W średniowiecznej Europie: mieszkańcy, Kościół i architektura
Średniowieczne miasto
W Cesarstwie Rzymskim miasta pełniły funkcję głównych centrów administracyjnych. Tu koncentrowało się życie gospodarcze i kulturalne. Nie zmienił tego fakt, że ich znaczenie malało od III wieku na korzyść wielkich majątków ziemskich. Jednak koniec istnienia imperium na Zachodzie przyniósł upadek miast. Twórcy nowych państw nie potrzebowali ich. Wojownicy woleli przebywać w dobrach ziemskich, które stawały się samowystarczalne. Produkowano w nich żywność na użytek właścicieli, wyrabiano niezbędne produkty rzemieślnicze. Również urzędnicy królewscy przenieśli się do siedzib w swoich posiadłościach. W miastach pozostali biskupi. To oni często byli jedynymi opiekunami i zarządcami całych społeczności.
Początki średniowiecznych miast
Początki większości współczesnych polskich miast sięgają średniowiecza. Część z nich powstała z przekształcenia podgrodzi, które znajdowały się w pobliżu grodów, klasztorów i zamków. Zamieszkiwali je rzemieślnicy i kupcy. W miasta przekształciły się też osady, leżące na skrzyżowaniach szlaków handlowych. Odbywały się w nich regularnie targi, gdzie kupcy sprzedawali swoje towary. Wiele miast zostało założonych na tzw. surowym korzeniu, czyli w miejscach, gdzie nikt wcześniej nie mieszkał. Takie miasta były tworzone na ustalonych zasadach. Grupa osób zakładających miasto zawierała z właścicielem ziemi umowę, która określała prawa i obowiązki mieszkańców. Wybierano miejsce, w którym miał się znajdować rynek i wytyczano układ ulic.
Lokacja (założenie) miasta
Inicjatorami lokacji byli przedsiębiorcy, zwani zasadźcami, którzy uzyskiwali od właściciela gruntu (np. księcia) wstępną zgodę na lokowanie (zakładanie) nowej miejscowości, a ich podstawowe zadanie polegało na zorganizowaniu grupy ludzi chętnych do osiedlenia się w nowym miejscu. Po przybyciu osadników sporządzano umowę (początkowo była to najczęściej umowa ustna) zawierającą warunki kontraktu i wskazanie prawa wzorcowego. W Polsce odwoływano się przede wszystkim do wzorców rozwiązań prawnych zastosowanych przy lokacji dwóch miast niemieckich – Magdeburga i Lubeki. Na ich podstawie wykształciły się lokalne prawa modelowe - prawo średzkie (ze Środy Śląskiej, lokowanej przez Henryka Brodatego) i prawo chełmińskie (z Chełmna, lokowanego przez Krzyżaków). Ważnym przywilejem przyciągającym kolonistów na nowe ziemie była wolnizna. Zwłaszcza w przypadku lokacji na „surowym korzeniu”, czyli na obszarach dotychczas nieuprawianych, osadnicy otrzymywali długotrwałe zwolnienie z czynszu (do 20, a nawet 30 lat), aby mieć czas na zagospodarowanie dotychczasowych nieużytków. Zasadźca, który sprowadził kolonistów, zostawał sołtysem (we wsi) lub wójtem (w mieście) nowego ośrodka i z racji pełnionej funkcji otrzymywał na własność dużą część ziemi i przedsiębiorstw na terenie lokacji oraz udział w dochodach z czynszów.
Wójtowie i sołtysi mieli także władzę sądowniczą i byli pośrednikami między panem gruntowym a mieszkańcami nowych miejscowości. Mimo uprzywilejowanej pozycji, pozostawali jednymi z kolonistów, a zarządzając miastem czy wsią, współdziałali z ławnikami – doradcami wybranymi spośród mieszkańców. Prawo niemieckie gwarantowało więc samorząd. Szczególnie rozwinął się on w największych miastach, w których już w XIII w. zaczęto wybierać rady miejskie. Stanowiły one najwyższy organ władzy samorządowej, a tworzyło je od kilku do kilkunastu rajców, wybieranych lub wyznaczanych spośród najbogatszych mieszczan. W największych polskich ośrodkach miejskich doszło w późnym średniowieczu do wykupienia dziedzicznego wójtostwa przez mieszczan, odtąd na czele miasta stał burmistrz, który przewodniczył radzie miejskiej.

