Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RK29B2Z3IyhnH11
Ćwiczenie 1
Po zapoznaniu się z galerią oceń prawdziwość zdań w tabeli. Anna Świrszczyńska prezentuje w swoich wierszach zróżnicowane obrazy starości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszach Anny Świrszczyńskiej starość budzi w ludziach młodych lęk i odrazę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tytułowa bohaterka wiersza Stara kobieta spotyka się ze zrozumieniem otoczenia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powodem aprobaty otoczenia w wierszu Biegam po plaży jest uroda bohaterki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fakt, że stara kobieta pragnie miłości, budzi w ludziach zgorszenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Świrszczyńska przełamuje tabu dotyczące doświadczeń miłosnych starych ludzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pragnienie starej kobiety, by być kochaną, jest dla otoczenia tak niezrozumiałe, że uznaje ją ono za czarownicę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowa O jej miłosnych pragnieniach pisało tysiące humorystów oznaczają, że uczucia kobiety wywołują w jej otoczeniu radość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Teksty do Ćwiczeń 2–8

Anna Świrszczyńska Łzy

Stara kobieta płacze,
utula się w płakaniu, 
jak ptak w gnieździe. 
Osuwa się 
w głębokość płaczu. 
Zanurzona z głową 
w ciemne zanurzenie. 
Łzy biegną po jej twarzy 
jak małe, ciepłe zwierzątka. 
Głaszczą starą twarz, 
litują się. 

Ostatnia rozkosz 
łez.

łzy Źródło: Anna Świrszczyńska, Łzy, [w:] Anna Świrszczyńska, Wybór wierszy, Warszawa 1980, s. 146.
Anna Świrszczyńska Biegam po plaży

Biegam po plaży
Ludzie się dziwią.
– Siwa baba i biega.

Biegam po plaży 
z bezczelną miną.
Ludzie się śmieją.
– Siwa i bezczelna.
Aprobują.

bieg Źródło: Anna Świrszczyńska, Biegam po plaży, [w:] tejże, Cierpienie i radość, Warszawa 1985, s. 73.
R7EnhyVkEXbgg1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z wierszem Anny Świrszczyńskiej pt. Łzy, a następnie uzupełnij poniższe zdania. 1. Podmiot liryczny wiersza 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
2. Podmiot liryczny wiersza jest 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną starej kobiety.
3. Wiersz ma budowę 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
4. Wiersz jest przykładem liryki 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
5. Z uwagi na brak rymów wiersz można nazwać 1. bezpośredniej, 2. nie ujawnia się, 3. przyjacielem, 4. obserwatorem, 5. ujawnia się, 6. wolnym, 7. pośredniej, 8. białym, 9. stroficzną, 10. stychiczną.
11
Ćwiczenie 3

Wypisz z tekstu wiersza Łzy wszystkie czasowniki, przyporządkowując je wykonawcom czynności.

RGj7fWWcx54VA
kobieta (Uzupełnij). łzy (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Do podanych nazw środków stylistycznych dopisz przykłady z wiersza Łzy.

RDWZW0U2v4pIp
Na podstawie wiersza "Łzy" podaj przykłady dla środków stylistycznych: porównanie, zdrobnienie, antropomorfizacja, przerzutnia, metafora.
R1dvoLRvYvMgi
(Uzupełnij).
RE1Su4og34HvP2
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem lekcji.
2
Ćwiczenie 5
RDjDHK7NRM9pa
Bohaterka wiersza Łzy pragnie: a. litości, b. dotyku zwierzęcia, c. samotności, d. dotyku łez (płaczu), e. zabawy, f. czułości, g. dotyku człowieka (pieszczoty), h. rozkoszy, i. miłości. Bohaterka wiersza Łzy doświadcza: a. litości, b. dotyku zwierzęcia, c. samotności, d. dotyku łez (płaczu), e. zabawy, f. czułości, g. dotyku człowieka (pieszczoty), h. rozkoszy, i. miłości. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wynotuj zawarte w wierszu Łzy wyrazy oznaczające ruch w dół i do wewnątrz. Wyjaśnij, jakie znaczenie nadają one tekstowi.

Roy5mVlmvr9Cd
Określenia ruchu: (Uzupełnij) Objaśnienie: (Uzupełnij).
R1eTElZCwqSUu31
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 7
RuZPERhLz3WsJ
A. Starzy ludzie wzbudzają szacunek. Odpowiedź Anny Świrszczyńskiej: a. Biegam po plaży. 2. Młodzi chłopcy…rozdeptali ją jak robaka. 3. Jej uroda jest jak Atlantyda. 4. Stara kobieta płacze. B. Starzy ludzie zachowują się spokojnie. Odpowiedź Anny Świrszczyńskiej: a. Biegam po plaży. 2. Młodzi chłopcy…rozdeptali ją jak robaka. 3. Jej uroda jest jak Atlantyda. 4. Stara kobieta płacze. C. Starzy ludzie są smutni. Odpowiedź Anny Świrszczyńskiej: a. Biegam po plaży. 2. Młodzi chłopcy…rozdeptali ją jak robaka. 3. Jej uroda jest jak Atlantyda. 4. Stara kobieta płacze. D. Starzy ludzie są brzydcy. Odpowiedź Anny Świrszczyńskiej: a. Biegam po plaży. 2. Młodzi chłopcy…rozdeptali ją jak robaka. 3. Jej uroda jest jak Atlantyda. 4. Stara kobieta płacze. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie wierszy Anny Świrszczyńskiej ŁzyBiegam po plaży sformułuj po dwa argumenty popierające poniższe tezy.

R17PmzKcmKkak
Starość jest doświadczeniem trudnym. (Uzupełnij) Starość jest doświadczeniem wyzwalającym. (Uzupełnij).
Praca domowa

Odwołując się do wierszy Anny Świrszczyńskiej Łzy i Biegam po plaży, wyjaśnij, na czym polega zaleta starości niedostępna ludziom młodym. Swoje stanowisko sformułuj w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami zilustrowanymi przykładami z tekstów.