Tekst do zadań 1–8

Czesław Miłosz Późna dojrzałość

Nieprędko, bo dopiero pod dziewięćdziesiątkę, otworzyły się
drzwi we mnie i wszedłem w klarowność poranka.

Czułem, jak oddalają się ode mnie, jeden po drugim,
niby okręty, moje wcześniejsze żywoty razem z ich udręką.

Ukazywały się, przyznane mojemu rylcowi, kraje, miasta, ogrody,
morskie zatoki, dla opisania ich lepiej niż dawniej.

Nie byłem oddzielony od ludzi, żal i litość nas połączyły
i mówiłem: zapomnieliśmy, że jesteśmy wszyscy dziećmi Króla.

Bo przychodzimy stamtąd, gdzie nie ma jeszcze podziału
na Tak i Nie, ani podziału na jest, będzie i było.

Jesteśmy nieszczęśni, bo robimy użytek z mniej niż setnej części
daru, który otrzymaliśmy na naszą długą podróż.

Chwile z wczoraj i sprzed wieków: cios miecza, malowanie rzęs przed lustrem z wygładzonego metalu, śmiertelny strzał z muszkietu, zderzenie karaweli z rafą mieszkają w nas i czekają na dopełnienie.

Zawsze wiedziałem, że będę robotnikiem w winnicy, tak samo
jak wszyscy ludzie żyjący równocześnie ze mną, świadomi tego czy nieświadomi.

pozna Źródło: Czesław Miłosz, Późna dojrzałość, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2018, s. 1242.
muszkiet
karawela
1
Pokaż ćwiczenia:
RoXwOmbevAKWB1
Ćwiczenie 1
Do pojęć „poranek” i „zmierzch” dopasuj ich symboliczne znaczenia. Poranek Możliwe odpowiedzi: 1. narodziny, 2. nadzieja, 3. śmierć, 4. rozpad, 5. starość, 6. powstanie, 7. koniec, 8. początek, 9. młodość Zmierzch Możliwe odpowiedzi: 1. narodziny, 2. nadzieja, 3. śmierć, 4. rozpad, 5. starość, 6. powstanie, 7. koniec, 8. początek, 9. młodość
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, na czym polega nietypowość zastosowania symbolu poranka w wierszu Późna dojrzałość.

R8SI8S81SvEG0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Nazwij środek artystyczny zastosowany w słowach otworzyły się drzwi we mnie. Wyjaśnij sens tych słów.

R12lQnDxmoEf2
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jak podmiot liryczny postrzega wpływ „późnej dojrzałości” na własny talent poetycki.

RtlE46K5StqE7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij sens stwierdzenia, że człowiek jest robotnikiem w winnicy, odwołując się do źródła, z którego poeta zaczerpnął to określenie.

RuhmZgYzm9qjJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz kompozycję wiersza Późna dojrzałość: wyodrębnij w nim części tematyczne i wyjaśnij, w jaki sposób zostały one zaznaczone.

RlRnMTE8Zx0Ot
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wybierz topos realizowany w wierszu Późna dojrzałość. Uzasadnij swój wybór, odwołując się do tekstu: vanitas, memento mori, homo viator, exegi monumentum.

R6Y7YtOit5TmR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij, czy wiersz Późna dojrzałość można określić mianem wyznania wiary. Swoje stanowisko sformułuj w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami, zilustrowanymi odwołaniami do tekstu.

R19T2mfC9fRdx
TEZA (Uzupełnij). Argument 1 (Uzupełnij). Przykład 1 (Uzupełnij). Argument 2 (Uzupełnij). Przykład 2 (Uzupełnij).