Mapa: Kolonizacja ziem polskich w XIII‑XIV wieku.
Granice państw pod koniec XIV wieku:
Polska i sąsiadujące z nią: Brandenburgia, Królestwo Czeskie, Królestwo Węgierskie, Wielkie Księstwo Litewskie;
granice Polski z 1138 roku. W granicach Polski leżą: Pomorze Zachodnie, Pomorze Gdańskie, Wielkopolska, Małopolska, Śląsk, Mazowsze.
Obszary objęte kolonizacją niemiecką w XIII wieku:
zachodnia cześć Polski na granicy z Rzeszą;
Obszary objęte kolonizacją niemiecką w XIV wieku:
Pomorze Gdańskie, obszar Warmii i Mazur zamieszkany przez Prusów, cześć południowej Małopolski;
Kierunki napływu ludności niemieckiej:
z Zachodu przez Morze Bałtyckie i granicę zachodnią do miast: Szczecin, Gdańsk, Królewiec;
przez polską granicę zachodnią do miast na Śląsku, w południowej Małopolsce, na Pomorze Zachodnie, Pomorze Gdańskie do Warmii i Mazur.
Miasta lokowane w 1211‑1250:
Kołobrzeg;
Lubusz;
Szczecin;
Krosno;
Międzyrzecz;
Lwówek;
Złotoryja;
Legnica;
Środa;
Wrocław;
Oława;
Brzeg;
Opole;
Świdnica;
Nysa;
Racibórz;
Sandomirze;
Iłża;
Skaryszew;
Sieciechów;
Płock;
Dobrzyń;
Inowrocław;
Gniezno;
Toruń;
Chełmno;
Kwidzyń.
Miasta lokowane 1221‑1299:
Koszalin;
Słupsk;
Trzebiatów;
Stargard;
Pyrzyce;
Myślibórz;
Gorzów;
Strzelce Krajeńskie;
Poznań;
Grodzisk;
Śrem;
Środa;
Pyzdry;
Wschowa;
Głogów;
Żagań;
Lubin;
Wołów;
Bolesławiec;
Pleszew;
Kalisz;
Ostrzeszów;
Oleśnica;
Kępno;
Wieluń;
Kluczbork;
Bytom;
Gliwice;
Oświęcim;
Cieszyn;
Kraków;
Wieliczka;
Bochnia;
Nowy Sącz;
Miechów;
Jędrzejów;
Busko;
Połaniec;
Opatów;
Kielce;
Radom;
Łowicz;
Łęczyca;
Piotrków;
Radomsko;
Pułtusk;
Włocławek;
Żnin;
Brodnica;
Grudziądz;
Nakło;
Gniew;
Tczew;
Malbork;
Gdańsk;
Elbląg;
Braniewo;
Królewiec.
Jelenia Góra;
Ząbkowice;
Kamienna Góra.
Miasta lokowane 1300‑1333:
Wałcz;
Solec Kujawski;
Kruszwica;
Konin;
Gąbin;
Mogielnica;
Pszczyna;
Tarnów;
Lublin;
Warszawa;
Sierpc;
Golub;
Nowe Miasto Lubawskie;
Lidzbark;
Bartoszyce.
Ludy: Prusowie na terenach dzisiejszych Warmii i Mazur.
Polska i kraje sąsiednie w świetle "Księgi Rogera" geografa arabskiego z XII w. Al IndrisiegoCo się tyczy kraju Polska, […] to kraj o pięknej ziemi, urodzajny, obfitujący w źródła i w rzeki, o ciągnących się bez przerwy prowincjach i dużych miastach, bogaty we wsie i domostwa [...]. Do miast jego należą: Kraków, Gniezno, Wrocław, Sieradz, Łęczyca, Sanok. [...] Co się tyczy miasta Krakowa, miasta Gniezna i reszty miast polskich, są to miejscowości o blisko siebie stojących budowlach […]; zbliżają się do siebie swą wielkością, a opisy ich i wygląd są identyczne.
