Symulator zderzeń

W poniższej symulacji możesz przeanalizować zderzenie sprężyste lub niesprężyste dwóch ciał. Symulację najlepiej oglądać w trybie pełnoekranowym.

Opis alternatywny symulacji interaktywnej.

Symulacja przedstawia zderzenie dwóch kul, niebieskiej wielka litera A o masie mała litera m z indeksem dolnym jeden równej jednemu kilogramowi i czerwonej wielka litera B o masie mała litera m z indeksem dolnym dwa, której masę można wybrać spośród jednego lub pięciu kilogramów. Kule poruszają się wzdłuż poziomej osi, skierowanej w prawo na której zaznaczono położenia. Początkowo kula niebieska znajduje się po lewej stronie w położeniu minus dziesięć metrów a kula czerwona po prawej stronie w położeniu plus dziesięć metrów. Poza masą kuli czerwonej wielka litera B, użytkownik może dokonać wyboru jej prędkości spośród czterech wartości: minus dziesięć metrów na sekundę, minus pięć metrów na sekundę, minus jeden metr na sekundę lub plus jeden metr na sekundę. Znak minus oznacza, że kula czerwona porusza się w lewo, naprzeciw kuli niebieskiej a plus oznacza że porusza się w prawo. Kula niebieska zawsze porusza się w prawo z prędkością plus pięciu metrów na sekundę. Użytkownik może również dokonać wyboru rodzaju zderzenia pośród sprężystego i niesprężystego. W zależności od wyboru, kule po zderzeniu odbiją się od siebie lub połączą w jedno ciała o sumarycznej masie równej masie kuli niebieskiej i masie kuli czerwonej. Po wystartowaniu symulacji kule zaczynają się poruszać, i w pewnej chwili zderzają się. W zależności od rodzaju zderzenia i parametrów wybranych przez użytkownika, skutek jest zgodny z opisem fizycznym. Dla zderzeń sprężystych kule odbijają się a dla niesprężystych łączą się. W zależności od kierunku ruchu i wartości prędkości, mogą poruszać w tym samym lub różnych kierunkach. Po zderzeniu na panelu ponad symulacją widoczne są parametry układu. Masy kul mała litera m z indeksem dolnym jeden i mała litera m z indeksem dolnym dwa, oraz prędkości kuli niebieskiej mała litera v z indeksem dolnym jeden i czerwonej mała litera v z indeksem dolnym dwa. Widoczna jest również prędkość kul po zderzeniu niesprężystym lub prędkości obu kul, po odbiciu sprężystym.

R1ERWwpGRQLYr
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 1

Jaki warunek musi być spełniony, aby po zderzeniu doskonale niesprężystym złączone kule pozostały w spoczynku?

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Czy możliwe jest takie dobranie mas i prędkości kul, aby po zderzeniu doskonale sprężystym obie kule pozostały w spoczynku? Odpowiedzi uzasadnij.

uzupełnij treść