Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1EIvBnDePwQN11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Tales żył w starożytnej Grecji na przełomie VII i VI wieku p.n.e.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tales zaliczany był do kanonu siedmiu mędrców. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tales był założycielem filozoficznej szkoły sofistów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Głównym przedmiotem dociekań Talesa była etyka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RoYOg20WSJZEE1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Koncepcja mówiąca, że życie jest nieodłączne od materii., 2. Kraina, z której pochodził pierwszy filozof., 3. Obserwował go Tales., 4. Diogenes, autor pracy o filozofach starożytnych., 5. To, co pierwsze wg Talesa., 6. Talesa metoda badania przyrody.
R1ay3yAgIY9wy1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij wyrazami z ramki zdania w tabeli, dobierając przy tym dla tych wyrazów odpowiednią formę gramatyczną. Utożsamienie zasady z 1. naturalnym władzom poznawczym, 2. wodą, 3. naturalne władze poznawcze, 4. magnetytu, 5. Obserwacją, 6. magnetyt, 7. obserwacja, 8. woda było ważnym poglądem Talesa.
Tales w poznaniu przyrody zaufał 1. naturalnym władzom poznawczym, 2. wodą, 3. naturalne władze poznawcze, 4. magnetytu, 5. Obserwacją, 6. magnetyt, 7. obserwacja, 8. woda.
1. naturalnym władzom poznawczym, 2. wodą, 3. naturalne władze poznawcze, 4. magnetytu, 5. Obserwacją, 6. magnetyt, 7. obserwacja, 8. woda rzeczy Tales argumentował swój pogląd o znaczeniu wody.
Pogląd, że dusza jest zasadą ruchu Tales oparł m. in. o obserwację 1. naturalnym władzom poznawczym, 2. wodą, 3. naturalne władze poznawcze, 4. magnetytu, 5. Obserwacją, 6. magnetyt, 7. obserwacja, 8. woda.
R1AuzIdWjtJsb11
Ćwiczenie 4
Które z poniższych sądów są zgodne, a które sprzeczne z poglądami Talesa? Wszystkie rzeczy oprócz ożywionych powstały z wody. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Sprzeczne. Nie ma w przyrodzie ruchu i życia. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Sprzeczne. Wszystkie rzeczy nieożywione powstały z wody. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Sprzeczne. Jest w przyrodzie życie, ale nie ma ruchu. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Sprzeczne
R7UPmxFd71gEV21
Ćwiczenie 5
Wiesz, że Tales był założycielem szkoły filozoficznej zwanej szkołą jońską, w której spotykamy jeszcze dwóch filozofów – Anaksymandra i Anaksymenesa. Posługując się wiedzą o Talesie i pozostałych filozofach tej szkoły, przypisz twierdzenia do nazwisk filozofów. Anaksymenes Możliwe odpowiedzi: 1. Twierdził, że zasadą jest tzw. apeiron, czyli bezkres., 2. Sformułował problem zasady wszechrzeczy., 3. Był uczniem Anaksymandra., 4. Sformułował termin arche., 5. Twierdził, że zasadą jest powietrze., 6. Sformułował po raz pierwszy pogląd hylozoistyczny. Anaksymander Możliwe odpowiedzi: 1. Twierdził, że zasadą jest tzw. apeiron, czyli bezkres., 2. Sformułował problem zasady wszechrzeczy., 3. Był uczniem Anaksymandra., 4. Sformułował termin arche., 5. Twierdził, że zasadą jest powietrze., 6. Sformułował po raz pierwszy pogląd hylozoistyczny. Tales Możliwe odpowiedzi: 1. Twierdził, że zasadą jest tzw. apeiron, czyli bezkres., 2. Sformułował problem zasady wszechrzeczy., 3. Był uczniem Anaksymandra., 4. Sformułował termin arche., 5. Twierdził, że zasadą jest powietrze., 6. Sformułował po raz pierwszy pogląd hylozoistyczny.
21
Ćwiczenie 6

1. Wynotuj z tekstu Laertiosa (Audiobook) anegdotę o tym, jak Tales wpadł do dołu.

2. Znajdź w literaturze filozoficznej nawiązania do tej anegdoty.

3. Stwórz na tej podstawie kilkuzdaniowy wizerunek filozofa oraz odpowiedz na pytanie: jaką postawę wobec filozofii wyraża reakcja służąca? 

