1
Pokaż ćwiczenia:
R1KJpQ309oTpl1
Ćwiczenie 1
Wskaż odpowiedź wyjaśniającą zasadę, według której skonstruowane zostało imię elektroprzyjaciela (Wuch) w tekście Przyjaciel Automateusza. Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. hiperbola, 3. gra słów, 4. aliteracja
11
Ćwiczenie 2

Korzystając z poznanych fragmentów oraz z całego zbioru Bajek robotów (jeśli go znasz z lektury) wypisz cechy, które roboty Lema dzielą z ludźmi.

RGjO7qb7aHVRq
Cecha (Uzupełnij) Cecha (Uzupełnij) Cecha (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zacytuj fragmenty utworu Przyjaciel Automateusza, w których świadomość metatekstową przejawiają narrator i bohater opowiadania.

R15Wpo6vblYjG
Fragment, w którym przejawia się metatekstowa świadomość narratora (Uzupełnij). Fragment, w którym przejawia się metatekstowa świadomość bohatera (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Określ, jakie cechy elektroprzyjaciela z bajki Przyjaciel Automateusza są zgodne z tradycyjnym rozumieniem przyjaźni, a jakie pozostają z tym rozumieniem w sprzeczności.

R1a2rEH4uPTww
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
211
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj fragment utworu Przyjaciel Automateusza, a następnie rozpoznaj w nim (na poziomie stylu oraz konstrukcji świata przedstawionego) elementy typowe dla baśni oraz dla science fiction. Swoje rozpoznania uporządkuj w formie mapy myśli.

R1AauPiYiM58l1
Mapa myśli z hasłem Bajki robotów. i elementami do uzupełnienia: 1. opis science fiction, 2. opis elementów baśniowych.
Rq7FWffNm9w9o
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Czy koncepcja elektroprzyjaciela ma jakieś przełożenie na współczesną ci rzeczywistość człowieka? Rozważ zagadnienie, zajmij stanowisko i sformułuj co najmniej trzy argumenty, którymi uzasadnisz swoją opinię.

RS58eeDScvQPB
Stanowisko. (Uzupełnij). Argument 1. (Uzupełnij). Argument 2. (Uzupełnij). Argument 3. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wynalazca z utworu Przyjaciel Automateusza marzy o stworzeniu miniaturowych elektrogeniuszy. W jaki sposób powodzenie tego przedsięwzięcia wpłynęłoby na tradycyjne rozumienie i wartość geniuszu w ludzkiej kulturze? Określ i uzasadnij swoje stanowisko wobec tego problemu.

R1dYCNkdJdo0q
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Traktując fragment utworu Król Globares i mędrcy jako inspirację i punkt wyjścia, rozważ hipotezę: „kosmos jest śmieszny”, analizowaną przez jednego z mędrców w opowiadaniu. Zaproponuj po dwa argumenty, którymi można uzasadnić i odeprzeć tę tezę.

R1LD99kYvwhSe
Argumenty potwierdzające hipotezę. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Argumenty przeczące hipotezie. (Uzupełnij). (Uzupełnij).