Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rz4OyBTG1Bbu61
Ćwiczenie 1
Wybierz zdania nieprawdziwe w odniesieniu do tytułu wiersza Brunona Jasieńskiego But w butonierce. Możliwe odpowiedzi: 1. Zastosowana w tytule gra językowa jest nietypowa dla poezji futurystycznej., 2. Tytuł But w butonierce ma charakter absurdalny., 3. W tytule wiersza występuje aliteracja., 4. Tytuł zapowiada tematykę wiersza.
11
Ćwiczenie 2

Podmiot liryczny wiersza But w butonierce mówi o sobie: „młody”, „genialny”, „rad”, „siebiepewny”. Zgromadź po 3 synonimy do tych określeń.

REHkH7Pq7PVur
(Uzupełnij).
Rzh7i7fH7lwsX11
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli Prawda lub Fałsz. Dzięki zastosowanym czasownikom utwór ma charakter dynamiczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poetyka futurystów ujawnia się na poziomie języka, formy i treści. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W utworze zastosowano liczne zapożyczenia językowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny odcina się od młodopolskiej tradycji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz ma charakter prześmiewczy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwór ma charakter prowokacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RzCuh0jbkUqY111
Ćwiczenie 4
Dodaj do postulatów odpowiednie cytaty. Postulat 1. Antytradycjonalizm. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 2. antyhistoryzm. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 3. aktywizm. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 4. zerwanie z normami formalnymi. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 5. egalitaryzm sztuki. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 6. rozszerzenie dziedzin sztuki. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura. Postulat 7. stworzenie nowej sztuki. Cytat: 1. Zaczyna śę wielkie pszewartośćowańe wartośći. Mieżą śę wszystkie prawośći i ńeprawośći 1000-wiekowej za jego plecami jego kosztem wytwożonej kultury. 2 Będźemy zwoźić taczkami z placuw, skweruw i ulic ńeświeże mumje mickiewiczuw i słowackih. 3. Jeżeli ńe stać nas na stwożeńe nowyh kategorji w kturyh by śę mogło pomieśćić, nowej sztuki, w kturej by śę mogło wyśpiewać — ńe ostoimy śę. 4. Każdy może być artystą. 5. Dźiśejszy widz źewa już otwarće na Makbeće i czuje ńeokreślony bul w okolicah ślepej kiszki pszyglądając śę umierającym Orlątkom. 6. Każdy odtąd może stać śę twurcą własnego żyća i żyća ogulnego. 7. Tehńika jest tak samo sztuką, jak malarstwo, żeźba i arhitektura.
21
Ćwiczenie 5

Udowodnij, że But w butonierce spełnia założenia poetyki futurystycznej. Sformułuj co najmniej trzy argumenty.

R1KNz6G5J0VWE
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu MAŃIFEST w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća pięć fragmentów o funkcji impresywnej. Jakie zabiegi perswazyjne zastosował autor?

R6TTwIJFP56MU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Bruno Jasieński w swym manifeście twierdzi, że każdy może być artystą. Jak rozumiesz to zdanie w kontekście całego manifestu? Napisz, czy zgadzasz się z Jasieńskim. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rr11g0iV2CyLT
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wciel się w rolę przeciwnika futurystów. Zredaguj 7‑8 zdań w formie manifestu przeciwko sztuce futurystycznej.

R18lYVtiLnltU
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wybierz dowolny wiersz Brunona Jasieńskiego i wskaż w nim cechy poezji futurystycznej.