W średniowiecznej Europie: mieszkańcy, Kościół i architektura
Wieś w średniowieczu
Jednym z największych problemów wczesnośredniowiecznej Europy był brak żywności i niskie plony otrzymywane z ziemi. Głód i związane z nim epidemie pochłaniały tysiące istnień ludzkich. Zmiany zaczęły następować dopiero od początku XI wieku. Kończyły się najazdy i wędrówki ludów. Dzięki nowym technikom i metodom uprawy ziemi rolnictwo zaczęło przynosić więcej plonów i było w stanie wyżywić więcej ludzi. Narodziły się miasta, a kupcy znów zapełnili szlaki handlowe, rozkwitała kultura rycerska i myśl chrześcijańska. Europa weszła na drogę szybkich przemian.
Zmiany w rolnictwie
Kluczowe znaczenie dla przeobrażeń społeczno‑gospodarczych w XI–XIII w. miały zmiany w rolnictwie. Dotychczas otrzymywane z uprawy ziemi plony nie były zbyt duże i prawdziwym problemem były klęski głodu. Około roku 1000 rozpoczął się proces zdobywania nowych ziem pod uprawę. Zaczęto wycinać lasy i osuszać bagna, wielkie puszcze zamieniały się w pola uprawne, a w miejscu dawnych lasów wyrastały osady – miasta i wsie.

Dotychczas ziemię uprawiano w systemie dwupolówki, polegającym na tym, że jedną część pola obsiewano zbożem jarym lub ozimym, a drugą pozostawiano ugorem (niczego na niej nie siano). Otrzymywane w ten sposób plony – przy dużym nakładzie pracy – nie były zbyt wysokie. Prawdziwym przełomem okazało się wprowadzenie trójpolówki. Ziemię dzielono na trzy części, z których naprzemiennie każdego roku jedną obsiewano zbożem jarym, drugą zbożem ozimym, a trzecią pozostawiano odłogiem. System trójpolówki pozwolił na zagospodarowanie większej ilości ziemi i dzięki temu nastąpił wzrost produkcji rolnej.

Wzrost plonów nie byłby jednak możliwy bez wprowadzenia ulepszeń w rolnictwie. W XI–XII w. drewniane narzędzia rolnicze zaczęto zastępować żelaznymi. Pojawiły się metalowe kosy, brony, sierpy. Decydujące znaczenie miało jednak upowszechnienie się pługa. W porównaniu z wcześniejszą wersją orał głębiej, wydobywając na powierzchnię żyźniejszą warstwę gleby. Ponieważ był on cięższy, wymagał większej siły pociągowej zwierząt. Tę zaś osiągnięto dzięki zastosowaniu chomąta, czyli rodzaju uprzęży zakładanej zwierzętom, przy pomocy których orano ziemię. Zastosowanie nowych rozwiązań w rolnictwie w połączeniu z upowszechnieniem się trójpolówki spowodowało wyraźny wzrost wydajności upraw. O ile dotychczas z jednego zasianego ziarna otrzymywano od 4 do 7, o tyle w XI–XII w. półtora raza więcej.
Wzrost liczby ludności w Europie
Dzięki przeobrażeniom w rolnictwie – ulepszeniu narzędzi, pojawieniu się nowych technik i poszerzeniu powierzchni upraw – ludzie mieli więcej pożywienia, a widmo nieurodzaju i głodu zostało nieco odsunięte. W Europie nastąpił wzrost liczby mieszkańców. W ciągu trzech stuleci między rokiem 1000 a 1300 liczba ludności niemal się podwoiła, wzrosła z ok. 42 mln do 73 mln.
Kto mieszkał na wsi i czym się zajmował?
W średniowiecznej Polsce większość ludzi mieszkała na wsi i utrzymywała się z pracy na polu i hodowli zwierząt. Byli to chłopi, nazywani też kmieciami. Dzięki ich pracy mieszkańcy wsi, zamków i miast mieli jedzenie. Praca na wsi była ciężka, wymagała wielu umiejętności oraz narzędzi. Uprawiano przede wszystkim różne rodzaje zboża: żyto, jęczmień, proso, pszenicę i owies. W ogrodach koło domu chłopi sadzili: cebulę, bób, soczewicę, groch. Ze zboża robiono mąkę do wypieku chleba lub wykorzystywano je jako paszę dla zwierząt. Hodowano świnie, owce, krowy, kozy, gęsi, kury. Mięso zwierząt było drogie i trafiało na stoły najzamożniejszych. Ze skóry zwierzęcej wyrabiano buty i pasy. Z gęsi pozyskiwano pierze na poduszki i pierzyny, a z owiec wełnę do wyrobu tkanin. Hodowano też woły, rzadziej konie, potrzebne
do prac polowych.
Praca na polu
Zanim chłop zasiał zboże, najpierw musiał przygotować pole, czyli je zaorać. Początkowo do orki wykorzystywano drewniane radło, które najczęściej ciągnęły woły. Z czasem radło zastąpił pług, którym spulchniano ziemię głębiej niż radłem, przez co stawała się ona żyźniejsza. Po orce wysiewano zboże. Gdy już dojrzało, żęto je (to znaczy ścinano). Używano do tego sierpa lub kosy. Następnie zboże było młócone przy użyciu cepów. Dopiero z ziarna otrzymanego w wyniku takiej młocki można było zrobić mąkę. W domach używano do tego urządzenia zwanego żarnami. By otrzymać większe ilości mąki, ziarno wieziono do młyna.
Znajdująca się poniżej miniatura wykonana w XV wieku przedstawia chłopa pracującego na polu. Prace polowe były, tak jak dziś, wykonywane co roku o tej samej porze. Okresem odpoczynku była zima. Jednak już wczesną wiosną zaczynały się przygotowania do zasiewu zbóż.

