Symulacja interaktywna
Jakie są rodzaje ruchu?
Symulacja pokazuje, jak wyglądają różne rodzaje ruchu. Można wybrać kształt toru (linia prosta, okrąg) oraz sposób zmiany wartości prędkości (ruch jednostajny, ruch przyspieszony, ruch opóźniony).
Po dokonaniu wyboru i wciśnięciu przycisku „Start” uczeń może zobaczyć ciało wykonujące wybrany przez siebie ruch oraz zmieniający się (bądź nie – w zależności od rodzaju ruchu) wektor prędkości. Uczeń w każdej chwili może zatrzymać symulację i ją wznowić (np. w celu przyjrzenia się wektorowi prędkości) lub rozpocząć od nowa.
Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Opis alternatywny symulacji interaktywnej.
Symulacja przedstawia ruch ciała w po dwóch rodzajach toru. Do wyboru jest tor w postaci linii prostej lub w postaci okręgu. Możliwe do wyboru są trzy rodzaje ruchu, jednostajny, jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony. Wybierając tor w postaci linii prostej widzimy ciało które porusza się poziomo w prawo. Droga, jaką pokonało ciało zaznaczana jest grubą zieloną linią i zwiększa się wraz z upływającym czasem. Z ciała wychodzi również wektor prędkości narysowany w postaci czerwonej pionowej strzałki. Dla ruchu jednostajnego prędkość ciała w ruchu nie zmienia się a wektor prędkości ma stałą długość. Dla ruchu przyspieszonego, prędkość ciała rośnie a wektor prędkości zwiększa swoją długość wraz z upływającym czasem. Dla ruchu opóźnionego ciało poruszające się w prawo z pewną prędkością początkową zwalnia. Wektor prędkości skierowany w prawo zmniejsza swoją długość wraz z upływającym czasem. Wybierając tor ruchu w postaci okręgu widzimy ciało w postaci niebieskiego małego kółka znajdującego się na obwodzie okręgu narysowanego czarną linią. Do ciała przyłożony jest czerwony wektor prędkości, widoczny w postaci czerwonej strzałki stycznej do okręgu i skierowanej zgodnie z kierunkiem ruchu ciała. Dla ruchu jednostajnego długość wektora prędkości jest stała. Dla ruchu opóźnionego długość wektora prędkości maleje a dla ruchu przyspieszonego długość wektora prędkości rośnie wraz z upływem czasu.
W symulacji w ruchu jednostajnie opóźnionym (prostoliniowym oraz po okręgu) ciało zatrzymuje się na końcu symulacji. Zastanów się, jak zachowywać się będzie ciało w późniejszym czasie.