Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ruch jednostajnie opóźniony w życiu codziennym

Symulacja przedstawia samochód, który hamuje przed skrzyżowaniem. Możesz ustalić z jaką prędkością jedzie samochód w momencie, w którym rozpoczyna hamowanie, w jakiej jest odległości od skrzyżowania i ile wynosi opóźnienie. Będziesz mógł zobaczyć, jaka w tej sytuacji będzie droga hamowania i czy samochód będzie w stanie zahamować przed skrzyżowaniem.

Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.

RovAfvH4dRw1O
Polecenie 1
RdrDNn07hFxMX
zadanie interaktywne
1
Polecenie 2

Od czego zależy opóźnienie samochodu podczas hamowania?

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

W symulacji droga hamowania jest obliczana od momentu, gdy kierowca rozpoczyna hamowanie. Jak zmieniłby się wzór na drogę hamowania po uwzględnieniu czasu reakcji kierowcy?

uzupełnij treść

Za pomocą symulacji badasz wpływ początkowej prędkości v0 pojazdu na czas hamowania do pełnego zatrzymania th od oraz na drogę hamowania sh.

Na symulacji widoczna jest pozioma oś skierowana w prawo, która symbolizuje położenie wyrażone w metrach. Na osi tej zaznaczono wartości od minus pięciu metrów do stu sześćdziesięciu metrów co pięć metrów. W położeniu zero widoczny jest samochód. Po prawej stronie od samochodu widoczny jest symbol sygnalizacji świetlnej. Położenie sygnalizacji można zmieniać za pomocą suwaka umieszczonego u góry. Odległość samochodu od świateł można zmieniać w  granicach od zera do stu metrów. Nad osią położenia widoczne są jeszcze trzy suwaki. Jednym z nich można zmieniać wartość prędkości początkowej samochodu od jednego do stu osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. Kolejnym suwakiem można zmieniać wartość opóźnienia z jakim porusza się samochód dojeżdżający do sygnalizatora. Wartość tę można zmieniać od minus jednego do minus czterdziestu metrów na sekundę kwadrat. Ostatni suwak pozwala zmieniać czas wyrażony w sekundach i tym samym obserwację położenia samochodu w zadanym czasie. Naciśnięcie przycisku start powoduje uruchomienie symulacji i pokazuje jak zmienia się wartość prędkości samochodu podczas hamowania. Jeżeli prędkość początkowa jest zbyt duża a wartość opóźnienia zbyt mała to samochód zatrzyma się za sygnalizatorem. Jeżeli wartość prędkości jest niewielka a wartość opóźnienia dość duża to samochód zatrzyma się przed sygnalizatorem. Aktualna prędkość wyrażona w metrach na sekundę, droga przebyta przez samochód w ruchu opóźnionym wyrażona w metrach oraz aktualny czas ruchu opisane są poniżej osi. Parametry ruchu zmieniają się w czasie według wzoru prędkość od czasu równa się prędkości początkowej minus iloczyn czasu i opóźnienia.

Wyniki zapisujesz w jednaj tabeli o trzech kolumnach, odpowiadających tym wielkościom: czasowi hamowania th oraz drodze hamowania sh dla każdej z prędkości.

Tabela wyników symulacji

v0 (km/h)

th (s)

sh (m)

30

1,04

4,3

50

1,74

12,1

70

2,43

23,6

90

3,13

39,1

110

3,82

58,4

Polecenie 1

W symulacji istnieje możliwość nastawienia wartości opóźnienia a samochodu. Wiadomo, że musi być ona różna od zera. Zastanów się nad innymi kryteriami wyboru tej wartości.

R7nzHKXqLdwmf
By umożliwć zbadanie zależności th oraz sh od v0, w kolejnych symulacjach opóźnienie ... Możliwe odpowiedzi: 1. ... powinno mieć jednakową, dowolną wartość., 2. ... powinno mieć jednakową wartość, dobraną do różnicy pomiędzy początkowymi prędkościami., 3. ... może mieć dowolne, różne wartości., 4. ... powinno mieć wartości coraz większe, dobrane do różnicy pomiędzy początkowymi prędkościami.
Polecenie 2
RhqDU3yNEgkj7
Wskaż właściwe elementy tekstu. Jednakowym przyrostom początkowej prędkości odpowiadają coraz mniejsze coraz większe jednakowe przyrosty czasu hamowania. Oznacza to, że zależność th od v0 jest liniowa proporcjonalna kwadratowa.
Na dodatek stosunek dwóch dowolnych prędkości początkowych jest nie jest równy stosunkowi odpowiadających im czasów hamowania. Ten fakt pozwala doprecyzować charakter zależności: jest ona liniowa proporcjonalna kwadratowa.
Polecenie 3
RJMKkfsZscKX8
Wstaw właściwe uzupełnienia do tekstu. Jednakowym przyrostom początkowej prędkości odpowiadają 1. kwadratowa, 2. coraz mniejsze, 3. nieliniowa, 4. coraz większe, 5. ma postać, 6. liniowa czy proporcjonalna, 7. nie ma postaci, 8. jednakowe przyrosty drogi hamowania. Oznacza to, że zależność sh od v0 na pewno nie jest 1. kwadratowa, 2. coraz mniejsze, 3. nieliniowa, 4. coraz większe, 5. ma postać, 6. liniowa czy proporcjonalna, 7. nie ma postaci, 8. jednakowe.
By sprawdzić czy zależność jest 1. kwadratowa, 2. coraz mniejsze, 3. nieliniowa, 4. coraz większe, 5. ma postać, 6. liniowa czy proporcjonalna, 7. nie ma postaci, 8. jednakowe, obliczasz stosunek kwadratów dwóch dowolnych prędkości początkowych i porównujesz go ze stosunkiem odpowiadających im dróg hamowania. Dochodzisz do wniosku, że badana zależność 1. kwadratowa, 2. coraz mniejsze, 3. nieliniowa, 4. coraz większe, 5. ma postać, 6. liniowa czy proporcjonalna, 7. nie ma postaci, 8. jednakowe funkcji kwadratowej.
1
Polecenie 4

Od czego zależy opóźnienie samochodu podczas hamowania?

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

W symulacji droga hamowania jest obliczana od momentu, gdy kierowca rozpoczyna hamowanie. Jak zmieniłby się wzór na drogę hamowania po uwzględnieniu czasu reakcji kierowcy?

uzupełnij treść