Źródło: Polska i kraje sąsiednie w świetle „Księgi Rogera” geografa arabskiego z XII w. Al Indrisi`ego, t. I, tłum. Tadeusz Lewicki, Kraków 1945, s. 142–143.
Przeczytaj powyższy tekst i wskaż wymienione w nim miasta.
Odczytaj nazwy przynajmniej trzech miast, o których autor nie wspomniał.
Odpowiedz, co zwróciło uwagę autora w wyglądzie polskich miast.
Kto rządził w mieście?
Społeczność miejska funkcjonowała zgodnie z zasadami prawa, które nadawano średniowiecznym miastom. Mieszkańcy wybierali władze miejskie. Była to rada miejska z burmistrzem na czele oraz ława sądowa. Członkowie rady, nazywani rajcami, decydowali o najważniejszych dla miasta sprawach: ustalali prawa i wysokość podatków, stanowili o sprawach handlu. Burmistrz był najważniejszym urzędnikiem w mieście. Pilnował, by miejskie prawa były przestrzegane. Miejscy ławnicy sądzili przestępców schwytanych w mieście. Te organy władzy miejskiej nazywamy samorządowymi. To mieszczanie sami decydowali o losie swoim i swojego miasta.
Samorząd miejski przetrwał do naszych czasów. Dziś w miastach władzę sprawuje rada miasta, a burmistrz jest najważniejszym urzędnikiem.

Opisz scenę przedstawioną na ilustracji.
Na podstawie opisu ilustracji zastanów się i ustal, do jakiego prawa mogli sięgać rajcy miejscy podczas obrad rady miejskiej.
Połącz w pary nazwy urzędników miejskich z wykonywanymi przez nich obowiązkami.
ustala prawa, nadzoruje przestrzeganie praw, sądzi
| burmistrz | |
| rajca | |
| ławnik miejski |
Rynek – centrum średniowiecznego miasta
Zawsze pośrodku nowo zaplanowanego miasta znajdował się rynek. Tam powstawały najważniejsze budowle: ratusz - siedziba władz miejskich - i kościół, w którym koncentrowało się życie duchowe mieszkańców miasta. Obok ratusza znajdował się dom wagi miejskiej, w którym kupcy mogli sprawdzić ciężar sprzedawanych towarów, a kupujący, czy kupiony towar został uczciwie zważony lub zmierzony. Rynek otaczały kilkupiętrowe kamienice, należące do najbogatszych mieszkańców. Na rynku odbywały się targi, na których okoliczni chłopi sprzedawali produkty rolne, a rzemieślnicy swoje wyroby. Do handlu służyły też budowane w niektórych miastach sukiennice. Znajdowały się w nich stoiska z różnymi towarami, a zwłaszcza z suknem (stąd nazwa), czyli rodzajem wełnianej tkaniny. Z każdego rogu rynku odchodziły ciasno zabudowane ulice.
Szczególnym wyrazem wspólnego życia mieszczan były świątynie, najczęściej dużych rozmiarów, by mogły pomieścić wszystkich mieszkańców parafii. Były w nich miejsca uprzywilejowane, lepsze i gorsze, ale o dobro miasta modlono się wspólnie. Uważano, że grzech jednego z mieszczan szkodzi całemu miastu i że najmożniejsi powinni fundować w kościołach miejskich kaplice, ołtarze, wspierać świątynie finansowo. Nawet jeśli mieli w swoich pałacach kaplice, to nie zwalniało ich to od zobowiązań wobec kościoła miejskiego. Religijność miejska oznaczała traktowanie całej wspólnoty miejskiej jako osobnej grupy religijnej, z własnymi świętymi patronami, świętami i zwyczajami.
Jednocześnie stosunki mieszczan z Kościołem były skomplikowane. Dla wielu duchownych miasta stanowiły centrum grzechu i zwyrodnienia. Tu bowiem, jak sądzili, rządzi pieniądz. Naturalny porządek ustanowiony przez Boga był splamiony chciwością i nieuczciwością. Dotyczyło to zwłaszcza bankierów. Pożyczki uważano za sposób na zarabianie bez wkładu własnej pracy, a więc za kradzież. Zyskiem bankiera były bowiem odsetki płacone za czas, w którym pożyczający nie zwrócił pieniędzy. A czas nie był własnością człowieka, lecz Boga. Ponadto kupcy niczego nie wyrabiali, lecz jedynie sprzedawali towary przez kogoś wyprodukowane. W oczach niektórych duchownych: sprzedawali za zawyżoną cenę. A więc dopuszczali się oszustwa i kradzieży. Najmniej wątpliwości było wobec rzemieślników, którzy sami wyrabiali swe towary. Ale i ich oskarżano o celowe oszustwa kupujących.
