Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Analiza ruchu ciał w układach nieinercjalnych

Zakręty na szosach nierzadko bywają „uniesione” po zewnętrznej stronie. Podobnie szyny kolejowe: szyna wewnętrzna w zakręcie jest ułożona nieco niżej niż zewnętrzna. Wykorzystaj symulację do rozpoznania skutków takiego postępowania.

Doświadczenie 1

Rozpoznanie terenu

Zamieszczona symulacja przedstawia ruch samochodu na zakręcie o zadanym promieniu . Rozważany zakręt jest dodatkowo nachylony pod kątem do poziomu.

Problem badawczy

Rozpoznanie sposobu wyprofilowania zakrętu na podstawie jego schematu.

Instrukcja

Uruchom symulację i wybierz opcję „Pokaż schemat 3D”. Jest to schemat zakrętu, po którym porusza się samochód. Przeanalizuj ten schemat.

R1OvIvvfMndbs

Żółta bryła na schemacie jest fragmentem wydrążonego walca z ciemnożółtą powierzchnią boczną. Zielona część to fragment powierzchni innej bryły, mającej - podobnie jak walec - symetrię obrotową. Wypełnia ona wydrążenie w walcu.  Samochód w symulacji porusza się po nachylonej części powierzchni zielonej.

Polecenie 1

Wyobraź sobie, że obie bryły zostały przecięte pionową płaszczyzną zawierającą oś symetrii walca (Rys. 1). Płaszczyzna ta przecina zieloną powierzchnie wyznaczając otwartą figurę ograniczoną pogrubionymi liniami.

R1UD93BB3zCUU
Rys. 1. Pionowy przekrój przez powierzchnię zakrętu.

Trzy najprostsze warianty wyprofilowana pochylonej części zakrętu przedstawia Rys. 2. Przeanalizuj inne elementy widoczne na ekranie symulacji i rozstrzygnij, który profil został w niej wykorzystany.

R1DpySP9FuoW6
RC7Naea5C5kxS
Możliwe odpowiedzi: 1. a, 2. b, 3. c
Podsumowanie
1
Polecenie 2

Sporządź krótką notatkę, w której wymienisz po jednej wadzie i jednej zalecie stosowania w rzeczywistości profilowania zakrętów innego, niż zastosowanego w symulacji.

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Siły w układzie nieinercjalnym

Ruch samochodu jest opisany przy pomocy sił istniejących w układzie nieinercjalnym, tj. siły ciężkości , odśrodkowej , sprężystości i tarcia .

W symulacji możesz m.in. zmienić: kąt nachylenia jezdni, promień łuku oraz wartość prędkości , z jaką samochód „wchodzi” w zakręt. Możesz też zmienić współczynnik tarcia statycznego kół o nawierzchnię drogi. Współczynnik ten odnosi się do kierunku poprzecznego do kierunku ruchu, w którym to kierunku samochód się nie porusza. W zamieszczonej symulacji tarcie kinetyczne całkowicie zaniedbujemy.

Problem badawczy

Analiza działających sił w układzie i zależności prędkości samachodu i parametrów układu.

Hipoteza

W poniższym układzie nieinercjalnym możliwe jest znalezienie wartości prędkości pozwalającej na zmianę trajektorii ruchu.

Instrukcja

Uruchom symulację w trybie pełnoekranowym i możliwa jest modyfikacja parametrów układu oraz prędkości samochodu.

R1OvIvvfMndbs
1
Polecenie 3

Czy możliwe jest, by samochód utrzymał się na płaskim zakręcie, jeśli nie występowałoby tarcie? Spróbuj rozważyć ten przypadek teoretycznie, a następnie sprawdź wynik używając symulacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Na podstawie wyników symulacji oraz własnych analiz wyjaśnij, dlaczego drogi szybkiego ruchu, tj. autostrady i drogi ekspresowe, posiadają duże promienie skrętów.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Na podstawie wyników symulacji oraz własnych obliczeń wyjaśnij, dlaczego na drogach szybkiego ruchu zakręty są „wyprofilowane” pod pewnym kątem do poziomu, w taki sposób, że po jednej stronie nawierzchnia drogi jest wyżej niż po drugiej stronie.

Oszacuj, ile powinien wynosić kąt nachylenia nawierzchni drogi na zakręcie o promieniu R=250 m, przy założeniu, że średnia prędkość samochodów na tym zakręcie wynosi 90 km/h. Załóż, że zakręt powinien być bezpieczny nawet w warunkach mokrej nawierzchni, gdy przyczepność kół jest bliska zeru.

uzupełnij treść

Monety na platformie obrotowej

Dysponujesz, w pracowni fizycznej lub w domu, dobrze wygładzoną i polakierowaną deską o rozmiarze rzędu jednego metra. Możesz ją położyć poziomo na stołku obrotowym, na kole garncarskim lub na podobnym urządzeniu. Ma ono Ci umożliwić stopniowe rozkręcanie deski do coraz większej prędkości kątowej. Podczas wstępnych prób z rozkręcaniem ułóż deskę w miarę centralnie na stołku – chodzi o to, by nie spadła ani nie zsunęła się ona ze stołka. Rozważ choćby prowizoryczne przymocowanie deski do stołka.

