1
11
Laboratorium 1

W poniższym wirtualnym laboratorium możesz się zapoznać z często używanym szkłem laboratoryjnym. Masz możliwość sprawdzenia, jak wykorzystywana jest chłodnica Liebiga. Klikając na nią, przenosisz się do laboratorium, w którym poznasz jej zastosowanie. Podobnie klikając na syntezę preparatu możesz zobaczyć, jak wykorzystywane jest szkło laboratoryjne podczas reakcji otrzymywania benzenu.

Dodatkowo poznasz wyposażenie apteczki, która znajduje się w każdym laboratorium. Zobaczysz, co zalicza się do środków ochrony osobistej, a co do środków ochrony zbiorowej.

Zobaczysz również, jaki sprzęt laboratoryjny ułatwia pracę podczas wykonywania doświadczeń. Możesz sprawdzić, kiedy przydaje się przyrząd do pomiaru temperatury topnienia. Klikając właśnie w ten przyrząd, przeniesiesz się do laboratorium, gdzie zadaniem jest sprawdzenie, jaka substancja znajduje się w słoiczku podpisanym X, a jaka w słoiczku podpisanym Y. Powodzenia.

R8Dbr2EpyE2P8
Wirtualne laboratorium pt. Laboratorium chemii organicznej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuJA8rPyYls00
Analiza eksperymentu: Otrzymywanie benzenu. Problem badawczy: Czy możliwe jest otrzymanie benzenu w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosforowym(I)? Hipoteza: Można otrzymać benzen w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosforowymI. Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Schemat reakcji chemicznych: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RasKSw6WsP9f5
Analiza eksperymentu: Wykorzystanie przyrządu do pomiaru temperatury topnienia. Problem badawczy: Jak najłatwiej odróżnić dwie substancje: kwas benzoesowy od salicylowego?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Zapoznaj się z dwoma przeprowadzonymi doświadczeniami, a następnie wykonaj polecenie.

Doświadczenie 1.

Analiza eksperymentu: Otrzymywanie benzenu.

Problem badawczy: Czy możliwe jest otrzymanie benzenu w reakcji z soli diazoniowej z trihydroksocynianem(II) sodu?

Hipoteza: Można otrzymać benzen w reakcji z soli diazoniowej z trihydroksocynianem(II) sodu.

Sprzęt laboratoryjny:

  • waga – urządzenie do odmierzania masy substancji chemicznych;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy;

  • pipety – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

  • kolba okrągłodenna – szklane naczynie laboratoryjne z zaokrąglonym dnem;

  • termometr ze szlifem – podłużny sprzęt laboratoryjny zawierający najczęściej skalę w stopniach Celsjusza oraz słup wypełniony rtęcią, który pod wpływem temperatury wskazuje pomiar;

  • płaszcz grzejny – urządzenie przeznaczone do prac laboratoryjnych i służy do podgrzewania różnego rodzaju cieczy;

  • chłodnica Liebiga – podłużne szkło laboratoryjne, wewnątrz którego znajduje się spiralna rurka, przez którą przepływa zimna woda schładzająca powstające podczas reakcji opary. Służy do skraplania gazów powstających podczas ogrzewania substancji;

  • kolba stożkowa – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szeroką szyjką;

  • łaźnia lodowa – naczynie wypełnione lodem, służące do schładzania innych naczyń laboratoryjnych wraz z ich zawartością;

  • naczynko wagowe – sprzęt laboratoryjny służący do dokładnego odważania substancji stałych;

  • statyw – element sprzętu laboratoryjnego, rodzaj metalowego statywu służącego do montowania szklanej aparatury.

Odczynniki chemiczne:

  • anilina;

  • azotan(III) sodu;

  • kwas chlorowodorowy 35%;

  • wodorotlenek sodu;

  • chlorek cyny(II);

  • woda destylowana.