Do dziś funkcjonuje powiedzenie „stać pod pręgierzem” i oznacza wystawienie kogoś na publiczny osąd.
Jak dostać się do miasta?

Wiele średniowiecznych miast było otoczonych murami obronnymi i fosą. Mieszkańcy miasta byli z nich dumni. Obwarowania chroniły ich przed najazdem obcych wojsk i napadami rabusiów. Do miasta można było wjechać przez bramę, którą na noc zamykano. Często wjazd do miasta prowadził przez zwodzony most, a bramę dodatkowo zabezpieczano opuszczaną kratą. Bezpieczeństwa strzegli miejscy strażnicy.
Ćwiczenia
Przeczytaj uważnie tekst o średniowiecznym mieście. Pod tekstem zostały zamieszczone zdania. Wybierz właściwe zakończenia tych zdań.
Błotniste uliceZarojone [ludźmi], zastawione wozami, pełne kłębiącego się drobiu i prosiaków, ulice były miejscem pracy i spotkań. Kramiki rzemieślników stały na ulicy otworem, stragany kupieckie tarasowały drogę. Wokół fontanny czy studni wymieniano ploteczki i nowiny. Żebracy żyli i spali na ulicach. Były one ich schronieniem. Piesi brodzili w labiryncie błotnistych uliczek, mało bowiem było ulic brukowanych. Nie było ścieków, odpadki wyrzucano na ulicę. Aby uchronić się od przykrych zapachów i chorób, miasta zleciły dozorcom ulicznym usuwanie śmieci. Oni też czuwali nad bezpieczeństwem nieoświetlonych ulic.
Źródło: Błotniste ulice, [w:] , Encyklopedia „Odkrycia młodych”, t. 41: „Średniowieczne miasta”, Warszawa 1992, s. 644–645.
Ulice średniowiecznego miasta były...
- ...czyste i puste.
- ...zatłoczone i brudne.
- ...szerokie i pełne zieleni.
Na ulicach średniowiecznego miasta można było spotkać...
- ...zwierzęta, kramy i stragany.
- ...tramwaje i samochody.
- ...eleganckie powozy.
Żebracy nocowali...
- ...w hotelach.
- ...w swoich domach.
- ...na ulicy.
Dozorcy uliczni...
- ...sprzedawali swoje towary.
- ...sprzątali śmieci i pilnowali bezpieczeństwa na ulicach.
- ...wyrabiali beczki.
Przyjrzyj się zamieszczonym ilustracjom. Wskaż te, które przedstawiają średniowieczny rynek.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i ustal, czym dziś zastąpiono w miastach średniowieczny rynek?




Wskaż na poniższej ilustracji elementy obronne miasta, które chroniły jego mieszkańców przed atakiem wroga. Wyjaśnij, dlaczego dziś nie otacza się miast murami obronnymi.

Zapoznaj się z opisem ilustracji. Wymień elementy obronne miasta, które chroniły jego mieszkańców przed atakiem wroga. Wyjaśnij, dlaczego dziś nie otacza się miast murami obronnymi.
Słownik
(łac. locare – kłaść, osadzać) – w średniowieczu zakładanie nowej osady (wiejskiej lub miejskiej) zgodnie z określonymi normami prawnymi; lokacji dokonywano tez na istniejących już osadach, zmieniając ich organizacje
wyznaczony w akcie lokacyjnym okres zwolnienia osadników od opłat czynszowych
to w średniowieczu osoba wyznaczona przez właściciela ziemi do organizacji lokacji osady
przyjmuje się, że w średniowieczu osada była większa od wsi, ale mniejsza od miasta
osada zakładana obok grodu, często nieobwarowana; zamieszkiwana przez ludność służebną, czyli taką, która wykonaływała prace na rzecz dworu

