Uzupełnij tekst. Autoprezentacji dokonujemy między innymi podczas 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie. Jesteśmy wtedy 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie. Autoprezentacja oparta na 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie jest ryzykowną strategią. Choć niektórzy mogą postrzegać autoprezentację jako zjawisko 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie, zazwyczaj jest ona zjawiskiem 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie.
Uzupełnij tekst. Autoprezentacji dokonujemy między innymi podczas 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie. Jesteśmy wtedy 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie. Autoprezentacja oparta na 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie jest ryzykowną strategią. Choć niektórzy mogą postrzegać autoprezentację jako zjawisko 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie, zazwyczaj jest ona zjawiskiem 1. kłamstwie, 2. negatywne, 3. poza centrum uwagi, 4. pozytywne, 5. rozmowy kwalifikacyjnej, 6. zakupów w supermarkecie, 7. negatywnym, 8. pozytywnym, 9. w centrum uwagi, 10. samej prawdzie.
Uzupełnij tekst.
w centrum uwagi, pozytywne, samej prawdzie, zakupów w supermarkecie, rozmowy kwalifikacyjnej, negatywnym, pozytywnym, negatywne, kłamstwie, poza centrum uwagi
Autoprezentacji dokonujemy między innymi podczas ................................................... Jesteśmy wtedy ................................................... Autoprezentacja oparta na .................................................. jest ryzykowną strategią. Choć niektórzy mogą postrzegać autoprezentację jako zjawisko .................................................., zazwyczaj jest ona zjawiskiem ...................................................
RVS81UQJSIAwT1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, co robimy, aby ochronić swój wizerunek. Możliwe odpowiedzi: 1. Komunikujemy otoczeniu przyjęcie norm społecznych., 2. Stajemy się nonkonformistami., 3. Przeczymy normom społecznym., 4. Zachowujemy się przeciwnie do modelu zachowań grupy.
Zachowujemy się przeciwnie do modelu zachowań grupy.
21
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
1
Barbara Bogołębska, Monika WorsowiczRetoryka i jej zastosowania
Początki retoryki opisowej (teorii retoryki) wiążą się z działalnością pedagogiczną grupy filozofów zwanych sofistami (V w. p.n.e.), którzy propagowali ideał człowieka – przywódcy ludu, tzw. demagoga. Głoszone przez nich poglądy (m.in. „człowiek jest miarą wszechrzeczy” – zatem nie ma jednej powszechnej prawdy, są jedynie prawdy „cząstkowe”, w danej chwili wiarygodne/przekonujące dla człowieka; każdego można przekonać do uznania za prawdę dowolnego zdania, jeśli tylko odpowiednio się je zaprezentuje) oraz działania (odpłatne nauczanie wygłaszania przemówień i przekonywania do swoich racji, co mogło doprowadzić do wygrania sprawy sądowej bez względu na wymowę faktów) przyczyniły się do nadużywania słowa w celach politycznych i finansowych.
1 Źródło: Barbara Bogołębska, Monika Worsowicz, Retoryka i jej zastosowania, dostępny w internecie: wydawnictwo.uni.lodz.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
RTAz2XVOwRQ19
Wyjaśnij, czy starożytna retoryka może być określana jako jedna z technik autoprezentacji. (Uzupełnij).
Zastanów się, jakie mogą być konsekwencje poprawnego i atrakcyjnego sposobu przekazywania informacji.
Starożytna retoryka, czyli sztuka mówienia, może być uważana za jedną z technik autoprezentacji, ponieważ pomaga przekazać w sposób atrakcyjny informacje oraz pozytywnie nastawić otoczenie do mówiącego dzięki płynności, logiczności i nieprzeciętności jego wypowiedzi.
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Autoprezentacja
Dobry wizerunek liczy się zawsze – najbardziej chyba jednak podczas pierwszego kontaktu, kiedy to (czy chcemy tego czy też nie chcemy) „robimy” tzw. pierwsze wrażenie. (…)
Wiąże się to z dwoma ciekawymi efektami. Pierwszy z nich to tzw. efekt „aureoli”, który zachodzi, gdy pierwsze wrażenie, jakie robimy, jest korzystne – nasze dalsze zachowania będą wtedy najprawdopodobniej również oceniane dobrze (o ile oczywiście nie popełnimy strasznej gafy lub błędu). Przeciwieństwem jest efekt „rogów” – złe pierwsze wrażenie skłania naszego obserwatora do przypisywania nam następnie raczej niekorzystnych atrybucji; trzeba się wtedy (oj, trzeba!) nieźle namęczyć, aby poprawić tak splamiony wizerunek.
2 Źródło: Autoprezentacja, dostępny w internecie: zsrckp.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
RjkZ1ZPMxrF1w
Ilustracja przedstawiająca pytanie Który z opisanych bohaterów bardziej przypadł Ci do gustu, Alan czy Ben? Pod spodem wymienione są cechy Alana i Bena. Alan jest inteligentny, pracowity, impulsywny, krytyczny, uparty i zazdrosny. Ben jest zazdrosny, uparty, krytyczny, impulsywny, pracowity i inteligentny.
