Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rq8sQmHTau9UC1
Ćwiczenie 1
Wybierz cechy środowiska przyrodniczego, które uwzględniane są w bonitacji gleb. Możliwe odpowiedzi: 1. zawartość próchnicy, 2. rozkład ciśnienia atmosferycznego, 3. poziom występowania wód podziemnych, 4. stopień wykształcenia profilu glebowego, 5. ukształtowanie powierzchni, 6. zasięg występowania gatunków drzew
R1AnNhNwuCdni1
Ćwiczenie 2
Wybierz przyczynę przeprowadzenia bonitacji gleb w Polsce. Możliwe odpowiedzi: 1. regulacja rzek, 2. projektowanie nowych parków narodowych, 3. ustalenie wymiaru podatku gruntowego, 4. wyznaczenie obszarów narażonych na osuwiska mas skalnych
RQ6cCmveVtQjt1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj cechy gleb odpowiednim klasom bonitacyjnym. I klasa bonitacyjna – gleby orne najlepsze Możliwe odpowiedzi: 1. lekko faliste ukształtowanie powierzchni, 2. duże zagrożenie erozją gleby, 3. uregulowane stosunki wodne, 4. słabo wykształcony profil glebowy, 5. możliwe uregulowanie stosunków wodnych przez melioracje, 6. nie wymagają melioracji, 7. ubogie w składniki pokarmowe, 8. duża żyzność, 9. nadmiernie wilgotne, 10. okresowo mogą być zbyt suche lub zbyt mokre VI klasa bonitacyjna – gleby orne najsłabsze Możliwe odpowiedzi: 1. lekko faliste ukształtowanie powierzchni, 2. duże zagrożenie erozją gleby, 3. uregulowane stosunki wodne, 4. słabo wykształcony profil glebowy, 5. możliwe uregulowanie stosunków wodnych przez melioracje, 6. nie wymagają melioracji, 7. ubogie w składniki pokarmowe, 8. duża żyzność, 9. nadmiernie wilgotne, 10. okresowo mogą być zbyt suche lub zbyt mokre inne Możliwe odpowiedzi: 1. lekko faliste ukształtowanie powierzchni, 2. duże zagrożenie erozją gleby, 3. uregulowane stosunki wodne, 4. słabo wykształcony profil glebowy, 5. możliwe uregulowanie stosunków wodnych przez melioracje, 6. nie wymagają melioracji, 7. ubogie w składniki pokarmowe, 8. duża żyzność, 9. nadmiernie wilgotne, 10. okresowo mogą być zbyt suche lub zbyt mokre
RfYVSJyJMv80e2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe..

1. Największą powierzchnię w Polsce zajmują gleby klasy III.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

2. Najmniejszy udział w strukturze bonitacyjnej Polski mają gleby klasy I.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

3. Duży udział gleb zaliczanych do najlepszych klas bonitacyjnych występuje na Nizinie Podlaskiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

4. Żuławy Wiślane odznaczają się występowaniem dużej powierzchni mad rzecznych zaliczanych do I i II klasy bonitacyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Rj7uTyh8NZcsw2
Ćwiczenie 5
Wybierz typy genetyczne gleb, które przy dobrze wykształconym profilu glebowym, uregulowanym stosunkom wodno-powietrznym, zaliczane są do I i II klasy bonitacyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. czarnoziemy i gleby rdzawe, 2. gleby bielicowe i rdzawe, 3. czarne ziemie i czarnoziemy, 4. brunatne i płowe
RVzzkCbJk804z2
Ćwiczenie 6
Wybierz regiony geograficzne Polski, które charakteryzują się dużym udziałem gleb zaliczanych do najlepszych klas bonitacyjnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyżyna Lubelska, 2. Pojezierze Lubuskie, 3. Nizina Podlaska, 4. Pojezierze Kujawskie, 5. Nizina Śląska, 6. Nizina Wielkopolska, 7. Kotlina Sandomierska, 8. Płaskowyż Proszowicki
RNG2b4Vsygy4c3
Ćwiczenie 7
Wybierz właściwe zdania/frazy, aby uzupełnić prawidłowo zdanie.
Wartość użytkowa gleb w Polsce jest oceniana jest jako wysoka/średnia/niska ponieważ najwięcej gleb zaliczanych jest do I, II i III klasy bonitacyjnej/1/3 powierzchni Polski zajmują gleby klasy V i VI/ około 62 % powierzchni zajmują gleby zaliczane do III i IV klasy bonitacyjnej.
R14g56dkAiMxF3
Ćwiczenie 8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.