1
Pokaż ćwiczenia:
R1J8jiY4RfKEf1
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. identyfikacja grup rozpuszczalności, 2. identyfikacja grup funkcyjnych, 3. identyfikacja przy użyciu spektrometrii mas, 4. identyfikacja substancji poprzez analizę widm jądrowego rezonansu magnetycznego
RhX56wuiq4Bs01
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zweryfikuj, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.. 2-metylocykloheksanol ulega reakcji z FeCl3 dając fioletowe zabarwienie roztworu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alkohole mają właściwości kwasowe, dlatego ulegają reakcji zobojętnienia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3-metylobenzenol ulega reakcji z roztworem chlorku żelaza(III), gdyż należy on do grupy fenoli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W reakcji dysocjacji fenolu powstają aniony fenylowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fenole mają właściwości kwasowe i wykazują odczyn kwasowy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RvDynSP5HhavN1
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RheaRei3l5jfC1
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Czy za pomocą roztworu wodnego chlorku żelaza(III) można odróżnić związek X od związku Y? O związkach tych wiadomo, że:

  • oba są związkami organicznymi, które w swojej cząsteczce zawierają m.in. sześć atomów węgla i jeden atom tlenu;

  • oba związki zawierają jedną grupę funkcyjną – grupę hydroksylową;

  • orbitale walencyjne wszystkich atomów węgla w cząsteczce związku X są w stanie hybrydyzacji sp3, a w cząsteczce związku Y – sp2.

Podaj wzory obu związków i odpowiedź na powyższe pytanie.

R1FbXtvPgZXuu
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 5

Czy za pomocą roztworu wodnego chlorku żelaza(III) można odróżnić związek X od związku Y? O związkach tych wiadomo, że:

  • oba są związkami organicznymi, które w swojej cząsteczce zawierają m.in. sześć atomów węgla i jeden atom tlenu;

  • oba związki zawierają jedną grupę funkcyjną – grupę hydroksylową;

  • orbitale walencyjne wszystkich atomów węgla w cząsteczce związku X są w stanie hybrydyzacji sp3, a w cząsteczce związku Y – sp2.

R1PJEkbtu8fKl
21
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził próbę spalania w celu analizy związku organicznego. Po zakończeniu doświadczenia, na podstawie obserwacji sformułował wnioski. Sprawdź ich poprawność. W przypadku wniosku błędnego, zaproponuj jego poprawną wersję.

  1. Związek spalał się lekko dymiącym płomieniem, co dowodzi, że badany związek zawiera pierścienie aromatyczne.

  2. Po spaleniu zaobserwowano czarny osad, co świadczy o możliwych heteroatomach występujących w próbce.

R6KkBCY3VGl2N
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeprowadzono analizę jakościową pewnego związku otrzymanego w wyniku chlorowania węglowodoru alifatycznego. Jego masa wynosiła 141gmol. Uzyskane z analizy informacje o składzie procentowym tego związku przedstawione zostały poniżej:

%Cl=50,35%
%C=42,55%
%H=7,1%

Na podstawie podanych informacji, ustal wzór sumaryczny węglowodoru oraz napisz wzory półstrukturalne jego trzech dowolnych izomerów (tych, które mogłyby być substratem w reakcji z chlorem). Wyniki obliczeń przedstaw z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

R1BQZpaXGn6LK
(Uzupełnij).
RXBzpigGfGo4e
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Próba Trommera pozwala oznaczyć aldehydy w badanej próbce.

RCHO+2 CuOH2ogrzewanieRCOOH+Cu2O+2 H2O

Wiedząc, że z roztworu zawierającego 3,28 g aldehydu wytrąciło się 6,5 g tlenku miedzi(I), oblicz masę molową tego aldehydu i wyznacz jego wzór sumaryczny, a następnie napisz jego wzór półstrukturalny. Wynik podaj z dokładnością do liczb całkowitych. Należy założyć, że reakcja przebiega ze 100% wydajnością.

R1ZyW4kziJHPU
(Uzupełnij).
Rv94WDdF0h7Fj
(Uzupełnij).
RselMqugMNG8h3
Ćwiczenie 9
Wybierz prawidłową odpowiedź.

Spektroskopia, która polega na analizie specyficznych pasm będących efektem zmian długości wiązań i katów między tymi wiązaniami, to: Możliwe odpowiedzi: 1. spektroskopia jądrowego rezonansu magnetycznego (NMR)., 2. spektroskopia UVVis., 3. IR., 4. spektrometria mas (MS).
1
RQ8SENd7R7xXQ31
Ćwiczenie 10
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: BaptisteGrandGrand, Coblentz Society, Inc., Krasodomska M., NIST Mass Spectrometry Data Center, licencja: CC BY-SA 4.0.
RlA0XOL0bvAb03
Ćwiczenie 10
Zaznacz, którą z jednostek wykorzystuje się w widmach IR. Możliwe odpowiedzi: 1. centymetry odwrotne, 2. cząsteczki na milion, 3. masa przez ładunek, 4. nanometry