W średniowiecznej Europie: mieszkańcy, Kościół i architektura

Wątek Jedność religijna, społeczna i kulturalna średniowiecznej Europy składa się z 3 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje zagadnienia dotyczące życia gospodarczego i społecznego w okresie średniowiecza. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 8, Miasta i mieszczaństwo średniowiecza (do schyłku XV w.), oprac. R. Heck, Warszawa 1959.
  • Źródło: Polska i kraje sąsiednie w świetle „Księgi Rogera” geografa arabskiego z XII w. Al Indrisi`ego, t. I, tłum. Tadeusz Lewicki, Kraków 1945, s. 142–143.
  • Źródło: Błotniste ulice, [w:] , Encyklopedia „Odkrycia młodych”, t. 41: „Średniowieczne miasta”, Warszawa 1992, s. 644–645.
  • Źródło: Fragment reguły św. Benedykta. Cytat za: opoka.org.pl.
  • Źródło: Fragment Hymnu do Słońca św. Franciszka. Cytat za: Artykuł Hymn do Słońca, Wikisource.org.
  • Źródło: Beowulf. Epos walki tyleż średniowiecznej co i współczesnej, oprac. R. Stiller, Warszawa 2014.
  • Źródło: Pokój Boży, [w:] Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, red. J. Garbacik, K. Pieradzka, Kraków 1978.
  • Źródło: Suger, De administratione, [w:] Erwin Panofsky, Abbot Suger on the Abbey Church of St. Denis and its Art Treasures, Princeton 1979, s. XXVII.
  • Źródło: Charles Bémont, Chartes des libertés anglaises (1100-1305), tłum. P. Wiszewski, Paris 1892, s. 46–60.