Symulacja interaktywna I
Wirtualny mikroskop
Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację pąka wierzchołkowego moczarki kanadyjskiej (Elodea canadensis). Zwróć uwagę na kształt oraz lokalizację merystemu wierzchołkowego pędu, a także na wielkość jąder komórkowych komórek, które budują ten merystem.
Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzono obserwację pąka wierzchołkowego moczarki kanadyjskiej (Elodea canadensis). Pąk wierzchołkowy składa się ze stożka wzrostu (merystemu wierzchołkowego) oraz wytworzonych u jego podstawy zawiązków liści i pędów bocznych. Dzięki komórkom budującym merystem, które charakteryzują się szybkim tempem podziałów, następuje wzrost łodygi (pędu) na długość. Na symulacji pokazano obraz w powiększeniu cztero-, dziesięcio- i dwudziestokrotnym. Początkowo, w powiększeniu czterokrotnym widać komórki układające się w kształt stożka. Odchodzą od nich komórki zebrane w łuki. Tworzą rzędy skierowane ku górze. Następnie pokazano dziesięciokrotne zbliżenie na komórki. Przylegają do siebie. Mają kształt zbliżony do kwadratów lub prostokątów. Pomiędzy nimi gdzieniegdzie występują komórki większe, prostokątne, sprawiające wrażenie pustych w środku. Pozostałe komórki mają w środku jądra. W kolejnym, dwudziestokrotnym zbliżeniu widać wyraźniej obraz z powiększenia dziesięciokrotnego, czyli przylegające do siebie kwadratowe lub prostokątne komórki w większości z wyraźnie zaznaczonymi jądrami komórkowymi. Niektóre z komórek nie posiadają jąder i sprawiają wrażenie pustych.
Szczegóły obserwacji mikroskopowej. Na filmach ukazano obserwację mikroskopową łodygi moczarki kanadyjskiej (Elodea canadensis) pod mikroskopem świetlnym w jasnym polu widzenia. Preparat wybarwiono hematoksyliną i eozyną. Obraz mikroskopowy przedstawia przekrój przez łodygę, w której w centralnej części komórki tworzą kształt stożka. Od stożka na boki są łuki tworzone przez komórki. Łuki te - krótsze i dłuższe - układają się po dwóch stronach, okalając stożek. W zbliżeniu komórki mają w środku owale - jądra. Ściśle przylegają do siebie cienkimi ściankami. Wybarwione są na kolor brązowy.
Ogólne wskazówki dotyczące techniki mikroskopowania w warunkach szkolnych.
1. Należy ustawić właściwe oświetlenie pola widzenia (tak aby uzyskać równomierne, jasne oświetlenie). 2. Preparat umieszcza się na stoliku przedmiotowym między łapkami mikroskopu. 3. Za pomocą śrub służących do przesuwania preparatu ustawia się obiekt obserwacji mniej więcej na przedłużeniu osi obiektywu. 4. Najpierw wybiera się obiektyw o najmniejszym powiększeniu. 5. Patrząc przez okular, należy podnosić stolik przedmiotowy, aż do uzyskania obrazu. 6. Obraz wyostrza się za pomocą śruby mikrometrycznej. Można wówczas skorygować światło. 7. Aby zmienić powiększenie, należy przekręcić rewolwer na obiektyw o większym powiększeniu, np. 10×, 40×. 8. Ostrość obrazu koryguje się za pomocą śruby mikrometrycznej. 9. Po ukończeniu obserwacji należy opuścić stolik i wyłączyć światło, a następnie wyjąć preparat i ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu: 4×. 10. Mikroskop przykrywa się foliowym pokrowcem, aby uchronić go przed zabrudzeniami.
Oblicz wielkość powiększenia obrazu, jeśli podczas obserwacji zastosowano obiektyw o powiększeniu 40×, a mikroskop wyposażony jest w okular o powiększeniu 10×.