w mieście zapanowały Tu uzupełnij. Wszedł do pokoju i zobaczywszy, co się w nim stało, z przerażenia zamienił się w Tu uzupełnij. W tej trudnej sprawie, w której żadna ze stron nie chciała ustąpić i żadna nie przyznawała się do winy, sąd wydał Tu uzupełnij. Nieoczekiwana dotacja od tajemniczego sponsora była prawdziwą Tu uzupełnij dla kiepsko prosperującego przedsiębiorstwa. Na czas warsztatów tanecznych argentyńska szkoła tanga zamieniła się w Tu uzupełnij – zjechali się tu zawodowcy z całego świata. Rób, jak uważasz – ja Tu uzupełnij od twojego pomysłu pożyczenia auta od ojca.
R1DGPZUjVDj1M11
Ćwiczenie 3
Które motywy pochodzą z ksiąg Starego, a które z Nowego Testamentu? Przyporządkuj je do odpowiednich grup. Stary Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii Nowy Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii
Które motywy pochodzą z ksiąg Starego, a które z Nowego Testamentu? Przyporządkuj je do odpowiednich grup. Stary Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii Nowy Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii
Które motywy pochodzą z ksiąg Starego, a które z Nowego Testamentu? Przyporządkuj je do odpowiednich grup.
potop, gody w Kanie Galilejskiej, walka Dawida z Goliatem, stworzenie świata, cudowny połów ryb, wygnanie z Raju, budowa wieży Babel, zwiastowanie Marii, Sąd Ostateczny, ukrzyżowanie, pokłon Trzech Króli, Ostatnia Wieczerza
Stary Testament
Nowy Testament
111
Ćwiczenie 4
R1DrcdiO04tf4
Dzieło sztuki (Uzupełnij).
Artysta (Uzupełnij).
Motyw biblijny (Uzupełnij).
Sposób realizacji (Uzupełnij).
Sprawdź, czy w części poświęconej sposobowi realizacji znalazł się opis dyscypliny sztuki, w jakiej powstało dzieło, i jego formy, np. utwór literacki, filmowy, muzyczny.
Przykładowa odpowiedź: dzieło sztuki: Pamiętniki Adama i Ewy artysta: Mark TwainMark TwainMark Twain motyw: Stworzenie Adama i Ewy, życie w Raju, grzech pierworodny, wygnanie z Raju sposób realizacji: opowieść literacka o życiu pierwszych rodziców, pełna humoru, w formie pamiętników kobiety i mężczyzny
Mark Twain
Mark Twain – {czyt. mark tłein]
RIZ7shaZJXlVi21
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytania: czy znasz dzieła sztuki inspirowane motywami biblijnymi, czy któryś z motywów jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez artystów. Zastanów się, dlaczego tak jest.
Odpowiedz na pytania: czy znasz dzieła sztuki inspirowane motywami biblijnymi, czy któryś z motywów jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez artystów. Zastanów się, dlaczego tak jest.
2
Ćwiczenie 5
R9lDC3h5DNWAO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Dla każdego z wymienionych poniżej obrazów zbierz następujące informacje: daty życia artysty, data powstania dzieła, cechy i styl obrazu.
Dla każdego z wymienionych poniżej obrazów zbierz następujące informacje: daty życia artysty, data powstania dzieła, cechy i styl obrazu.
Dla każdego z wymienionych poniżej obrazów zbierz następujące informacje: daty życia artysty, data powstania dzieła, cechy i styl obrazu.
Przyjrzyj się obrazom w galerii. Jaki motyw przedstawiają? Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat czasu powstania tych dzieł. Wynotuj ich cechy charakterystyczne. Sprawdź, czy są to także typowe cechy stylu artysty, który je stworzył.
R1JoYiyohAcFhLeonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza
Obraz Ostatnia Wieczerza, przedstawia przy długim stole ludzi. Rozmawiają między sobą i biesiadują. W centrum stołu siedzi Jezus. Po jego prawej stronie miejsce zajmuje Maria Magdalena. Apostołowie zgrupowani są po dwóch stronach Jezusa. Każdy z nich inaczej reaguje na słowa Jezusa.
