Symulacja interaktywna
Pomiar parametrów ruchu podczas wyprzedzania pojazdów
Za pomocą symulacji możesz sprawdzić, ile czasu potrzebuje samochód na wyprzedzenie innego pojazdu (tramwaju, pociągu lub tira) oraz jaką drogę przebędą oba pojazdy podczas wyprzedzania.
Zapoznaj się z symulacją, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem symulacji, a następnie wykonaj polecenia.
Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Opis symulacji interaktywnej
Na symulacji widoczny jest żółty samochód osobowy poruszający się wzdłuż poziomej osi położenia, skierowanej w prawo i narysowanej w postaci czarnej strzałki. Na osi zaznaczono wartości od minus trzydziestu do trzystu siedemdziesięciu metrów co dziesięć metrów. Samochód początkowo znajduje się w położeniu zero metrów. Na symulacji widoczny jest również dodatkowy pojazd. Do wyboru mamy tir, tramwaj i pociąg. Każdy z tych pojazdów ma inną długość. Samochód osobowy po wystartowaniu symulacji będzie wyprzedzał wybrany pojazd. Do wyboru mamy także prędkości, zarówno samochodu osobowego sześćdziesiąt, dziewięćdziesiąt lub sto dwadzieścia kilometrów na godzinę, jak i pojazdu wyprzedzanego czterdzieści, siedemdziesiąt i dziewięćdziesiąt kilometrów na godzinę. To, czy i jak szybko samochód osobowy przeprowadzi manewr wyprzedzania zależy od jego długości, od wyboru prędkości obu pojazdów i od długości pojazdu wyprzedzanego. Po naciśnięciu przycisku start, na symulacji widoczna jest animacja która pokazuje proces wyprzedzania, a po prawej stronie pojawiają się trzy wielkości wyznaczone w symulacji:
- dIndeks dolny ss, czyli droga przebyta przez samochód w trakcie wyprzedzania, wyrażona w metrach,
- dIndeks dolny pp, czyli droga przebyta przez pojazd wyprzedzany w trakcie tego manewru, wyrażona w metrach,
- t, czyli czas wyprzedzania, wyrażony w sekundach.
Pamiętaj, że aby samochód mógł wyprzedzić wybrany pojazd, jego prędkość musi być większa niż prędkość pojazdu wyprzedzanego.
Na symulacji widoczny jest żółty samochód osobowy poruszający się wzdłuż poziomej osi położenia, skierowanej w prawo i narysowanej w postaci czarnej strzałki. Na osi zaznaczono wartości od minus trzydziestu do trzystu siedemdziesięciu metrów co dziesięć metrów. Samochód początkowo znajduje się w położeniu zero metrów. Na symulacji widoczny jest również dodatkowy pojazd. Do wyboru mamy tir, tramwaj i pociąg. Każdy z tych pojazdów ma inną długość. Samochód osobowy po wystartowaniu symulacji będzie wyprzedzał wybrany pojazd. Do wyboru mamy także prędkości, zarówno samochodu osobowego sześćdziesiąt, dziewięćdziesiąt lub sto dwadzieścia kilometrów na godzinę, jak i pojazdu wyprzedzanego czterdzieści, siedemdziesiąt i dziewięćdziesiąt kilometrów na godzinę. To, czy i jak szybko samochód osobowy przeprowadzi manewr wyprzedzania zależy od jego długości, od wyboru prędkości obu pojazdów i od długości pojazdu wyprzedzanego. Po naciśnięciu przycisku start, na symulacji widoczna jest animacja która pokazuje proces wyprzedzania, a po prawej stronie pojawiają się trzy wielkości wyznaczone w symulacji:
- dIndeks dolny ss, czyli droga przebyta przez samochód w trakcie wyprzedzania, wyrażona w metrach,
- dIndeks dolny pp, czyli droga przebyta przez pojazd wyprzedzany w trakcie tego manewru, wyrażona w metrach,
- t, czyli czas wyprzedzania, wyrażony w sekundach.
Pamiętaj, że aby samochód mógł wyprzedzić wybrany pojazd, jego prędkość musi być większa niż prędkość pojazdu wyprzedzanego.
Przeanalizuj zawartość trzech tabel. Każda podaje wybrane wyniki symulacji dla jednego spośród wyprzedzanych pojazdów. We wszystkich tabelach dwie pierwsze kolumny zawierają prędkości samochodu vIndeks dolny ss oraz pojazdu wyprzedzanego vIndeks dolny pp. Kolejne trzy kolumny zawierają wyniki symulacji.
Tabela 1. Tir
vIndeks dolny ss [km/h] | vIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [km/h] | t [s] | dIndeks dolny s Indeks dolny koniecs [m] | dIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [m] |
120 | 90 | 2,4 | 80 | 60 |
120 | 70 | 1,44 | 48 | 28 |
120 | 40 | 0,9 | 30 | 10 |
90 | 70 | 3,6 | 90 | 70 |
90 | 40 | 1,44 | 36 | 16 |
60 | 40 | 3,6 | 60 | 40 |
Tabela 2. Tramwaj
vIndeks dolny ss [km/h] | vIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [km/h] | t [s] | dIndeks dolny s Indeks dolny koniecs [m] | dIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [m] |
120 | 70 | 2,45 | 81,6 | 47,6 |
90 | 40 | 2,45 | 61,2 | 27,2 |
60 | 40 | 6,12 | 102 | 68 |
Tabela 3. Pociąg
vIndeks dolny ss [km/h] | vIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [km/h] | t [s] | dIndeks dolny s Indeks dolny koniecs [m] | dIndeks dolny p Indeks dolny koniecp [m] |
120 | 90 | 6,48 | 216 | 162 |
90 | 70 | 9,72 | 243 | 189 |
60 | 40 | 9,72 | 162 | 108 |
Na podstawie danych umieszczonych w tabelach wykonaj trzy polecenia.