Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pomiar parametrów ruchu jednostajnie opóźnionego

Symulacja przedstawia lądowanie samolotu. Możesz wybrać rozmiar samolotu (a co za tym idzie jego przyspieszenie podczas hamowania), prędkość początkową i długość pasa startowego. Uruchamiając symulację, można sprawdzić, czy samolot podczas lądowania zmieści się na pasie. Pamiętaj, że symulacja jest bardzo uproszczona – w rzeczywistości nie wszystkie samoloty są w stanie osiągnąć wszystkie podane wartości prędkości. Zakładamy też, że ruch samolotu na pasie startowym odbywa się ze stałym przyspieszeniem.

Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.

RfnBVqfUCX65i
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Symulacja przedstawia lądowanie samolotu. Można wybrać rozmiar samolotu: mały, średni i duży, prędkość początkową w zakresie od 125 do 250 kilometrów na godzinę i długość pasa startowego: 1000, 2000 i 3000 metrów.  Na ekranie znajduje się układ współrzędnych. Na osi poziomej, zajmującej całą szerokość ekranu, odłożono odległość w zakresie od minus 2200 metrów do 3800 metrów. Na osi pionowej odłożono wysokość nad pasem startowym w zakresie od 0 do 1200 metrów. Pod osią poziomą pojawia się prostokąt o długości równej wybranej długości pasa startowego. Lewa krawędź prostokąta leży zawsze przy początku układu współrzędnych. Gdy naciśniemy START, mała sylwetka samolotu pojawia się z lewej strony i porusza się w prawo i w dół opadając łagodnym łukiem. Tor samolotu przechodzi przez początek układu współrzędnych – to punkt lądowania. Dalej samolot porusza się wzdłuż osi poziomej, przebywając odległość zależną od wybranych parametrów. Gdy wybierzemy prędkość początkową 125 kilometrów na godzinę, to droga hamowania małego samolotu wyniesie 335 metrów, średniego samolotu 402 metry, dużego samolotu 754 metry. Gdy wybierzemy prędkość początkową 180 kilometrów na godzinę, to droga hamowania małego samolotu wyniesie 693 metry, średniego samolotu 832 metry, dużego samolotu 1559 metrów. Gdy wybierzemy prędkość początkową 216 kilometrów na godzinę, to droga hamowania małego samolotu wyniesie 1002 metry, średniego samolotu 1202 metry, dużego samolotu 2254 metry. Gdy wybierzemy prędkość początkową 250 kilometrów na godzinę, to droga hamowania małego samolotu wyniesie 1340 metrów, średniego samolotu 1608 metrów, dużego samolotu 3014 metrów.

Polecenie 1
R1WMDktibPGMw
Określ, które zdania są prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Samolot wykonujący kursy krótkodystansowe, lądujący z prędkością 180 km/h, zmieści się na pasie startowym o długości 1000 m., 2. Samolot wykonujący loty międzykontynentalne, lądujący z prędkością 216 km/h, potrzebuje do wyhamowania pasa startowego o długości 2000 m., 3. Mały, dwuosobowy samolot, lądujący z prędkością 125 km/h, wyhamowałby na pasie startowym o długości 500 m.
Rga0V2gMVyyl0
Ćwiczenie 1
Określ, które zdania są prawdziwe: 1. Samolot wykonujący kursy krótkodystansowe lądujący z prędkością 180 km/h zmieści się na pasie startowym o długości 100 m. PRAWDA/FAŁSZ
2. Samolot wykonujący loty międzykontynentalne, lądujący z prędkością 216 km/h potrzebuje do wyhamowania pasa startowego o długości 2000 m. PRAWDA/FAŁSZ
3. Mały, dwuosobowy samolot lądujący z prędkością 125 km/h wyhamowałby na pasie startowym o długości 500 m. PRAWDA/FAŁSZ