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
R1JoeaUDQ3k46Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza
Obraz przedstawia ostatnią wieczerzę. W centralnym miejscu obrazu znajduje się stół. Jeden z biesiadników, młodzieniec zasnął, głowę wspiera na lewej dłoni. Za nim siedzi Jezus Chrystus ze świetlistym krzyżem na głowie. Prawą swą dłoń trzyma na sercu, tuż przy głowie młodzieńca, a lewą pokazuje misę z odciętą głową baranka paschalnego. Jezus i młodzieniec znajdują się w środkowej części obrazu za stołem. Karafka z winem stoi na stole przed młodzieńcem. Po lewej i po prawej stronie młodzieńca i Jezusa znajdują się inni mężczyźni – rozmawiają, gestykulują. Przed stołem stoi misa, obok niej śpi łaciaty pies.
Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
R1YjnNGRgwUv1Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza
Na obrazie kolejna odsłona ostatniej wieczerzy. Apostołowie zgromadzeni wokół Jezusa siedzą i stoją przy stole. Środkowe miejsce przy stole zajmuje Jezus – w prawej dłoni trzyma hostię. Apostołowie gestykulują. Z wyjątkiem jednego zwróceni są w stronę Jezusa. Nad głowami niemal wszystkich mężczyzn zgromadzonych przy wieczerzy znajdują się aureole, nie ma jej jedynie apostoł ubrany w żółto‑zieloną szatę siedzący przy prawym końcu stołu. Przed stołem stoi wielka złota amfora i misa.
Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
R1aEQHudgjDlUAndrea del Castagno, Ostatnia wieczerza
Obraz przedstawia kolejną wersję ostatniej wieczerzy. W centralnej części obrazu znajduje się kamienny stół. Przy stole siedzi jedenastu mężczyzn w aureoli. Centralną pozycję zajmuje Jezus. Mężczyźni – apostołowie gestykulują, patrzą na siebie, unoszą głowy w zadumie lub niedowierzaniu. Jeden z uczniów kładzie głowę na piersi Jezusa. Jeden z apostołów odseparowany od reszty – siedzi bokiem, po przeciwnej stronie stołu, naprzeciwko Jezusa, to Judasz, jest pozbawiony aureoli. Judasz jest ukazany z profilu, jego ciemniejszy od pozostałych biesiadników strój jest bardzo wyraźny na tle obrazu.
Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
RdLgGvuUk1xZF
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza
Daty życia artysty (Uzupełnij).
Data powstania dzieła (Uzupełnij).
Cechy (Uzupełnij).
Styl (Uzupełnij).
Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza
Daty życia artysty (Uzupełnij).
Data powstania dzieła (Uzupełnij).
Cechy (Uzupełnij).
Styl (Uzupełnij).
Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza
Daty życia artysty (Uzupełnij).
Data powstania dzieła (Uzupełnij).
Cechy (Uzupełnij).
Styl (Uzupełnij).
Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza
Daty życia artysty (Uzupełnij).
Data powstania dzieła (Uzupełnij).
Cechy (Uzupełnij).
Styl (Uzupełnij).
R9uZaWt9nqwE321
Ćwiczenie 7
Wymień znane Ci obrazy przedstawiające stworzenie świata.
Wymień znane Ci obrazy przedstawiające stworzenie świata.
2
Ćwiczenie 7
R1OIOUgKqBcwe
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie.
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie.
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie.
Historią biblijną, która doczekała się licznych malarskich interpretacji, jest opowieść o budowie wieży Babel zawarta w Księdze Rodzaju. Za jedną z jej najbardziej znanych plastycznych interpretacji należy uznać obraz autorstwa Pietera BruegelaPieter BruegelPietera Bruegela starszego Wieża Babel z 1563 roku, namalowany w Antwerpii. Zapoznaj się z informacjami na temat tego dzieła, a następnie opisz motywy występujące na obrazie. Staraj się zachować logikę wypowiedzi, opisując kolejno: pierwszy plan, drugi plan, ostatni plan przedstawienia. W swoim opisie możesz wykorzystać następujące zwroty:
na pierwszym planie obrazu znajduje się...
w prawym dolnym rogu przedstawienia malarz umieścił...
centrum obrazu wypełnia...
w lewym dolnym rogu deski widzimy...
na drugim planie jest...
ostatni plan to...
