Sprawdź się
Teksty do Ćwiczeń 2–8
ŁzyStara kobieta płacze,
utula się w płakaniu,
jak ptak w gnieździe.
Osuwa się
w głębokość płaczu.
Zanurzona z głową
w ciemne zanurzenie.
Łzy biegną po jej twarzy
jak małe, ciepłe zwierzątka.
Głaszczą starą twarz,
litują się.Ostatnia rozkosz
łez.
Biegam po plażyBiegam po plaży
Ludzie się dziwią.
– Siwa baba i biega.Biegam po plaży
z bezczelną miną.
Ludzie się śmieją.
– Siwa i bezczelna.
Aprobują.
Wypisz z tekstu wiersza Łzy wszystkie czasowniki, przyporządkowując je wykonawcom czynności.
Do podanych nazw środków stylistycznych dopisz przykłady z wiersza Łzy.
Wynotuj zawarte w wierszu Łzy wyrazy oznaczające ruch w dół i do wewnątrz. Wyjaśnij, jakie znaczenie nadają one tekstowi.
Na podstawie wierszy Anny Świrszczyńskiej Łzy i Biegam po plaży sformułuj po dwa argumenty popierające poniższe tezy.
Odwołując się do wierszy Anny Świrszczyńskiej Łzy i Biegam po plaży, wyjaśnij, na czym polega zaleta starości niedostępna ludziom młodym. Swoje stanowisko sformułuj w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami zilustrowanymi przykładami z tekstów.