Na desce kładziesz jednakowe monety, po czym obracasz deskę coraz szybciej, aż monety się z niej zsuną. Twoim celem jest zbadanie, od jakich czynników zależy kolejność zsuwania się monet. A może monety zawsze zaczynają się zsuwać w tym samym momencie, przy osiągnięciu tej samej prędkości kątowej deski?

Ćwiczenie 1

Zaczynasz swoje doświadczenie od pojedynczej monety. Kładziesz ją mniej więcej w połowie odległości pomiędzy środkiem a brzegiem deski – to położenie dalej nazwiemy wzorcowym. Obracasz deską coraz szybciej. Zgodnie z przewidywaniami, po osiągnięciu określonej prędkości kątowej deski, moneta traci przyczepność, zaczyna się ślizgać się po desce w kierunku jej brzegu i wreszcie spada z niej.

R1L62CbwWsGvO
Uzupełnij opis ruchu monety w układzie odniesienia związanym z deską. Nim moneta straci przyczepność, działają na nią cztery siły.
W kierunku pionowym: siła 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski (w dół) i siła 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski (w górę). Wartości obu tych sił 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski i równoważą się one 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski wartości prędkości kątowej deski.
W poziomie: siła 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski, w kierunku środka deski oraz siła 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski, w kierunku 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski deski. Wartości obu tych sił 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski w miarę rozkręcania deski, a ich wypadkowa 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski.
Tak więc przed utratą przyczepności moneta 1. rosną, 2. porusza się jednostajnie po okręgu, 3. jest zawsze zwrócona ku brzegowi deski, 4. odśrodkowa, 5. spoczywa, 6. jest zawsze zwrócona ku środkowi deski, 7. porusza się niejednostajnie po okręgu, 8. grawitacji, 9. tarcia dynamicznego, 10. niezależnie od, 11. są stałe, 12. tarcia statycznego, 13. maleją, 14. ma zawsze wartość zero, 15. może być zwrócona ku środkowi deski lub jej brzegowi, 16. dośrodkowa, 17. brzegu, 18. przy jednej, ustalonej, 19. reakcji deski.
Ćwiczenie 2
R13ArnShWAwXR
Wskaż najbardziej trafny opis, w układzie odniesienia deski, przyczyny utraty przyczepności przez monetę.
Po osiągnięciu określonej prędkości kątowej deski wartość siły … Możliwe odpowiedzi: 1. odśrodkowej przekracza maksymalną wartość siły tarcia statycznego., 2. dośrodkowej przekracza maksymalną wartość siły tarcia statycznego., 3. dośrodkowej przekracza maksymalną wartość siły reakcji deski., 4. odśrodkowej przekracza wartość siły grawitacji.
Ćwiczenie 3
RNfutZ3sNY7xF
Rozkręcasz układ i oczekujesz, że monety zsuną się z deski jednocześnie najpierw pierwsza, po niej druga najpierw druga, po niej pierwsza. Wynik doświadczenia potwierdził Twoje oczekiwania. Zamieniasz teraz monety miejscami (pierwszą kładziesz blisko brzegu deski a drugą w położeniu wzorcowym), ponownie rozkręcasz deskę i uzyskujesz taki sam wynik. Celem tego postępowania było sprawdzenie, czy masy współczynniki tarcia o deskę obu monet są jednakowe. Wynik ten potwierdza bezpośrednio, że siła odśrodkowa działająca na dwie monety o jednakowych prędkościach kątowych liniowych jest tym większa, im bliżej dalej moneta leży od osi obrotu.
Ćwiczenie 4

Oklejasz połowę deski kawałkiem tektury starając się, by granica pomiędzy deską a tekturą przebiegała możliwie blisko osi obrotu deski. Pierwszą monetę ustawiasz na desce, w położeniu wzorcowym (polecenie 1.), drugą zaś w dowolnym miejscu na tekturze.

RVhyDqVpbPeto
Rozkręcasz deskę, ale nie masz możliwości przewidzenia, która z monet ześlizgnie się jako pierwsza, przy mniejszej prędkości kątowej. Wynika to z faktu, iż nie znasz relacji pomiędzy… Możliwe odpowiedzi: 1. prędkościami kątowymi monet podczas rozkręcania deski., 2. odległościami monet od osi obrotu., 3. współczynnikami tarcia każdej z monet o podłoże., 4. masami monet.
Ćwiczenie 5

By porównać współczynniki tarcia monet o tekturę i o deskę ustawiasz pierwszą monetę w położeniu wzorcowym, drugą zaś w tej samej odległości od osi obrotu, ale na tekturze.

RkyGfwKwjNRTh
Rozkręcasz deskę i stwierdzasz, że najpierw zsuwa się moneta pierwsza, a druga dopiero przy większej prędkości kątowej deski. Oznacza to, że współczynnik tarcia monety o deskę jest od współczynnika tarcia o tekturę… Możliwe odpowiedzi: 1. mniejszy, 2. większy, 3. nie da się ich porównać, gdyż monety zsunęły się przy różnych prędkościach kątowych.