bg‑orange

Wirtualny mikroskop

1
Symulacja 1

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację budowy pierwotnej korzenia rośliny dwuliściennej. Zwróć uwagę na ułożenie wiązek przewodzących oraz wybarwienie poszczególnych komórek.

RXEyPjVDwSU0D1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Obserwacja budowy pierwotnej korzenia rośliny dwuliściennej (bobu) pod mikroskopem świetlnym. Okular mikroskopu powiększa obraz 10×. Barwienie zielenią trwałą.
Źródło: Ilona Kruk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 1bluewhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 2redwhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 3
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 4greenwhite

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzono obserwację budowy pierwotnej korzenia rośliny dwuliściennej. Budowa pierwotna korzenia rośliny dwuliściennej. Jego centralną część zajmuje walec osiowy (stela), który zawiera promieniście ułożone wiązki przewodzące drewna i łyka. Ściany członów rurek sitowych są cieńsze niż ściany naczyń i wybarwiają się na kolor niebieski. Natomiast ich średnica jest mniejsza. Korzeń jest okryty skórką, zwaną ryzodermą. Wytwarza ona włośniki, chłonące z gleby wodę wraz z solami mineralnymi. Kolejne mikroskopowe obrazy ukazują zbliżenie na przylegające do siebie komórki. Mają one kształt wielokątów. Obraz mikroskopowy to kolejno powiększenie 20-, 40- i 60‑krotne.

Szczegóły obserwacji mikroskopowej. Dwudziestokrotne powiększenie spod  mikroskopu ukazuje szereg drobnych, niemal okrągłych komórek. Są one ułożone ściśle obok siebie i rozchodzą się promieniście, a ich ściany są cienkie, wybarwione na niebiesko. Niektóre z komórek maja ściany wybarwione na fioletowo. Czterdziestokrotne powiększenie spod  mikroskopu ukazuje szereg niemal okrągłych komórek. Są one ułożone ściśle obok siebie, a ich ściany są cienkie, wybarwione na niebiesko. Niektóre z komórek maja ściany wybarwione na fioletowo. Niektóre z komórek są większe, niektóre mniejsze. Sześćdziesięciokrotne powiększenie spod mikroskopu ukazuje szereg niemal komórek o różnych kształtach, niekiedy owalnych, niekiedy wielokątnych. Są one ułożone ściśle obok siebie, a ich ściany są cienkie, wybarwione na niebiesko‑zielono. W niektórych komórkach znajdują się ziarniste, wybarwione na fioletowo plamki Niektóre z komórek są większe, niektóre mniejsze.

RaqQ7XxTDcIW7
Film nawiązujący do treści materiału, zawiera wskazówki dotyczące sposobu używania mikroskopu, jak i przykłady obserwacji.

Ogólne wskazówki dotyczące techniki mikroskopowania w warunkach szkolnych.

1. Należy ustawić właściwe oświetlenie pola widzenia (tak aby uzyskać równomierne, jasne oświetlenie). 2. Preparat umieszcza się na stoliku przedmiotowym między łapkami mikroskopu. 3. Za pomocą śrub służących do przesuwania preparatu ustawia się obiekt obserwacji mniej więcej na przedłużeniu osi obiektywu. 4. Najpierw wybiera się obiektyw o najmniejszym powiększeniu. 5. Patrząc przez okular, należy podnosić stolik przedmiotowy, aż do uzyskania obrazu. 6. Obraz wyostrza się za pomocą śruby mikrometrycznej. Można wówczas skorygować światło. 7. Aby zmienić powiększenie, należy przekręcić rewolwer na obiektyw o większym powiększeniu, np. 10×, 40×. 8. Ostrość obrazu koryguje się za pomocą śruby mikrometrycznej. 9. Po ukończeniu obserwacji należy opuścić stolik i wyłączyć światło, a następnie wyjąć preparat i ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu: 4×. 10. Mikroskop przykrywa się foliowym pokrowcem, aby uchronić go przed zabrudzeniami.

1
Polecenie 1

Oblicz wielkość powiększenia obrazu, jeśli podczas obserwacji zastosowano obiektyw o powiększeniu 60×, a mikroskop jest wyposażony w okular o powiększeniu 10×.

R90WIrNBzOOSa
(Uzupełnij).
Polecenie 2
RfU7R4gbT6hUj
Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek. Zwróć uwagę, na kształt ich jądra komórkowego. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji komórki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 2
R1BeQG7R9013q
(Uzupełnij).