Pieter Bruegel
Pieter Bruegel – [czyt. pieter brojgel]
R187cecSCm4451
Ilustracja interaktywna przedstawia Wieżę Babel w trakcie budowy. Bruegelowska wieża Babel przypomina kształtem rzymskie Koloseum. Na każdym poziomie ma liczne okna — łuki. W tle jest miasto wraz z jego murami połączonymi z wieżą systemem podziemnych korytarzy. W prawym dolnym rogu znajduje się port ze statkami dostarczającymi materiały potrzebne do budowy. W lewym dolnym rogu została uwieczniona scena, której centralną postacią jest król, który przybył, aby sprawdzić postępy w budowie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Pieter Bruegel był niderlandzkim malarzem i rysownikiem. Tworzył w latach 1559–1569. W jego twórczości można wyróżnić kilka etapów. Jeden z nich jest reprezentowany przez tzw. nurt moralizatorski, obrazujący zagadnienia ludzkiej egzystencji, utrzymany w poetyce bliskiej Boschowi. Pochodzący z 1563 roku obraz, ilustrujący biblijną przypowieść o budowaniu wieży, wpisuje się właśnie w ten nurt. 2. Motyw budowy wieży jest symbolem powstania człowieka przeciwko Bogu; ludzkiej pychy, dumy i przekonania o własnej wspaniałości równej Stwórcy. 3. Etymologia słowa Babel, z akadyjskiego babel – „brama Boga”, wiąże się z początkową funkcją wieży jako budowli łączącej ziemię z niebem, symbolicznie komunikującej człowieka z Bogiem. Bóg ukarał budowniczych wieży. Motyw pomieszania języków wyjaśniał niemożność osiągnięcia pełnego porozumienia pomiędzy ludźmi i narodami, a idea zbudowania wieży sięgającej nieba interpretowana była jako objaw pychy ludzkiej i chęci dorównania Bogu. 4. Wieża przybiera strukturę koncentrycznych kręgów przypominających sumeryjskie góry-świątynie, zikkuraty. Zdjęcie przedstawia pustynię i znajdującą się na jej tle skalistą górę z fragmentami murowanej budowli. 5. Wieża przypomina jednocześnie rzymskie Koloseum. Rzym uważany był w czasach Bruegela za „nowy Babilon”, a sytuacja polityczna i społeczna w Antwerpii za niepokojącą – być może artysta chciał w ten sposób skomentować współczesne mu wydarzenia. 6. U stóp budowy znajduje się port pełen statków dostarczających materiały do budowy wieży. Według niektórych badaczy symbolizuje on Antwerpię. Ta w czasach malarza, na skutek odkrycia nowych szlaków morskich rozwijała się jako handlowe miasto zachodniej Europy. 7. Brak spójności elementów architektonicznych, współistnienie klasycznego porządku kolumn z detalami romańskimi i gotyckimi zdaje się podkreślać chaos powstały przez pomieszanie języków osób pracujących przy budowie wieży. 8. Na pierwszym planie obrazu artysta namalował orszak króla prawdopodobnie wizytującego budowę. Uważa się, że pysznym władcą, przed którym klękają poddani, jest legendarny władca Mezopotamii, Nimrod. Według tradycji żydowskiej to on zainicjował budowę wieży. 9. Krajobraz na tym obrazie przedstawiony jest — w kontraście do powstającej budowli — realistycznie. Po lewej stronie możemy dostrzec ciasno zabudowane miasto na tle wiejskiego krajobrazu. Po prawej stronie artysta namalował port – prawdopodobnie jest to Antwerpia.
