Sprawdź się
O jej miłosnych pragnieniach pisało tysiące humorystówoznaczają, że uczucia kobiety wywołują w jej otoczeniu radość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Teksty do Ćwiczeń 2–8
ŁzyStara kobieta płacze,
utula się w płakaniu,
jak ptak w gnieździe.
Osuwa się
w głębokość płaczu.
Zanurzona z głową
w ciemne zanurzenie.
Łzy biegną po jej twarzy
jak małe, ciepłe zwierzątka.
Głaszczą starą twarz,
litują się.Ostatnia rozkosz
łez.Źródło: Anna Świrszczyńska, Łzy, [w:] Anna Świrszczyńska, Wybór wierszy, Warszawa 1980, s. 146.
Biegam po plażyBiegam po plaży
Ludzie się dziwią.
– Siwa baba i biega.Biegam po plaży
z bezczelną miną.
Ludzie się śmieją.
– Siwa i bezczelna.
Aprobują.Źródło: Anna Świrszczyńska, Biegam po plaży, [w:] tejże, Cierpienie i radość, Warszawa 1985, s. 73.
2. Podmiot liryczny wiersza jest 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną starej kobiety.
3. Wiersz ma budowę 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
4. Wiersz jest przykładem liryki 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
5. Z uwagi na brak rymów wiersz można nazwać 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
Wypisz z tekstu wiersza Łzy wszystkie czasowniki, przyporządkowując je wykonawcom czynności.
Do podanych nazw środków stylistycznych dopisz przykłady z wiersza Łzy.
Wynotuj zawarte w wierszu Łzy wyrazy oznaczające ruch w dół i do wewnątrz. Wyjaśnij, jakie znaczenie nadają one tekstowi.
Na podstawie wierszy Anny Świrszczyńskiej Łzy i Biegam po plaży sformułuj po dwa argumenty popierające poniższe tezy.
Odwołując się do wierszy Anny Świrszczyńskiej Łzy i Biegam po plaży, wyjaśnij, na czym polega zaleta starości niedostępna ludziom młodym. Swoje stanowisko sformułuj w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami zilustrowanymi przykładami z tekstów.