R14L3Zn03tIwp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

1. Opisz w formie fragmentu z pamiętnika Talesa drogę, jaką przebył on do przyjęcia poglądu, że woda jest zasadą wszechrzeczy.

2. Wzorując się na drodze Talesa, zaproponuj własną koncepcję zasady.

R7DCuUksNE2U9
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem Józefa Tischnera.

Znajdź w tekście różne przykłady sądów Staska Nędzy. Przyporządkuj każdy przykład jednemu z poniższych określeń. Użyj do tego cytatów z tekstu.

  • sądy egzystencjalne

  • sądy praktyczne

  • sądy paradoksalne

  • sądy przewrotne

Odpowiedz na pytanie: czy sformułowanie “z nudów wynaloz myślenie” wyraża pewien warunek filozofowania?

J. Tischner Historia filozofii po góralsku

Na pocątku wsędy byli górole, a dopiero pote porobiyli się Turcy i Zydzi. Górole byli tyz piyrsymi „filozofami”. „Filozof” - to jest pedziane po grecku. Znacy telo co: „mędrol”. A to jest pedziane po grecku dlo niepoznaki. Niby, po co mo fto wiedzieć, jak było na pocątku? Ale Grecy to nie byli Grecy, ino górole, co udawali greka. Bo na pocątku nie było Greków, ino wsędy byli górole. Bedym teroz opowiadoł, jak było naprowde z tymi mędrolami. Cystóm prowde bede godoł. Niby, jaki byk mioł interes, coby śklić? Piersy mędrol nazywo się w ksiązkach Tales, ale naprowde nazywoł się on Stasek Nędza nie z Miletu ino z Pardałówki Jego ociec chowoł owce i kupcył kóniami. To casym broł syna do miasta, coby wozu strzóg. Ale Stasiowi kotwiyło się tak siedzieć na wozie i siedzieć. A siedzieć było trza. To z totyk nudów nawiedziyło go myślenie. I zostoł się jako ten mędrol. Stasek Nędza z Pardałówki, dlo niepoznaki zwany Talesem z Miletu, się nie ozyniył. Kie go matka nagabywała: „zeń się”, to jej godoł: „jesce nie cas”. A kie jesce prógowała, to jej pedzioł: „juz nie cas”. Tak to nie było casu na głupstwa. Kie go roz ftosi spytoł, cymu ni mo dzieci, odpedzioł: „bo jo kochóm dzieci”. Ale byli i tacy, co się ś'niego prześmiewali. Razu jednego wyseł w nocy na grape, co by się napatrzyć na gwiazdy i wpod do dołu. Uwidziała to Kaśka z Nędzówki i ozbębnieła po całyj wsi: „He, jaki mi ś'niego mędrol, nie widzi tego, co pod nogami, a chciołby wiedzieć, co na niebie”. Baby na wsi nie sanujóm niezyniatyk. Cheba ze księdza. Dziś nawet małe dzieci ucóm się w skole „twierdzenia Talesa”, a rzeke Staska Nędzy z Pardałówki. A było z tym „twierdzeniem” tak. Kie budowali wieże kościelnóm w mieście, to się im skóńcyła miara i nie wiedzieli, cy trza juz kóńcyć wieże, cy jesce nie. I kieby nie Stasek, byłaby z tego drugo wieża Babel. Bo budorze byli robotni, nie tacy jako dziś. Dopiero Stasek wyśpekulowoł, że trza pomiyrzyć wysokość budowy przez pomierzanie jej słonkowego cienia wte, kie cień chłopa ma takóm samóm długość, jak wysokość chłopa. Pomierzali. Nei wtedy Stasek pedzioł: „chłopy, dość”. No i tak ta wieża stoi do dziś dnia. Stasek mioł jednak głowe. Roz w zimie, kie była ćma i duse cyścowe podchodziyły pod okno, Stasek pedzioł: „Smierzść się w nicym nie róźni od zycio”. Ftosi mu dogodoł: „No to cymus nie umieros?”. On na to: „No tymu. Kieby się róźniyła, to moze byk i umar, a tak to co bedym umieroł”. Taki to był Stasek Nędza z Pardałówki, co z nudów wynaloz myślenie.

cw8 Źródło: J. Tischner, Historia filozofii po góralsku, Kraków 2018, s. 4.
RbvLA7gwKZzi0
sądy egzystencjalne (Uzupełnij). sądy praktyczne (Uzupełnij). sądy paradoksalne (Uzupełnij). sądy przewrotne (Uzupełnij). (Uzupełnij).