Sprawdź się
Wymień co najmniej trzy cechy dobrej argumentacji.
Napisz, czym się różni konsensus od kompromisu.
Sformułuj dwa argumenty rzeczowe i dwa inne – np. emocjonalne, ad personam – w dyskusji na temat: „czy trzymanie psów w małych mieszkaniach ma sens?”.
Sformułuj argumenty za i przeciw do poniższych stwierdzeń:
1. Uczniowie nie potrzebują tak długich wakacji.
2. Priorytetem młodych ludzi powinna być nauka.
3. Nastolatkowie nie potrzebują kieszonkowego.
Bazując na poniższym schemacie, przygotuj grupową dyskusję na wybrany temat.
Uwarunkowania efektywnej dyskusji w szkole wyższejWśród opisywanych w literaturze przedmiotu uwarunkowań skutecznej dyskusji, szczególną uwagę należy zwrócić na następujące czynniki natury proceduralnej:
Na etapie przygotowania dyskusji:
• sporządzenie planu dyskusji,
• odpowiednie przygotowanie merytoryczne uczestników sporu,
• właściwy dobór tematu i problemów.
Podczas prowadzenia dyskusji:
• przestrzeganie kolejności elementów w strukturze dyskusji,
• rodzaj pytań pojawiających się podczas dyskusji,
• wybór odpowiedniego rodzaju dyskusji oraz dostosowanych do niego technik i środków dydaktycznych,
• respektowanie zasad dyskutowania (kodeks logiczny i etyczny)
• poprawną komunikację interpersonalną,
• tempo dyskusji,
• wiedzę i kompetencje prowadzącego dyskusję (J. Stewart, 2002; 582‑592).