Źródło: Efekt aureoli, dostępny w internecie: monitorfx.pl [dostęp 23.07.2020 r.], tylko do użytku edukacyjnego.
RkCvWCQ3fkQoV
Wyjaśnij, co jest przykładem efektu aureoli (głosowanie na Alana czy na Bena). (Uzupełnij).
Pamiętaj, że wyjaśnić, oznacza także wytłumaczyć, dlaczego tak uważasz.
Głosowanie na Alana to przykład aureoli, ponieważ pierwsza opisana cecha tworzy korzystne wrażenie, dzięki któremu będą oceniane kolejne wymienione atrybuty. Lista cech obu postaci jest taka sama, różni się tylko ich kolejność.
2
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Autoprezentacja
Zdobywanie sympatii innych przez mówienie im miłych rzeczy – ta taktyka działa, gdy partner nie domyśla się że chwalimy go po to aby zdobyć jego względy – zrób to subtelnie i pośrednio – skomplementuj „szersze Ja” np. firmę w której pracuje, jego biuro, jego sekretarkę.
2 Źródło: Autoprezentacja, dostępny w internecie: zsrckp.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
RorEOg3rL5v64
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Poniższy tekst odnosi się do… Możliwe odpowiedzi: 1. atrybucji., 2. ingracjacji., 3. konformizmu., 4. nonkonformizmu.
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Poniższy tekst odnosi się do…
atrybucji.
ingracjacji.
konformizmu.
nonkonformizmu.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Magdalena SuppanPracuję nad swoją samooceną i autoprezentacją
Wyobraź sobie, że masz wygłosić krótki wykład na temat, który jest Ci dobrze znany. Jan K. i Zygmunt S. również znajdują się w takiej sytuacji. Obaj pod względem merytorycznym są niezwykle kompetentni. Jan K. jest człowiekiem zamkniętym w sobie, niepewnym w kontaktach społecznych, ma wprawdzie dobry styl językowy, ale nie dowierza własnym siłom (…). Odczuwa lęk przed wygłaszaniem referatu. Natomiast Zygmunt S. bardzo chętnie znajduje się w centrum zainteresowania. Nie odczuwa zbytniej tremy, ponieważ jest świadomy swojej kompetencji. (…) Podczas wykładu dwóch słuchaczy rozmawia półgłosem. Jan K. myśli: „Oni na pewno są innego zdania i zaraz będą krytykować moją wypowiedź”. Jest zmieszany, staje się jeszcze bardziej nerwowy i coraz częściej zdarzają mu się przejęzyczenia. Obawy Jana K. potwierdzają się, jego wykład faktycznie wypada źle. Zygmunt S. postrzega tę samą sytuację następująco: „Ci dwaj zachowują się jak dzieciaki w szkole. No cóż, dopóki nie przeszkadzają innym, dopóty nie ma to żadnego znaczenia”. Zygmunt S. spokojnie i pewnie kontynuuje wykład.
3 Źródło: Magdalena Suppan, Pracuję nad swoją samooceną i autoprezentacją, dostępny w internecie: lublin.eu [dostęp 23.07.2020 r.].
ROs3vw7bxWpR3
Wyjaśnij, jaki wpływ na autoprezentację ma samoocena jednostki. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, co oznacza pojęcie samoocena. Pamiętaj, że w odpowiedzi musisz odnieść się do różnych jej rodzajów.
Niska samoocena krępuje i onieśmiela jednostkę, co w rezultacie negatywnie wpływa na jej autoprezentację, natomiast samoocena zawyżona sprzyja brawurowemu przedstawieniu własnej osoby. Podobnie jeśli mamy poprawne poczucie własnej wartości, dużo łatwiej poradzimy sobie z autoprezentacją.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
1
Magdalena SuppanPracuję nad swoją samooceną i autoprezentacją
Zgodnie z zasadą Mehrabiana [w przypadku komunikatów ambiwalentnych, dotyczących stanów emocjonalnych, postaw i uczuć – dop. red.] mniej ważne jest to, co mówisz, a bardziej istotne jest to, w jaki sposób przekazujesz informacje. Oto procentowy udział poszczególnych kanałów w procesie komunikacji:
RIc5HoFxe6Iql
Wykres kołowy. Lista elementów: mowa ciała; Wartość: 65; Udział procentowy: 65%słowa; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%ton głosu; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%
Wykres kołowy. Lista elementów: mowa ciała; Wartość: 65; Udział procentowy: 65%słowa; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%ton głosu; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%
Label : mowa ciała
Value : 65%
Label : słowa
Value : 10%
Label : ton głosu
Value : 25%
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3 Źródło: Magdalena Suppan, Pracuję nad swoją samooceną i autoprezentacją, dostępny w internecie: lublin.eu [dostęp 23.07.2020 r.].
RZcnAIufZHLSa
Podaj nazwę rodzaju komunikacji przedstawionej na wykresie. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jakie znasz rodzaje komunikacji.
Komunikacja niewerbalna.
