Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Piotr Skarga Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ich

Cóż mam z tobą czynić, nieszczęśliwe królestwo? Kto tu na was, ze wszech stron królestwa zebraneze wszech stron królestwa zebraneze wszech stron królestwa zebrane, i na głowy ludu patrzy i wasze obyczaje i sprawy widzi, domyślać się może, jakie niezbożności i grzechy po wszystkiej Koronie panują!

Bych był IzajaszemIzajaszIzajaszem, chodziłbych boso i na poły nagi, wołając na was, rozkoszniki i rozkosznice, przestępniki i przestępnice zakonuzakonzakonu Bożego: „[…] I będzie wam złość wasza, jako mur porysowany wysoki, który, gdy się nie spodziejecie, upadnie. I jako garncarska flasza, mocno uderzona, z której się nie najdzie skorupka na noszenie trochy ognia i na poczerpnienie trochy wody z dołku”Indeks górny 1„I będzie…”1 Indeks górny koniec. Ustawicznie się mury Rzeczyposp[olitej] waszej rysują, a wy mówicie: Nic, nic! Nie‑rządem stoi Polska! Lecz gdy się nie spodziejecie, upadnie i was wszytkich potłucze!

Bych był JeremijaszemJeremiaszJeremijaszem, wziąłbych pęta na nogi i okowyokowyokowy, i łańcuch na szyję i wołałbych na was grzeszne, jako on wołał: „Tak spętają pany i pożonąpożoną – pogoniąpożoną jako barany w cudze strony”. […] I ukazałbych zbutwiałą i zgnojoną suknią, którą trząsnąwszy, gdyby się w perzyny rozleciała, mówiłbych do was: „Tak się popsuje i w niwecz obróci, i w dym a w perzynę pójdzie chwała wasza i wszytki dostatki wasze”Indeks górny 2„Tak się popsuje i w niwecz obróci…”2 Indeks górny koniec. I wziąwszy garniec gliniany, a zwoławszy was wszytkich uderzyłbych go mocno o ścianę w oczach waszych, mówiąc: „Tak was pogruchocę, mówi Pan Bóg, jako ten garniec, którego skorupki spoić się i naprawić nie mogą”Indeks górny 3„Tak was pogruchocę…”3 Indeks górny koniec. I wołałbych jako i on, płacząc: „Kto głowie mojej doda wody i źrzódło łez oczom moim, abych we dnie i w nocy opłakał pobite ojczyzny i narodu mego? Uciekłbych na pustynią i odbieżałbych ludu mego, bo wszyscy wyrodkowie (jakoby nie onych dobrych ojców synowie) i skupienie zbrodniów […].Indeks górny 4„Kto głowie mojej doda wody…”4 Indeks górny koniec” Zwołajcie narzekalniczeknarzekalniczkinarzekalniczek, niech nad nami lamentują, mówiąc: „Puszczajcie łzy oczy nasze, i powieki nasze opływajcie wodą! O jakośmy zwojowani i wielce pohańbieni! […]”Indeks górny 5„Puszczajcie łzy oczy nasze…”5 Indeks górny koniec.

Bych był (EzechijelemEzechijel Ezechijelem), ogoliwszy głowę i brodę, włosy bych na trzy części rozdzielił. I spaliłbych jednę część, a drugą bych posiekał, a trzecią bych na wiatr puścił. I wołałbych na was: „Jedni z was poginiecie głodem, drudzy mieczem, a trzeci się po świecie rozproszycie”Indeks górny 6„Jedni z was poginiecie głodem…”6 Indeks górny koniec. I nie wychodziłbych z mieszkania mego drzwiami ani oknem, alebych ścianę przekopał, w rzeczyw rzeczy rzeczy uciekając. I wołałbych na was: „Tak się z wami stanie, żadne was zamki twierdze nie obronią! Wszytkie nieprzyjaciel wywróci i was pogubi!”

Bych był JonaszemJonaszJonaszem, chodząc po ulicach wołałbych na was: „Czterdzieści dni nie wynidą, a Niniwe abo to królestwo wasze upadnie”Indeks górny 8„Czterdzieści dni nie wynidą…”8 Indeks górny koniec.

