Symulacja interaktywna
Ruch jednostajnie opóźniony w życiu codziennym
Symulacja przedstawia samochód, który hamuje przed skrzyżowaniem. Możesz ustalić z jaką prędkością jedzie samochód w momencie, w którym rozpoczyna hamowanie, w jakiej jest odległości od skrzyżowania i ile wynosi opóźnienie. Będziesz mógł zobaczyć, jaka w tej sytuacji będzie droga hamowania i czy samochód będzie w stanie zahamować przed skrzyżowaniem.
Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Sprawdź, jak droga hamowania zależy od prędkości początkowej samochodu i uzupełnij tabelę. Przyjmij, że opóźnienie hamowania wynosi -8 m/s2. Wpisz wartości z dokładnością do liczb całkowitych.
Prędkość początkowa [km/h] | Droga hamowania [m] |
---|---|
50 | |
90 | |
120 | |
180 |
Od czego zależy opóźnienie samochodu podczas hamowania?
W symulacji droga hamowania jest obliczana od momentu, gdy kierowca rozpoczyna hamowanie. Jak zmieniłby się wzór na drogę hamowania po uwzględnieniu czasu reakcji kierowcy?
Za pomocą symulacji badasz wpływ początkowej prędkości pojazdu na czas hamowania do pełnego zatrzymania od oraz na drogę hamowania .
Na symulacji widoczna jest pozioma oś skierowana w prawo, która symbolizuje położenie wyrażone w metrach. Na osi tej zaznaczono wartości od minus pięciu metrów do stu sześćdziesięciu metrów co pięć metrów. W położeniu zero widoczny jest samochód. Po prawej stronie od samochodu widoczny jest symbol sygnalizacji świetlnej. Położenie sygnalizacji można zmieniać za pomocą suwaka umieszczonego u góry. Odległość samochodu od świateł można zmieniać w granicach od zera do stu metrów. Nad osią położenia widoczne są jeszcze trzy suwaki. Jednym z nich można zmieniać wartość prędkości początkowej samochodu od jednego do stu osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. Kolejnym suwakiem można zmieniać wartość opóźnienia z jakim porusza się samochód dojeżdżający do sygnalizatora. Wartość tę można zmieniać od minus jednego do minus czterdziestu metrów na sekundę kwadrat. Ostatni suwak pozwala zmieniać czas wyrażony w sekundach i tym samym obserwację położenia samochodu w zadanym czasie. Naciśnięcie przycisku start powoduje uruchomienie symulacji i pokazuje jak zmienia się wartość prędkości samochodu podczas hamowania. Jeżeli prędkość początkowa jest zbyt duża a wartość opóźnienia zbyt mała to samochód zatrzyma się za sygnalizatorem. Jeżeli wartość prędkości jest niewielka a wartość opóźnienia dość duża to samochód zatrzyma się przed sygnalizatorem. Aktualna prędkość wyrażona w metrach na sekundę, droga przebyta przez samochód w ruchu opóźnionym wyrażona w metrach oraz aktualny czas ruchu opisane są poniżej osi. Parametry ruchu zmieniają się w czasie według wzoru prędkość od czasu równa się prędkości początkowej minus iloczyn czasu i opóźnienia.
Wyniki zapisujesz w jednaj tabeli o trzech kolumnach, odpowiadających tym wielkościom: czasowi hamowania oraz drodze hamowania dla każdej z prędkości.
Tabela wyników symulacji | ||
(km/h) | (s) | (m) |
30 | 1,04 | 4,3 |
50 | 1,74 | 12,1 |
70 | 2,43 | 23,6 |
90 | 3,13 | 39,1 |
110 | 3,82 | 58,4 |
W symulacji istnieje możliwość nastawienia wartości opóźnienia samochodu. Wiadomo, że musi być ona różna od zera. Zastanów się nad innymi kryteriami wyboru tej wartości.
Od czego zależy opóźnienie samochodu podczas hamowania?
W symulacji droga hamowania jest obliczana od momentu, gdy kierowca rozpoczyna hamowanie. Jak zmieniłby się wzór na drogę hamowania po uwzględnieniu czasu reakcji kierowcy?