Przebieg eksperymentu:

  1. Dodano 2 cm3 aniliny do kolby okrągłodennej, następnie 6 cm3 stężonego kwasu chlorowodorowego.

  2. Taką mieszaninę włożono do łaźni lodowej.

  3. Kolejno dodano 1,6 g azotanu(III) sodu rozpuszczonego w 3,5 cm3 wody.

  4. 5 g chlorku cyny rozpuszczono w 15 cm3 wody. Do sporządzonego roztworu dodano 20 cm3 wodorotlenku sodu.

  5. Do powstałego związku w kolbie okrągłodennej, dodawano małymi porcjami roztwór powstałego cynianu(II) sodu.

  6. Po zakończeniu reakcji, przeprowadzono destylację prostą powstałego roztworu. Pierwszym zebranym produktem był spodziewany produkt.

Obserwacje:

Po dodaniu azotanu(III) sodu, mieszanina przybiera kolor pomarańczowy. Otrzymany produkt to bezbarwna ciecz.

Wyniki:

W wyniku reakcji otrzymano benzen.

Wnioski:

W wyniku reakcji aniliny z azotanem(III) sodu otrzymano jasnożółtą ciecz – jest to benzen. Hipoteza została potwierdzona.

Doświadczenie 2.

Analiza eksperymentu: Wykorzystanie przyrządu do pomiaru temperatury topnienia.

Problem badawczy: Jak najłatwiej odróżnić dwie substancje: kwas benzoesowy od salicylowego?

Hipoteza: Badane kwasy posiadają różne temperatury topnienia.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki w statywie – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • pipety – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

  • palnik – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych;

  • krystalizator z wodą – płaskie naczynie laboratoryjne, które służy do procesu krystalizacji;

  • przyrząd do pomiaru temperatury topnienia

  • uniwersalne papierki wskaźnikowe – kawałek bibuły najczęściej w kształcie paska, nasączony roztworem substancji chemicznej będącej indykatorem i wysuszony;

  • drewniana łapa do probówek – rodzaj trzymaka, służący do uchwycenia probówki lub małej kolby stożkowej.

Odczynniki chemiczne:

  • eter dietylowy;

  • etanol;

  • woda destylowana.

Przebieg eksperymentu:

  1. Zbadano rozpuszczalność substancji X oraz Y w zimnej wodzie. Następnie sprawdzono rozpuszczalność tych substancji, ale po ogrzaniu. W tym celu probówki z badanymi substancjami (X, Y) oraz wodą ogrzano w łaźni wodnej.

  2. Sprawdzono odczyn badanych roztworów za pomocą papierka uniwersalnego.

  3. Zbadano rozpuszczalność substancji X oraz Y w eterze dietylowym oraz w etanolu.

  4. Sprawdzono temperaturę topnienia badanych substancji.

Obserwacje:

Badane substancje X oraz Y to białe ciała stałe, nierozpuszczalne w zimnej wodzie, lecz po podgrzaniu. Uniwersalne papierki wskaźnikowe zmieniły barwę z żółtej na czerwoną w obu przypadkach. Substancje rozpuszczają się w eterze dietylowym oraz w etanolu; różnią się temperaturą topnienia.

Wyniki:

Czerwona barwa uniwersalnych papierków wskaźnikowych świadczy o kwasowym odczynie roztworów obu substancji. Związek X posiada temperaturę topnienia 122,4°C, natomiast Y 158,6°C.

Wnioski:

Związek Xto kwas benzoesowy, a związek Y to kwas salicylowy. Hipoteza została potwierdzona.

R2OopGmWfnt2F
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Po dodaniu azotanu(III) sodu do aniliny i kwasu, mieszanina przybiera kolor pomarańczowy., 2. Kwas benzoesowy i salicylowy posiadają te same temperatury topnienia., 3. Czerwona barwa uniwersalnych papierków wskaźnikowych świadczy o zasadowym odczynie roztworów obu substancji., 4. Badane substancje X oraz Y to białe ciała stałe, nierozpuszczalne w zimnej wodzie, tylko dopiero po podgrzaniu.