Bójcie się wżdy tych pogróżek. Jać objawienia osobliwego od P[ana] Boga o was i o zgubie waszej nie mam. Ale poselstwo do was mam od P[ana] Boga i mam to poruczenie, abych wam złości wasze ukazował i pomstę na nie, jeśli ich nie oddalicie, opowiadał. Wszytkie królestwa, które upadały, takie posłańce Boże i kaznodzieje miały, którzy im wymiatali na oczywymiatać na oczywymiatali na oczy grzechy ich i upadek oznajmiali. Jako mieli Żydowie przed Babilońską niewoląBabilońska niewolaBabilońską niewolą, o czym Pismo mówi: „Posyłał Pan Bóg posły swoje do nich, rano wstając i co dzień upominając. Przeto iż chciał pofolgować ludowi swojemu i mieszkaniu swemu. Ale się oni z posłów Bożych śmiali i natrząsali (mówiąc: dawno nam grozicie, a nic nie masz, chwała Bogu). I lekce uważali słowa Boskie, aż przyszedł gniew Boży na nie, i lekarstwo żadne być nie mogło”Indeks górny 9„Posyłał Pan Bóg posły swoje do nich … „9 Indeks górny koniec.

2 Źródło: Piotr Skarga, Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ich, [w:] tegoż, Kazania sejmowe, oprac. J. Tazbir, M. Korolka, Wrocław 1984, s. 200–203.
ze wszech stron królestwa zebrane
Izajasz
zakon
„I będzie…”
Jeremiasz
okowy
pożoną – pogonią
„Tak się popsuje i w niwecz obróci…”
„Tak was pogruchocę…”
„Kto głowie mojej doda wody…”
narzekalniczki
„Puszczajcie łzy oczy nasze…”
Ezechijel 
„Jedni z was poginiecie głodem…”
w rzeczy 
„I nie wychodziłbych z mieszkania mego drzwiami…”
Jonasz
„Czterdzieści dni nie wynidą…”
wymiatać na oczy
Babilońska niewola
„Posyłał Pan Bóg posły swoje do nich … „
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Dcbqog9GP2e1
Ćwiczenie 1
Przypomij sobie pojęcie mowy zależnej i niezależnej z zakresu gramatyki, a następnie zaznacz ten rodzaj, który dominuje we fragmencie Kazania ósmego. Możliwe odpowiedzi: 1. mowa niezależna, 2. mowa zależna, 3. mowa pozornie zależna
R1OHanlDKj9oC1
Ćwiczenie 2
Czemu służy przywoływanie słów starotestamentowych proroków? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. autor stylizuje się na proroka, 2. kaznodzieja podpiera się autorytetem biblijnym, 3. udowadnia, że sytuacja Polski jest podobna do tej, w której znajdował się Izrael, 4. twórca w ten sposób udowadnia swoją erudycję, co zapowiedział w pierwszym akapicie
RsSZdlKSH3sB31
Ćwiczenie 3
Podane przykłady epitetów zakwalifikuj do jednej z dwóch grup: epitety podmiotowe (wskazujące na stosunek mówiącego do opisywanego zjawiska) Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwe królestwo, 2. mur porysowany, 3. garncarska flasza, 4. pobite ojczyzny, 5. mur wysoki, 6. cudze strony, 7. Babilońska niewola epitety przedmiotowe (pozbawione nacechowania emocjonalnego) Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwe królestwo, 2. mur porysowany, 3. garncarska flasza, 4. pobite ojczyzny, 5. mur wysoki, 6. cudze strony, 7. Babilońska niewola
11
Ćwiczenie 4

Wykaż, że tekst Piotra Skargi ma charakter perswazyjny.

RnniAkDKQF98Y
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W kazaniu pojawia się zdanie: „Nie‑rządem stoi Polska!”. Wyjaśnij różnicę znaczeniową wynikającą z możliwości dwóch odmiennych sposobów zapisu tego twierdzenia:

  • Nie rządem stoi Polska!

  • Nierządem stoi Polska!

R1NmoH4ukE4g8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz sposób, w jaki Piotr Skarga podtrzymuje kontakt z odbiorcą.

RtV0c7bXhSLc9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czemu służy stosowanie anafor w przytoczonym tekście kazania.

RysfeZUn6lias
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z cytatem Mirosława Korolki na temat tekstów retorycznych. W krótkiej wypowiedzi uzasadnij, czy wniosek badacza znajduje potwierdzenie w Kazaniu ósmym Piotra Skargi?
Zapoznaj się z cytatem Mirosława Korolki na temat tekstów retorycznych. W krótkiej wypowiedzi uzasadnij, czy wniosek badacza znajduje potwierdzenie w Kazaniu ósmym Piotra Skargi?
1
Mirosław Korolko Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny

Sztuka skutecznego przekonywania polega głównie na powtarzaniu tego samego, tylko za każdym razem inaczej. Paralelizm myślowy, kompozycyjny i stylistyczny jest więc nieodzownym składnikiem retorycznego dyskursu

3 Źródło: Mirosław Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990, s. 96–97.
RmCVSGCSKmxpM
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z fragmentem Kazania ósmego. O szóstej chorobie Rzeczypospolitejktóra jest dla grzechów jawnych i niekarności ich autorstwa Piotra Skargi. Następnie wypełnij pola: 1. Nazwa środka retorycznego, 2. Przykład z Kazania ósmego, 3. Funkcja środka retorycznego w Kazaniu ósmym, za każdym razem wskazując na inny środek retoryczny.
Zapoznaj się z fragmentem Kazania ósmego. O szóstej chorobie Rzeczypospolitejktóra jest dla grzechów jawnych i niekarności ich autorstwa Piotra Skargi. Następnie wypełnij pola: 1. Nazwa środka retorycznego, 2. Przykład z Kazania ósmego, 3. Funkcja środka retorycznego w Kazaniu ósmym, za każdym razem wskazując na inny środek retoryczny.

