Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Retoryka i jej zastosowaniaPoczątki retoryki opisowej (teorii retoryki) wiążą się z działalnością pedagogiczną grupy filozofów zwanych sofistami (V w. p.n.e.), którzy propagowali ideał człowieka – przywódcy ludu, tzw. demagoga. Głoszone przez nich poglądy (m.in. „człowiek jest miarą wszechrzeczy” – zatem nie ma jednej powszechnej prawdy, są jedynie prawdy „cząstkowe”, w danej chwili wiarygodne/przekonujące dla człowieka; każdego można przekonać do uznania za prawdę dowolnego zdania, jeśli tylko odpowiednio się je zaprezentuje) oraz działania (odpłatne nauczanie wygłaszania przemówień i przekonywania do swoich racji, co mogło doprowadzić do wygrania sprawy sądowej bez względu na wymowę faktów) przyczyniły się do nadużywania słowa w celach politycznych i finansowych.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
AutoprezentacjaDobry wizerunek liczy się zawsze – najbardziej chyba jednak podczas pierwszego kontaktu, kiedy to (czy chcemy tego czy też nie chcemy) „robimy” tzw. pierwsze wrażenie. (…)
Wiąże się to z dwoma ciekawymi efektami. Pierwszy z nich to tzw. efekt „aureoli”, który zachodzi, gdy pierwsze wrażenie, jakie robimy, jest korzystne – nasze dalsze zachowania będą wtedy najprawdopodobniej również oceniane dobrze (o ile oczywiście nie popełnimy strasznej gafy lub błędu). Przeciwieństwem jest efekt „rogów” – złe pierwsze wrażenie skłania naszego obserwatora do przypisywania nam następnie raczej niekorzystnych atrybucji; trzeba się wtedy (oj, trzeba!) nieźle namęczyć, aby poprawić tak splamiony wizerunek.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
AutoprezentacjaZdobywanie sympatii innych przez mówienie im miłych rzeczy – ta taktyka działa, gdy partner nie domyśla się że chwalimy go po to aby zdobyć jego względy – zrób to subtelnie i pośrednio – skomplementuj „szersze Ja” np. firmę w której pracuje, jego biuro, jego sekretarkę.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Pracuję nad swoją samooceną i autoprezentacjąWyobraź sobie, że masz wygłosić krótki wykład na temat, który jest Ci dobrze znany. Jan K. i Zygmunt S. również znajdują się w takiej sytuacji. Obaj pod względem merytorycznym są niezwykle kompetentni. Jan K. jest człowiekiem zamkniętym w sobie, niepewnym w kontaktach społecznych, ma wprawdzie dobry styl językowy, ale nie dowierza własnym siłom (…). Odczuwa lęk przed wygłaszaniem referatu. Natomiast Zygmunt S. bardzo chętnie znajduje się w centrum zainteresowania. Nie odczuwa zbytniej tremy, ponieważ jest świadomy swojej kompetencji. (…) Podczas wykładu dwóch słuchaczy rozmawia półgłosem. Jan K. myśli: „Oni na pewno są innego zdania i zaraz będą krytykować moją wypowiedź”. Jest zmieszany, staje się jeszcze bardziej nerwowy i coraz częściej zdarzają mu się przejęzyczenia. Obawy Jana K. potwierdzają się, jego wykład faktycznie wypada źle. Zygmunt S. postrzega tę samą sytuację następująco: „Ci dwaj zachowują się jak dzieciaki w szkole. No cóż, dopóki nie przeszkadzają innym, dopóty nie ma to żadnego znaczenia”. Zygmunt S. spokojnie i pewnie kontynuuje wykład.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Pracuję nad swoją samooceną i autoprezentacjąZgodnie z zasadą Mehrabiana [w przypadku komunikatów ambiwalentnych, dotyczących stanów emocjonalnych, postaw i uczuć – dop. red.] mniej ważne jest to, co mówisz, a bardziej istotne jest to, w jaki sposób przekazujesz informacje. Oto procentowy udział poszczególnych kanałów w procesie komunikacji:
RIc5HoFxe6Iql
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjnąJeżeli starasz się o pracę na stanowisku, na którym będziesz mieć władzę (np. manager), musisz wzbudzać autorytet (np. księgowa), będziesz pełnić funkcję reprezentacyjną (np. sekretarka) lub będziesz mieć kontakt z klientem (np. pracownik banku), załóż strój business professional.
RwhuG11ThJ1Ck R9w8UGNzKsGsr
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Obronne i asertywne taktyki autoprezentacjiWielu psychologów społecznych zajmujących się problematyką autoprezentacji wyróżnia obronne i asertywne wzorce autoprezentacji. (…)
Asertywny styl autoprezentacji jest charakterystyczny dla osób pewnych siebie, pozytywnie oceniających efektywność własnych zachowań. Dla takich osób autoprezentacja jest okazją i narzędziem realizacji pożądanych celów. Osoba asertywna traktuje autoprezentację jako wyzwanie, dzięki któremu może zaprezentować własne możliwości, optymalnie zaspokoić własne potrzeby. W sytuacji społecznego stresu (ekspozycji społecznej, rozliczenia się z odpowiedzialności za własne zachowania) jednostka asertywna potrafi skuteczniej bronić pozytywnego obrazu własnej osoby, jej autoprezentacja jest wyrazista i jednoznacznie pozytywna.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie
AutopromocjaLudzie, którzy próbują wywrzeć wrażenie kompetentnych (…) po pierwsze, grozi im zetknięcie się z paradoksem autopromocyjnym. Ponieważ ludzie naprawdę wybitni nie potrzebują dodatkowo prezentować swoich umiejętności, aktywne promowanie siebie może w oczach otoczenia stanowić dowód, że dana osoba w rzeczywistości wcale nie jest kompetentna. (…)
Drugim problemem w autopromocji jest bilansowanie zdobywanej sympatii z autorytetem. Chociaż człowiek manifestujący swoje umiejętności wywiera wrażenie bardziej kompetentnego, autopromocja często powoduje brak sympatii otoczenia. Pewien eksperyment wykazał, że badani, którzy próbowali przekonać innych o swych kompetencjach, zdobyli znacznie mniejszą sympatię. Istnieje po temu kilka powodów: ludzie nie lubią samochwał; adresat autoprezentacji może poczuć się gorszy; jednostka próbująca zrobić wrażenie swoją inteligencją na ogół dominuje w konwersacji.