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną
Jeżeli starasz się o pracę na stanowisku, na którym będziesz mieć władzę (np. manager), musisz wzbudzać autorytet (np. księgowa), będziesz pełnić funkcję reprezentacyjną (np. sekretarka) lub będziesz mieć kontakt z klientem (np. pracownik banku), załóż strój business professional.
RwhuG11ThJ1Ck
Ilustracja przedstawia dwie kobiety w nieokreślonym wieku. Kobieta po lewej jest ubrana w sukienkę w gwiazdkowy wzór. Obok napis SUKIENKA, swobodny krój klasyczny krój i wyluzowane dodatki klasyczny krój i wzorki lub inne elementy dodające luzu, długość do kolan lub 3/4 z żakietem lub bez jeżeli sukienka bez żakietu zawsze z rękawami. Kobieta po prawej jest ubrana w jednolity żakiet, koszulkę i spodnie. Obok napis ŻAKIET ze spódnicą lub spodniami, dowolny fason żakietu wzorki i inne elementy spódnica do kolan lub 3/4 spodnie bez kantów dżinsy, sztruksy, chinosy.
A.
R9w8UGNzKsGsr
IlustracjaIlustracja przedstawia dwie kobiety w nieokreślonym wieku. Kobieta po lewej jest ubrana w jednolity kostium. Obok napis KOSTIUM ze spódnicą lub spodniami, dowolny fason żakietu, żakiet krótki do długiej , długi do krótkiej, spódnica zwykle ołówkowa, spódnica do kolan wyraźnie wystająca spod żakietu, spodnie z kantem. Kobieta po prawej jest ubrana w jednolitą sukienkę i jednolity żakiet. Obok napis SUKIENKA z żakietem lub szmizjerka, dowolny fason żakietu, sukienka i żakiet nie muszą być kompletem sukienka wyjściowa lub wizytowa długość do kolan, szmizjerka z długim rękawem długość do kolan .
B.
4 Źródło: Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, dostępny w internecie: wczerni.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
RNoeIVfdRxNKV
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie)
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
Pamiętaj, że w wybranym przez ciebie przykładzie para strojów musi spełniać wymogi opisane w tekście.
Rozstrzygnięcie: B.
Przykład uzasadnienia: Zarówno kostium, jak i sukienka z żakietem to strój formalny, a taki właśnie określamy jako business professional.
3
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Obronne i asertywne taktyki autoprezentacji
Wielu psychologów społecznych zajmujących się problematyką autoprezentacji wyróżnia obronne i asertywne wzorce autoprezentacji. (…)
Asertywny styl autoprezentacji jest charakterystyczny dla osób pewnych siebie, pozytywnie oceniających efektywność własnych zachowań. Dla takich osób autoprezentacja jest okazją i narzędziem realizacji pożądanych celów. Osoba asertywna traktuje autoprezentację jako wyzwanie, dzięki któremu może zaprezentować własne możliwości, optymalnie zaspokoić własne potrzeby. W sytuacji społecznego stresu (ekspozycji społecznej, rozliczenia się z odpowiedzialności za własne zachowania) jednostka asertywna potrafi skuteczniej bronić pozytywnego obrazu własnej osoby, jej autoprezentacja jest wyrazista i jednoznacznie pozytywna.
5 Źródło: Obronne i asertywne taktyki autoprezentacji, dostępny w internecie: certyfikatyprzezinternet.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie
1
Grzegorz TomickiAutopromocja
Ludzie, którzy próbują wywrzeć wrażenie kompetentnych (…) po pierwsze, grozi im zetknięcie się z paradoksem autopromocyjnym. Ponieważ ludzie naprawdę wybitni nie potrzebują dodatkowo prezentować swoich umiejętności, aktywne promowanie siebie może w oczach otoczenia stanowić dowód, że dana osoba w rzeczywistości wcale nie jest kompetentna. (…)
Drugim problemem w autopromocji jest bilansowanie zdobywanej sympatii z autorytetem. Chociaż człowiek manifestujący swoje umiejętności wywiera wrażenie bardziej kompetentnego, autopromocja często powoduje brak sympatii otoczenia. Pewien eksperyment wykazał, że badani, którzy próbowali przekonać innych o swych kompetencjach, zdobyli znacznie mniejszą sympatię. Istnieje po temu kilka powodów: ludzie nie lubią samochwał; adresat autoprezentacji może poczuć się gorszy; jednostka próbująca zrobić wrażenie swoją inteligencją na ogół dominuje w konwersacji.
6 Źródło: Grzegorz Tomicki, Autopromocja, dostępny w internecie: pzc.innelektury.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
R12iBorWLx8hG
Wyjaśnij, dlaczego podane skutki autopromocji określane są mianem ryzyka autoprezentacyjnego. (Uzupełnij).
Pamiętaj, że musisz odnieść się do skutków autopromocji opisanej w tekście.
Podane skutki określane są mianem ryzyka autopromocji, ponieważ mimo poprawnego zaprezentowania kompetentnej osoby, mogą spowodować całkowicie odmienny efekt – zamiast pozytywnego odbioru, może pojawić się niechęć i opór.