Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ichCóż mam z tobą czynić, nieszczęśliwe królestwo? Kto tu na was, ze wszech stron królestwa zebraneze wszech stron królestwa zebrane, i na głowy ludu patrzy i wasze obyczaje i sprawy widzi, domyślać się może, jakie niezbożności i grzechy po wszystkiej Koronie panują!
Bych był IzajaszemIzajaszem, chodziłbych boso i na poły nagi, wołając na was, rozkoszniki i rozkosznice, przestępniki i przestępnice zakonuzakonu Bożego: „[…] I będzie wam złość wasza, jako mur porysowany wysoki, który, gdy się nie spodziejecie, upadnie. I jako garncarska flasza, mocno uderzona, z której się nie najdzie skorupka na noszenie trochy ognia i na poczerpnienie trochy wody z dołku”Indeks górny 11 Indeks górny koniec11. Ustawicznie się mury Rzeczyposp[olitej] waszej rysują, a wy mówicie: Nic, nic! Nie‑rządem stoi Polska! Lecz gdy się nie spodziejecie, upadnie i was wszytkich potłucze!
Bych był JeremijaszemJeremijaszem, wziąłbych pęta na nogi i okowyokowy, i łańcuch na szyję i wołałbych na was grzeszne, jako on wołał: „Tak spętają pany i pożonąpożoną jako barany w cudze strony”. […] I ukazałbych zbutwiałą i zgnojoną suknią, którą trząsnąwszy, gdyby się w perzyny rozleciała, mówiłbych do was: „Tak się popsuje i w niwecz obróci, i w dym a w perzynę pójdzie chwała wasza i wszytki dostatki wasze”Indeks górny 22 Indeks górny koniec22. I wziąwszy garniec gliniany, a zwoławszy was wszytkich uderzyłbych go mocno o ścianę w oczach waszych, mówiąc: „Tak was pogruchocę, mówi Pan Bóg, jako ten garniec, którego skorupki spoić się i naprawić nie mogą”Indeks górny 33 Indeks górny koniec33. I wołałbych jako i on, płacząc: „Kto głowie mojej doda wody i źrzódło łez oczom moim, abych we dnie i w nocy opłakał pobite ojczyzny i narodu mego? Uciekłbych na pustynią i odbieżałbych ludu mego, bo wszyscy wyrodkowie (jakoby nie onych dobrych ojców synowie) i skupienie zbrodniów […].Indeks górny 44 Indeks górny koniec44” Zwołajcie narzekalniczeknarzekalniczek, niech nad nami lamentują, mówiąc: „Puszczajcie łzy oczy nasze, i powieki nasze opływajcie wodą! O jakośmy zwojowani i wielce pohańbieni! […]”Indeks górny 55 Indeks górny koniec55.
Bych był (EzechijelemEzechijelem), ogoliwszy głowę i brodę, włosy bych na trzy części rozdzielił. I spaliłbych jednę część, a drugą bych posiekał, a trzecią bych na wiatr puścił. I wołałbych na was: „Jedni z was poginiecie głodem, drudzy mieczem, a trzeci się po świecie rozproszycie”Indeks górny 66 Indeks górny koniec66. I nie wychodziłbych z mieszkania mego drzwiami ani oknem, alebych ścianę przekopał, w rzeczyrzeczy uciekając. I wołałbych na was: „Tak się z wami stanie, żadne was zamki twierdze nie obronią! Wszytkie nieprzyjaciel wywróci i was pogubi!”
Bych był JonaszemJonaszem, chodząc po ulicach wołałbych na was: „Czterdzieści dni nie wynidą, a Niniwe abo to królestwo wasze upadnie”Indeks górny 88 Indeks górny koniec88.
Bójcie się wżdy tych pogróżek. Jać objawienia osobliwego od P[ana] Boga o was i o zgubie waszej nie mam. Ale poselstwo do was mam od P[ana] Boga i mam to poruczenie, abych wam złości wasze ukazował i pomstę na nie, jeśli ich nie oddalicie, opowiadał. Wszytkie królestwa, które upadały, takie posłańce Boże i kaznodzieje miały, którzy im wymiatali na oczywymiatali na oczy grzechy ich i upadek oznajmiali. Jako mieli Żydowie przed Babilońską niewoląBabilońską niewolą, o czym Pismo mówi: „Posyłał Pan Bóg posły swoje do nich, rano wstając i co dzień upominając. Przeto iż chciał pofolgować ludowi swojemu i mieszkaniu swemu. Ale się oni z posłów Bożych śmiali i natrząsali (mówiąc: dawno nam grozicie, a nic nie masz, chwała Bogu). I lekce uważali słowa Boskie, aż przyszedł gniew Boży na nie, i lekarstwo żadne być nie mogło”Indeks górny 99 Indeks górny koniec99.
