Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń 2, 3 i 4.
W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózgU Spinozy jest miejsce na dwie różne drogi do zbawienia: jedna dostępna dla wszystkich, druga bardziej trudna, dana tylko posiadaczom zdyscyplinowanych i wykształconych intelektów. Droga łatwa wymaga cnotliwego życia w cnotliwym civitas, w posłuszeństwie wobec praw demokratycznego państwa i w świadomości natury Boga, poniekąd pośrednio, z pomocą niektórych mądrości Biblii. [...] Druga droga do zbawienia zakłada, że wymagania pierwszej zostały prawidłowo spełnione – cnotliwe życie wspierane przez system socjopolityczny, którego prawa pomagają jednostce w niełatwym zadaniu bycia sprawiedliwym i dobrym dla bliźnich – i wykracza dalej. Spinoza postuluje akceptowanie naturalnych zdarzeń jako koniecznych, zgodnie z naukowym rozumowaniem. Na przykład śmierci i wynikającej z niej stracie nie można zapobiec, a więc powinniśmy się z nią pogodzić. Rozwiązanie przezeń proponowane nakłania człowieka do próby rozdzielenia właściwego bodźca emocjonalnego – namiętności takich jak strach, gniew, zazdrość, czy smutek – od samego mechanizmu, który powoduje zadziałanie emocji. Człowiek powinien w zamian podstawić innym bodziec zdolny wywołać pozytywne, odżywcze emocje. Aby to osiągnąć, Spinoza proponuje umysłowe ćwiczenia negatywnych bodźców emocjonalnych jako sposób na wykształcenie w sobie tolerancji na emocje negatywne i stopniowo opanować sztukę generowania pozytywnych.
Zapoznaj się z fragmentem książki Antónia Damásia W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg. Wskaż dwie drogi do zbawienia zaproponowane przez Spinozę. Zastanów się, w jaki sposób obydwa warianty uzupełniają się wzajemnie. Swoją odpowiedź zapisz w postaci krótkiej notatki.
Na podstawie fragmentu książki Antónia Damásia zastanów się nad znaczeniem aktywności fizycznej w procesie osiągania szczęścia w rozważaniach etycznych Spinozy. Zanotuj swoje przemyślenia.
Po zapoznaniu się z fragmentem książki Antónia Damásia przywołaj w myślach dowolne, niedawne zdarzenie, które wywołało pozytywne emocje, np. spotkanie z bliską osobą. Nazwij emocje towarzyszące wyobrażeniu. Zastanów się nad konsekwencjami tego rodzaju praktyki w kontekście rozważań Spinozy. Zapisz swoje rozważania.
Wyjaśnij, dlaczego rozważania filozoficzne Spinozy sytuujemy w obrębie nurtu materializmu.
Odpowiedz na pytanie: Dlaczego kategorie dobra i zła uznajemy w rozważaniach etycznych Spinozy za subiektywne?
Zastanów się, czy system etyczny Spinozy stanowi przykład konsekwencjalizmu, czy też deontologizmu? Zapoznaj się z definicjami tych pojęć w słowniku. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Spróbuj zdefiniować pojęcie szczęścia w ujęciu stoików, epikurejczyków i Spinozy. Czy istnieje element, który łączy te systemy etyczne?