Sprawdź się
Korzystając z poznanych fragmentów oraz z całego zbioru Bajek robotów (jeśli go znasz z lektury) wypisz cechy, które roboty Lema dzielą z ludźmi.
Zacytuj fragmenty utworu Przyjaciel Automateusza, w których świadomość metatekstową przejawiają narrator i bohater opowiadania.
Określ, jakie cechy elektroprzyjaciela z bajki Przyjaciel Automateusza są zgodne z tradycyjnym rozumieniem przyjaźni, a jakie pozostają z tym rozumieniem w sprzeczności.
Przeanalizuj fragment utworu Przyjaciel Automateusza, a następnie rozpoznaj w nim (na poziomie stylu oraz konstrukcji świata przedstawionego) elementy typowe dla baśni oraz dla science fiction. Swoje rozpoznania uporządkuj w formie mapy myśli.
Czy koncepcja elektroprzyjaciela ma jakieś przełożenie na współczesną ci rzeczywistość człowieka? Rozważ zagadnienie, zajmij stanowisko i sformułuj co najmniej trzy argumenty, którymi uzasadnisz swoją opinię.
Wynalazca z utworu Przyjaciel Automateusza marzy o stworzeniu miniaturowych elektrogeniuszy. W jaki sposób powodzenie tego przedsięwzięcia wpłynęłoby na tradycyjne rozumienie i wartość geniuszu w ludzkiej kulturze? Określ i uzasadnij swoje stanowisko wobec tego problemu.
Traktując fragment utworu Król Globares i mędrcy jako inspirację i punkt wyjścia, rozważ hipotezę: „kosmos jest śmieszny”, analizowaną przez jednego z mędrców w opowiadaniu. Zaproponuj po dwa argumenty, którymi można uzasadnić i odeprzeć tę tezę.