Symulacja interaktywna
Trójkąt przed lustrem
Pobaw się symulacją; do dyspozycji masz ruchome zwierciadło, trzy punkty tworzące trójkąt oraz ich obrazy.
Alternatywa do symulacji interaktywnej:
W zwierciadle płaskim tworzymy obraz pionowego słupka. Robimy to zgodnie z opisem tworzenia obrazu świeczki, który zawarty jest w tekście materiału. To znaczy tworzymy obraz dwóch krańcowych punktów słupka – jednego przy jego podstawie i drugiego przy jego górnej części. Powstaje obraz pozorny w zwierciadle. Zastanów się o odpowiedź na pytanie: Jak zmieni się położenie obrazu dolnego punktu, gdy słupek przekrzywimy i zbliżymy podstawę do zwierciadła?
Poprawna odpowiedź: Obraz dolnego punktu przesunie się w kierunku powierzchni odbijającej.
Zaznacz odpowiedź poprawną. Obraz utworzony w zwierciadle płaskim jest:
- prosty i pozorny
- odwrócony i pozorny
- prosty i rzeczywisty
- odwrócony i rzeczywisty
W powyższej grafice spróbuj poruszyć punktem A albo B tak, aby zmieniał się kąt nachylenia odcinka AB względem osi pionowej. Jak zmienia się kąt między przecinającymi się przedłużeniami przeciwprostokątnych trójkąta i jego obrazu?
- W tym samym tempie, co .
- Dwa razy szybciej niż .
- Dwa razy wolniej niż .