Wskazówki:

  • Zastanów się nad metodami perswazji, jakie stosuje Piotr Skarga, ale także nad celem, któremu służą.

  • Zwróć uwagę na środki retoryczne wskazujące na to, że kaznodzieja chciałby wejść z dialog z odbioracmi.

  • Pamiętaj, że środkami retorycznymi mogą być też środki stylistyczne stosowane np. w poezji. Sprawdź, czy w poniższym fragmencie występują takie środki jak: metatafora, hiperbola, alegoria, anafora, paralelizm i inne.

  • Zwróć uwagę na to ważne elementy tekstu retorycznego: apel i pointępointapointę.

  • Przypomnij sobie definicje ze słownika w sekcji „Przeczytaj”.

1
Piotr Skarga Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ich

Daje nam Pismo ś. znać, iż jedne są pogróżki Boskie, które się odmienić mogą, gdy ludzie pokutują, a wypraszają się z gniewu Boskiego. Jako Niniwczykowie od zapadnienia i jako Ezechijasz król od śmierci się wyprosił: choć mu powiedziano: „Rozpraw dom swój; bo już umrzesz, a żyć nie będziesz”Indeks górny 10„Rozpraw dom swój…” 10 Indeks górny koniec. On się wypłakał i wymodlił, iż Pan Bóg dekret swój odmienić raczył.

Drugie są pogrożenia Pańskie, które się nie iszczą rychło, ale aż na potomstwie i synach grzeszących i ojców złych naśladujących. Takie było o potopie, które się nie ziściło, aż we sto lat i dwadzieścia. I ono o Babilońskiej niewolej, o które prosił tenże Ezechijasz Pana Boga, aby ono złupienie domu królewskiego i pobranie w niewolą synów jego nie przychodziło za czasów i dni jego, gdy mówił do Izajasza: „Już wszytko dobrze, co Pan Bóg uczyni, choć nas tak srogo pokarze i pogubi; jednak proszę, aby był pokój za dni moich, abych ja na to nie patrzył”Indeks górny 11„Już wszytko dobrze, co Pan Bóg uczyni…”11 Indeks górny koniec.

Trzecie pogróżki są, które żadnej odmiany mieć nie mogą. Gdy widzi Pan Bóg, iż się ludzie do pokuty nie udadzą ani skłonią, tedy czyni na zgubę ich nieodmienny swój dekret. Jaki uczynił na Faraona, gdy mówił: „Ja zatwardzę serce jego, iż nie usłucha, ani prawej pokuty czynić będzie”Indeks górny 12„Ja zatwardzę serce jego…”12 Indeks górny koniec. To jest, wiedział Pan Bóg (bo mu tę wiadomość trudno odejmować), iż wolnej wolej swojej nie miał na dobre użyć. I przeto łaskę swoją od niego oddalił, które oddalenie zatwardzenim się zowie. […]

Z jakiemiż pogróżkami posłał mię do was Pan Bóg, Przezacni Panowie moi? Jeśli mię spytacie: z pierwszymi, czy z wtórymi, czy z trzecimi? Ja odpowiem: nie wiem. To tyło wiem, iż jedna z tych trzech was nie minie. A ja wam, namilszym bratom moim, i ludowi memu, i ojczyźnie miłej mojej pierwszej życzę, aby wam Pan Bóg tak groził, jakoby wam dał pomoc do powstania i pokuty na odmianę dekretów i pogróżek swoich; abyśmy nie ginęli, ale się przestraszywszy do ubłagania gniewu Pańskiego wszytko serce i myśli obrócili.

4 Źródło: Piotr Skarga, Kazanie ósme. O szóstej chorobie Rzeczypospolitej, która jest dla grzechów jawnych i niekarności ich, [w:] tegoż, Kazania sejmowe, oprac. M. Korolka, J. Tazbir, Wrocław 1984, s. 204–206.
R6GtNHULno5py
Nazwa środka retorycznego. Przykład z Kazania ósmego. Funkcja środka retorycznego w Kazaniu ósmym. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
„Rozpraw dom swój…” 
„Już wszytko dobrze, co Pan Bóg uczyni…”
„Ja zatwardzę serce jego…”
pointa