Podane przykłady epitetów zakwalifikuj do jednej z dwóch grup:
garncarska flasza, Babilońska niewola, mur porysowany, mur wysoki, cudze strony, nieszczęśliwe królestwo, pobite ojczyzny
epitety podmiotowe (wskazujące na stosunek mówiącego do opisywanego zjawiska) | |
---|---|
epitety przedmiotowe (pozbawione nacechowania emocjonalnego) |
Wykaż, że tekst Piotra Skargi ma charakter perswazyjny.
W kazaniu pojawia się zdanie: „Nie‑rządem stoi Polska!”. Wyjaśnij różnicę znaczeniową wynikającą z możliwości dwóch odmiennych sposobów zapisu tego twierdzenia:
Nie rządem stoi Polska!
Nierządem stoi Polska!
Opisz sposób, w jaki Piotr Skarga podtrzymuje kontakt z odbiorcą.
Wyjaśnij, czemu służy stosowanie anafor w przytoczonym tekście kazania.
Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedycznySztuka skutecznego przekonywania polega głównie na powtarzaniu tego samego, tylko za każdym razem inaczej. Paralelizm myślowy, kompozycyjny i stylistyczny jest więc nieodzownym składnikiem retorycznego dyskursu
Wskazówki:
Zastanów się nad metodami perswazji, jakie stosuje Piotr Skarga, ale także nad celem, któremu służą.
Zwróć uwagę na środki retoryczne wskazujące na to, że kaznodzieja chciałby wejść z dialog z odbioracmi.
Pamiętaj, że środkami retorycznymi mogą być też środki stylistyczne stosowane np. w poezji. Sprawdź, czy w poniższym fragmencie występują takie środki jak: metatafora, hiperbola, alegoria, anafora, paralelizm i inne.
Zwróć uwagę na to ważne elementy tekstu retorycznego: apel i pointępointę.
Przypomnij sobie definicje ze słownika w sekcji „Przeczytaj”.
Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ichDaje nam Pismo ś. znać, iż jedne są pogróżki Boskie, które się odmienić mogą, gdy ludzie pokutują, a wypraszają się z gniewu Boskiego. Jako Niniwczykowie od zapadnienia i jako Ezechijasz król od śmierci się wyprosił: choć mu powiedziano: „Rozpraw dom swój; bo już umrzesz, a żyć nie będziesz”Indeks górny 1010 Indeks górny koniec1010. On się wypłakał i wymodlił, iż Pan Bóg dekret swój odmienić raczył.
Drugie są pogrożenia Pańskie, które się nie iszczą rychło, ale aż na potomstwie i synach grzeszących i ojców złych naśladujących. Takie było o potopie, które się nie ziściło, aż we sto lat i dwadzieścia. I ono o Babilońskiej niewolej, o które prosił tenże Ezechijasz Pana Boga, aby ono złupienie domu królewskiego i pobranie w niewolą synów jego nie przychodziło za czasów i dni jego, gdy mówił do Izajasza: „Już wszytko dobrze, co Pan Bóg uczyni, choć nas tak srogo pokarze i pogubi; jednak proszę, aby był pokój za dni moich, abych ja na to nie patrzył”Indeks górny 1111 Indeks górny koniec1111.
Trzecie pogróżki są, które żadnej odmiany mieć nie mogą. Gdy widzi Pan Bóg, iż się ludzie do pokuty nie udadzą ani skłonią, tedy czyni na zgubę ich nieodmienny swój dekret. Jaki uczynił na Faraona, gdy mówił: „Ja zatwardzę serce jego, iż nie usłucha, ani prawej pokuty czynić będzie”Indeks górny 1212 Indeks górny koniec1212. To jest, wiedział Pan Bóg (bo mu tę wiadomość trudno odejmować), iż wolnej wolej swojej nie miał na dobre użyć. I przeto łaskę swoją od niego oddalił, które oddalenie zatwardzenim się zowie. […]
Z jakiemiż pogróżkami posłał mię do was Pan Bóg, Przezacni Panowie moi? Jeśli mię spytacie: z pierwszymi, czy z wtórymi, czy z trzecimi? Ja odpowiem: nie wiem. To tyło wiem, iż jedna z tych trzech was nie minie. A ja wam, namilszym bratom moim, i ludowi memu, i ojczyźnie miłej mojej pierwszej życzę, aby wam Pan Bóg tak groził, jakoby wam dał pomoc do powstania i pokuty na odmianę dekretów i pogróżek swoich; abyśmy nie ginęli, ale się przestraszywszy do ubłagania gniewu Pańskiego wszytko serce i myśli obrócili.