Polecenie 1

Zobacz w symulacji interaktywnej, jak zmienia się wzór funkcji, gdy przesuniesz dany wykres wzdłuż osi Y (w górę lub w dół), a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R19kf4ML8Niop
Symulacja przedstawia zachowanie funkcji w wyniku przesuwania danego wykresu funkcji wzdłuż osi Y w górę lub w dół. Przykład pierwszy. Funkcja liniowa. A równe jeden, q równe trzy. Funkcja przechodzi przez środek układu współrzędnych, punkty charakterystyczne to 1;1, 2;2 i tak dalej. W Wyniku przesunięcia o trzy jednostki w górę funkcja ma miejsce zerowe w punkcie minus trzy oraz przecina oś Y w punkcie trzy. Przykład drugi. Funkcja kwadratowa. A równe trzy, q równe minus dwa. Funkcja posiada wierzchołek w początku układu współrzędnych, punkty charakterystyczne to -1;3 oraz 1;3, w wyniku przesunięcia o dwie jednostki w dół funkcja ma wierzchołek w punkcie -2;0 Przykład trzeci. Funkcja rozpoczyna się otwartym punktem -4;2 i maleje do punktu 0;-4 następnie rośnie do punktu -3;3, ponownie maleje do punktu -3;4, następnie rośnie do punktu 8;4. Funkcja posiada miejsca zerowe w punktach minus 3 oraz sześć. W wyniku przesunięcia funkcji o dwie jednostki w górę funkcja posiada miejsca zerowe w punktach minus 2 oraz pięć i przecina oś Y w punkcie minus cztery.
Polecenie 2

Korzystając z symulacji interaktywnej funkcji liniowej (fx=ax) sporządź wykres funkcji y=12x.

Używając suwaka q przesuń wykres o 4 jednostki w górę. Podaj wzór otrzymanej funkcji oraz punkt przecięcia wykresu z osią Y.

Polecenie 3

Korzystając z symulacji interaktywnej funkcji kwadratowej (fx=ax2), dokonując odpowiedniego przesunięcia, podaj współrzędne wierzchołka paraboli fx=3x2-5 oraz zbiór wartości tej funkcji.

Polecenie 4

Korzystając z wykresu trzeciej funkcji symulacji interaktywnej (fx=...), dokonując odpowiedniego przesunięcia wzdłuż osi Y, wyznacz dziedzinę, zbiór wartości oraz miejsca zerowe funkcji y=fx+4