Ilustracja interaktywna przedstawia Wieżę Babel w trakcie budowy. Bruegelowska wieża Babel przypomina kształtem rzymskie Koloseum. Na każdym poziomie ma liczne okna — łuki. W tle jest miasto wraz z jego murami połączonymi z wieżą systemem podziemnych korytarzy. W prawym dolnym rogu znajduje się port ze statkami dostarczającymi materiały potrzebne do budowy. W lewym dolnym rogu została uwieczniona scena, której centralną postacią jest król, który przybył, aby sprawdzić postępy w budowie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Pieter Bruegel był niderlandzkim malarzem i rysownikiem. Tworzył w latach 1559–1569. W jego twórczości można wyróżnić kilka etapów. Jeden z nich jest reprezentowany przez tzw. nurt moralizatorski, obrazujący zagadnienia ludzkiej egzystencji, utrzymany w poetyce bliskiej Boschowi. Pochodzący z 1563 roku obraz, ilustrujący biblijną przypowieść o budowaniu wieży, wpisuje się właśnie w ten nurt. 2. Motyw budowy wieży jest symbolem powstania człowieka przeciwko Bogu; ludzkiej pychy, dumy i przekonania o własnej wspaniałości równej Stwórcy. 3. Etymologia słowa Babel, z akadyjskiego babel – „brama Boga”, wiąże się z początkową funkcją wieży jako budowli łączącej ziemię z niebem, symbolicznie komunikującej człowieka z Bogiem. Bóg ukarał budowniczych wieży. Motyw pomieszania języków wyjaśniał niemożność osiągnięcia pełnego porozumienia pomiędzy ludźmi i narodami, a idea zbudowania wieży sięgającej nieba interpretowana była jako objaw pychy ludzkiej i chęci dorównania Bogu. 4. Wieża przybiera strukturę koncentrycznych kręgów przypominających sumeryjskie góry-świątynie, zikkuraty. Zdjęcie przedstawia pustynię i znajdującą się na jej tle skalistą górę z fragmentami murowanej budowli. 5. Wieża przypomina jednocześnie rzymskie Koloseum. Rzym uważany był w czasach Bruegela za „nowy Babilon”, a sytuacja polityczna i społeczna w Antwerpii za niepokojącą – być może artysta chciał w ten sposób skomentować współczesne mu wydarzenia. 6. U stóp budowy znajduje się port pełen statków dostarczających materiały do budowy wieży. Według niektórych badaczy symbolizuje on Antwerpię. Ta w czasach malarza, na skutek odkrycia nowych szlaków morskich rozwijała się jako handlowe miasto zachodniej Europy. 7. Brak spójności elementów architektonicznych, współistnienie klasycznego porządku kolumn z detalami romańskimi i gotyckimi zdaje się podkreślać chaos powstały przez pomieszanie języków osób pracujących przy budowie wieży. 8. Na pierwszym planie obrazu artysta namalował orszak króla prawdopodobnie wizytującego budowę. Uważa się, że pysznym władcą, przed którym klękają poddani, jest legendarny władca Mezopotamii, Nimrod. Według tradycji żydowskiej to on zainicjował budowę wieży. 9. Krajobraz na tym obrazie przedstawiony jest — w kontraście do powstającej budowli — realistycznie. Po lewej stronie możemy dostrzec ciasno zabudowane miasto na tle wiejskiego krajobrazu. Po prawej stronie artysta namalował port – prawdopodobnie jest to Antwerpia.
Pieter Bruegel starszy, Wieża Babel, 1563
Źródło: domena publiczna.
1
R99Bmx5ot4t1k1
(Uzupełnij).
R1bfwEGnyxAVU
(Uzupełnij).
R1Q9jZJO2ME2431
Ćwiczenie 9
Opisz najbardziej znane sceny ukazane na freskach Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.
Opisz najbardziej znane sceny ukazane na freskach Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.
3
Ćwiczenie 9
RfGyFeGpRt5u1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
Podaj wyrazy bliskoznaczne do poniższych słów, a następnie sprawdź w Słowniku synonimów, czy w twojej odpowiedzi znalazły się przykłady znajdujące się w słowniku.
Zastanów się, czy któreś z zaproponowanych przez ciebie słów mogłoby zastąpić jeden z wyrazów w zwrotach:
rajski ogród,
zakazany owoc,
wieża Babel.
Czy taka zamiana zmieni sens wyrażenia? Swoją odpowiedź uzasadnij, odwołując się do podstawowego znaczenia poszczególnych wyrazów.
Jeśli nie możesz sobie przypomnieć wyrazów bliskoznacznych do podanych słów, pomyśl o nich jako o motywach, które mogą być różnie określane w różnych kulturach. Następnie pomyśl o skojarzeniach z tymi słowami.