Przyjrzyj się ilustracji i powiedz, jaką czynność wykonuje przedstawiony
na pierwszym planie chłop.
Na podstawie opisu ilustracji napisz, jaką czynność wykonuje chłop?
We młynie

Zboże wieziono do młynów, w których je mielono. W średniowieczu znane były dwa rodzaje młynów – młyny wodne, poruszane nurtem rzeki, i wiatraki poruszane siłą wiatru.

Wskaż elementy charakterystyczne młyna wodnego i wiatraka.
Na podstawie opisu ilustracji wskaż elementy charakterystyczne młyna wodnego i wiatraka.
W chłopskiej zagrodzie
Zagroda była niemal całym światem chłopa i jego rodziny. W skład zagrody wchodziły: chata, budynki gospodarcze dla zwierząt i przeznaczone do przechowywania zebranych z pola plonów oraz potrzebnych w gospodarstwie narzędzi. Zabudowania rozmieszczone były wokół podwórza. Całość, do której należał jeszcze niewielki ogródek, otaczał płot.

Średniowieczna chata była zbudowana z drewna. Przykrywał ją słomiany dach. Była urządzona bardzo skromnie. W głównym pomieszczeniu - izbie - znajdowały się miejsca do spania oraz skrzynie na ubrania i inne przedmioty. Obok izby była jeszcze komora, która służyła jako spiżarnia, czyli miejsce przechowywania jedzenia. W ubogich zagrodach chłopskich zwierzęta trzymano w tym samym budynku, w którym mieszkali ludzie.
Zebrane w polu plony były przechowywane w specjalnych budynkach zwanych stodołami. Nie we wszystkich chatach były kominy. Czasem zastępował go otwór w dachu, przez który dym wydostawał się na zewnątrz. Chatę z takim otworem nazywamy kurną. Bydło hodowane przez chłopów trzymane było w oborze, świnie w chlewiku, a drób w kurniku.
Życie rodziny chłopskiej wypełniała ciężka praca. Mężczyźni pracowali na roli i w lesie przy wyrębie drzew oraz zajmowali się zwierzętami na pastwisku. Obowiązkiem kobiety była praca w zagrodzie. Nieco mniej pracy było zimą, kiedy prawie wszystkie prace polowe zamierały.
Opisz scenę przedstawioną na ilustracji.
Na podstawie opisu ilustracji nadaj jej tytuł.

