Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R9ZsQRDAPFDMn1
Ćwiczenie 1
Zaznacz cechy dobrej dyskusji. Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie argumentów ad personam., 2. Merytoryczność., 3. Forsowanie własnych poglądów., 4. Wolność wypowiedzi., 5. Nieprzerywanie sobie wzajemnie.
RyXXnuG1q4Wls1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary przykłady wypowiedzi z nazwą argumentu, jaki reprezentują. ad personam Możliwe odpowiedzi: 1. Ostatnie badania wykazały, że to nieprawda., 2. Jak powszechnie wiadomo, "mądrej głowie dość dwie słowie"., 3. Jesteś za głupi, by to zrozumieć. ad hominem Możliwe odpowiedzi: 1. Ostatnie badania wykazały, że to nieprawda., 2. Jak powszechnie wiadomo, "mądrej głowie dość dwie słowie"., 3. Jesteś za głupi, by to zrozumieć. ad rem Możliwe odpowiedzi: 1. Ostatnie badania wykazały, że to nieprawda., 2. Jak powszechnie wiadomo, "mądrej głowie dość dwie słowie"., 3. Jesteś za głupi, by to zrozumieć.
1
11
Ćwiczenie 3
RurjMhdjvDO3h
Mapa myśli. Wpisz do mapy myśli słownictwo, które może posłużyć w dyskusji na temat problemów, z jakimi borykają się współcześnie nastolatkowie.. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Słownictwo w dyskusji
    • Elementy należące do kategorii Słownictwo w dyskusji
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Słownictwo w dyskusji
1
Ćwiczenie 3
R3X38Bt6ewCd3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4

Wymień co najmniej trzy cechy dobrej argumentacji.

RS2aGB0B7hoxM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Napisz, czym się różni konsensus od kompromisu.

REZImWzCwKCCw
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Sformułuj dwa argumenty rzeczowe i dwa inne – np. emocjonalne, ad personam – w dyskusji na temat: „czy trzymanie psów w małych mieszkaniach ma sens?”.

REZImWzCwKCCw
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Sformułuj argumenty za i przeciw do poniższych stwierdzeń:

1. Uczniowie nie potrzebują tak długich wakacji.

2. Priorytetem młodych ludzi powinna być nauka.

3. Nastolatkowie nie potrzebują kieszonkowego.

RolpTwBk4tsff
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Bazując na poniższym schemacie, przygotuj grupową dyskusję na wybrany temat.

1
Zofia Okraj Uwarunkowania efektywnej dyskusji w szkole wyższej

Wśród opisywanych w literaturze przedmiotu uwarunkowań skutecznej dyskusji, szczególną uwagę należy zwrócić na następujące czynniki natury proceduralnej:

  1. Na etapie przygotowania dyskusji:

• sporządzenie planu dyskusji,

• odpowiednie przygotowanie merytoryczne uczestników sporu,

• właściwy dobór tematu i problemów.

  1. Podczas prowadzenia dyskusji:

• przestrzeganie kolejności elementów w strukturze dyskusji,

• rodzaj pytań pojawiających się podczas dyskusji,

• wybór odpowiedniego rodzaju dyskusji oraz dostosowanych do niego technik i środków dydaktycznych,

• respektowanie zasad dyskutowania (kodeks logiczny i etyczny)

• poprawną komunikację interpersonalną,

• tempo dyskusji,

• wiedzę i kompetencje prowadzącego dyskusję (J. Stewart, 2002; 582‑592).

2 Źródło: Zofia Okraj, Uwarunkowania efektywnej dyskusji w szkole wyższej, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2006, nr 16, s. 53.
RolpTwBk4tsff
(Uzupełnij).