Wieś i powinności jej mieszkańców
Położone obok siebie zagrody chłopskie tworzyły wieś. We wsiach zwykle był kościół, w którym mieszkańcy spotykali się na mszach i z okazji innych świąt kościelnych. Obok kościoła był cmentarz. Czasem we wsi znajdował się plac targowy, gdzie sprzedawano między innymi płody rolne. Mieszkańcy spotykali się też w karczmie, gdzie urządzano zabawy lub omawiano ważne dla wsi sprawy.
W średniowieczu ziemia uprawiana przez chłopów należała do władców, rycerzy, kościołów lub klasztorów. Za jej użytkowanie (dzierżawę) chłopi płacili właścicielowi ziemi daninę, oddając mu część plonów.
Opisz wieś przedstawioną na ilustracji. Używaj określeń wyróżnionych w tekście powyżej.
Na podstawie opisu ilustracji wskaż element, którego nie znajduje się w mieście.

Od XIII wieku na ziemiach polskich powstało wiele nowych wsi, liczących od kilku do około 30 zagród. Zakładali je przybysze z zagranicy, głównie z Niemiec. Wsie
te były urządzone bardzo regularnie: każdy chłop dostawał ziemię, którą miał zagospodarować. Budował zagrodę i wyznaczał pola uprawne. Najlepsze pola przypadały w udziale temu, kto był głównym organizatorem takiej wsi. Zostawał
on najważniejszą osobą we wsi, nazywaną sołtysem. Wsie średniowieczne miały różne kształty. Najpowszechniejsze były łańcuchówki. Ciągnęły się one wzdłuż biegnącej w dolinie drogi, przy której znajdowały się zagrody. Od tej drogi odchodziły pasy pól zwane łanami, które sięgały aż do pobliskich lasów. Były też okolnice, czyli wsie, w których zagrody były zbudowane w zwarciu, tak by tworzyć krąg lub podkowę wokół wspólnego placu. Gdy przez wieś przebiegła jedna droga, a wzdłuż niej, po obu jej stronach, mieściły się budynki - to była to ulicówka.
Ćwiczenia
Połącz w pary zwierzęta z produktami, które pozyskiwano dzięki nim.
wełna i mleko, pierze i mięso, jajka i mięso, mleko i mięso, mięso i skóra
| krowa | |
| kura | |
| świnia | |
| owca | |
| gęś |
Wskaż te owoce i warzywa, których chłopi nie uprawiali w średniowiecznej Polsce.
- kukurydza
- bób
- groch
- ziemniak
- soczewica
- ananas
- cebula
Ułóż we właściwej kolejności etapy uprawy roli.
- młocka
- żniwa
- orka
- siew
Uzupełnij zdania podanymi niżej wyrazami.
chaty, wsi, zagrodach, zwierząt, pieniądze, zbóż, plonów
W średniowiecznej Polsce większość ludności mieszkała na ..................... Chłopi żyli z uprawy .................... i hodowli ..................... Ziemia przez nich uprawiana należała do właściciela, któremu za jej użytkowanie płacili .................... lub oddawali część ..................... Mieszkali w ...................., składających się z .................... i budynków gospodarczych.
Słownik
system uprawy roli polegający na podziale ziemi na dwie części, z których jedna była obsiewana, a druga pozostawiona ugorem; wyparta przez trójpolówkę
czynność polegająca na odwróceniu i poruszeniu ziemi, wykonywana za pomocą pługa
narzędzie służące do orki; w XI w. zaczęto używać pługu koleśnego, który pozwalał na głębszą orkę
rośliny, których cykl rozwojowy przebiega w jednym okresie wegetacyjnym, letnim, np. ziemniaki, proso
rośliny, których cykl wegetacyjny przebiega w okresie jednego roku, ale do rozwoju potrzebują niskich temperatur, np. żyto, pszenica
(z jęz. niem. Schuldheiß, Scholtis, forma zlatynizowana scultetus, solthetus – dosłownie „winę nazywać”, sędzia) w średniowieczu osoba postawiona przez pana feudalnego na czele wsi lokowanej na prawie niemieckim
system uprawy ziemi polegający na naprzemiennej uprawie zboża jarego, ozimego i pozostawianiu jednej części na ugór, znana od ok. XI w.
pole wyłączone z użytkowania, niczego się na nim nie sadzi ani nie sieje przez okres od jednego roku do dwóch lat



